Ny SvD-podd: Dagens story tar med lyssnaren bakom kulisserna

Ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan. Med Dagens story kommer lyssnaren varje dag närmare Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.
– Vi tar Svenska Dagbladets nyhetsjournalistik över till en annan plattform, i ett koncept som tagits fram för att fylla behovet av nyhetsuppdatering och olika perspektiv – det vi vet att våra läsare efterfrågar, säger Anna Careborg, SvD:s chefredaktör och vd.
Podden leds av Svenska Dagbladets rutinerade politikreporter Annie Reuterskiöld och lika rutinerade programledaren Karin Bülow Orrje, som varje dag utforskar storyn bakom rubrikerna i dagens viktigaste fråga.
Podden kommer att lyfta en mängd olika ämnen, från Sverige eller världen, från politiken, näringslivet eller kulturlivet. Det gemensamma är att de är i nyhetsfokus.
Till sin hjälp har de Svenska Dagbladets journalister och tillsammans med dem ska de ge lyssnaren en inblick i vad som sker bakom kulisserna och ge fördjupad kunskap.
– Artiklar eller nyhetsinslag handlar om frågan i sig, men en reporter ser så mycket mer. Här vill vi fånga även de upplevelserna. Hur är en vd när hen inte är på scen? Hur går snacket inom partiet? Hur gick det till att göra det där grävjobbet? Sådant finns det sällan utrymme för i en artikel. Vi kommer att ta ut svängarna, säger Maria Sundén Jelmini, projektledare.
Med sitt rappa format är tanken att lyssnaren på ett effektivt sätt får hjälp att navigera i nyhetsbruset. Podden produceras av Daniel Persson Mora och Siri Hill, båda med en bakgrund på Sveriges Radio.
Dagens story blir ett starkt komplement till SvD:s framgångsrika dagliga podd Ledarredaktionen, där tidningens ledarskribenter diskuterar och analyserar dagens viktigaste nyheter med olika gäster. På kort tid har den blivit en av Sveriges största politiska poddar med runt 50 000 lyssnare varje vecka.
Lanseringen av Dagens story är ännu ett steg i det förändringsarbete som tidningen är inne i och som ska ta SvD till en ny digital position.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Sundén Jelmini, projektledare, SvD. Tel: 070-161 99 03 E-post: maria.jelmini@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum