Fyra förlorade år för cykelsäkerheten…

Som en del i att nå Riksdagens mål om 220 dödade i den svenska vägtrafiken 2020 skulle cykelhjälms-användningen behövt öka med 7,6 procent årligen mellan 2007 och 2020 för att nå målet om 70 procents cykelhjälmsanvändning.
- Det har gjorts alldeles för lite under de senaste åren för att öka cykelhjälmsanvändningen men även för att anpassa och göra trafikmiljön säkrare för cyklister. Den stora förloraren är cyklisten. Det är glädjande att Regeringen i våras äntligen presenterat sin cykelstrategi och nu skjuter till medel för insatser som både ska öka cyklandet och göra cyklandet säkrare, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
Tre av tio vuxna använder hjälm när de cyklar men användningen varierar kraftigt beroende på var man bor. I och omkring Stockholm använder nästan sju av tio hjälmen och i Göteborgsregionen är det ungefär varannan. Storstäderna drar på det sättet upp den nationella användningen. På Gotland och i Skaraborg samt i Uppsala län och Västmanlands län använder inte ens två av tio vuxna cyklister hjälm.
Användningen bland barn under 15 år som omfattas av cykelhjälmslagen är högre men långt ifrån alla barn använder hjälm. Nationellt använder 58 procent hjälm. Även bland barn är användningen hög i och omkring Göteborg och Stockholm. Däremot är det mer än hälften av barnen i Södermanland, Östergötland, Västmanland, Örebro län, Skaraborg och på Gotland som inte använder hjälm och därmed inte bara utsätter sig för ökade risker i trafiken utan även bryter mot hjälmlagen.
Cykelhjälmsanvändningen kan jämföras med hjälmanvändningen på moped som mätts samtidigt. Där har vi inte samma regionala skillnader och den totala användningen för riket är 98 procent.
2016 dog 22 cyklister i trafiken. Cirka 2100 skadades allvarligt och cirka 240 skadades mycket allvarligt. Användning av cykelhjälm kan reducera antalet allvarliga skallskador med mer än 50 procent. Störst inverkan skulle en ökad hjälmanvändning ha på antalet allvarligt skadade och mycket allvarligt skadade cyklister.
- Vi har tidigare lyft cykelhjälmslag som ett verktyg för att öka cykelhjälmsanvändningen men även varit tydliga med att det inte är lagen som är det viktiga utan att användningen ökar. Det viktigaste nu är inte en lagdebatt utan att de medel som Regeringen skjuter till för ökad och säkrare cykling inte blir en engångssatsning. Om vi tittar på Norge som exempel så ser vi ett land som utan cykelhjälmslag har nått upp i nästan 60 procent hjälmanvändning och det har man gjort med hjälp av informations- och utbildningsinsatser, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seMonica GreenOrdförande
Tel:+46 (0)70-530 42 10green.monica@icloud.comRickard CosiniKommunikationsansvarig
Tel:+46 (0)70-819 01 50rickard.cosini@ntf.seBilder
Dokument
Om
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Pensionerade kvinnor tar tillbaka ratten – NTF och Länsförsäkringar i Jönköping gör det möjligt10.3.2025 09:03:26 CET | Pressmeddelande
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som på grund av olika omständigheter inte kör bil. Satsningen ska främja kvinnors mobilitet och självständighet.
Slask, modd och isfläckar på snöröjda vägar är inte ok – NTF vill minska fallolyckorna27.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring vad god vinterväghållning innebär.
Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum