#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
När NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, mäter hastigheten utanför svenska skolor visar resultatet på ett allvarligt faktum: Ungefär hälften av alla bilister kör fortare än tillåtet utanför svenska skolor. Fortkörningen är lika allvarlig som den är onödig. Att köra i 50 istället för 30 km/h på en 200 meter lång sträcka ger en tidsvinst på högst tio sekunder. Men den ökade hastigheten får allvarliga konsekvenser. Risken att en oskyddad trafikant omkommer vid påkörning ökar markant vid hastigheter över 40 km/h.
För att uppmärksamma fortkörningen utanför svenska skolor anordnar NTF trafiksäkerhetstävlingen #10sekunder. I den får elever i årskurs 3–6 i hela Sverige i uppdrag att spela in kreativa filmer som visar på hur lite man hinner med på de högst tio sekunder man sparar in.
– Alla skolbarn har rätt till en trygg trafikmiljö! Och i den frågan är eleverna de bästa ambassadörerna, inte minst med tanke på att många som kör utanför skolor är just föräldrar. Elevernas engagemang i frågan skapar samtal – både i klassrummen och hemma – om varför det är så viktigt att inte köra för fort. Det är otroligt viktigt! säger Emelie Hedberg, projektledare för #10sekunder.
NTF har anordnat #10sekunder i Västsverige sedan 2016, men förra året expanderade tävlingen och blev rikstäckande. Och initiativet togs emot med öppna armar av Sveriges skolor. År 2023 kom 127 bidrag in från Ystad i söder till Vilhelmina i norr. Även i år är alla tredje- till sjätteklassare i landet välkomna att delta i tävlingen som pågår mellan den 18 mars och 26 april. Flera vinnande bidrag kommer utses, som får en rolig dag tillsammans med klassen hos någon av tävlingens sponsorer, däribland Liseberg, Universeum samt Funplays och Boda Borgs anläggningar runtom i landet.
– I den här tävlingen får eleverna chans att lära sig om trafiksäkerhet, utmanas i samarbete och kreativitet, och samtidigt bidra till förändring på riktigt. Förra året fick vi in så fantastiskt smarta och roliga filmer, och vi ser så fram emot årets alla bidrag! säger Emelie Hedberg.
Mer information om tävlingen finns på www.10sekunder.se. Där kommer även årets alla bidrag att laddas upp.
NTF listar: 5 viktiga anledningar att hålla hastigheten i trafiken
- När man kör 50 km/h istället för 30 km/h sparar man som mest 10 sekunder per 200 meter. Alltså i stort sett ingen tid alls!
- Risken att dö vid påkörning ökar markant vid hastigheter över 40 km/h.
- De flesta människor överlever om de blir påkörda av en bil som kör 30 km/h.
- Av de som dör, eller skadas allvarligt i trafiken, är de flesta oskyddade trafikanter.
- Om alla höll hastighetsbegränsningarna skulle vi undvika 100 dödsolyckor varje år.
För mer information kontakta:
Emelie Hedberg, Projektledare NTF.
Tel: 0709 910453
emelie.hedberg@ntf.se
Nyckelord
Kontakter
Emelie HedbergKommunikatör, ProjektledareNTF
Tel:0709-91 04 53emelie.hedberg@ntf.seLänkar
NTF - Nationella trafiksäkerhetsförbundet är en oberoende och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
Låg bältesanvändning bland unga förare av A-traktor - nya filmer ska bidra till att öka trafiksäkerheten18.10.2023 08:31:17 CEST | Pressmeddelande
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört mätningar som visar att många ungdomar struntar i att använda bältet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum