Cyklister – ”Lag skulle öka hjälmanvändningen”

-Vi skulle behöva dubblera antalet cyklister som använder cykelhjälm på fyra år om vi ska nå det etappmålet som regeringen slagit fast för trafiksäkerheten inför 2020 om högst 220 omkomna. Om det inte införs en obligatorisk cykelhjälmslag för alla kommer det krävas betydande påverkansinsatser inom detta område för att det ska vara möjligt, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
3 500 intervjuer genomfördes i tio svenska städer. Cirka hälften av de tillfrågade använder alltid eller oftast hjälm medan övriga sällan eller aldrig använder hjälm. Städerna valdes för att kunna undersöka attityderna till cykelhjälm där användningen redan är hög, representativ för landet samt låg. I gruppen med hög användning ingick Göteborg, Jönköping och Stockholm. Helsingborg, Luleå och Umeå representerar ett riksgenomsnitt och i gruppen med låg användning ingick Borås, Linköping, Malmö och Örebro.
På en öppen fråga uppger hela 21 % att det skulle krävas en lag för att få de som inte använder hjälm idag att börja använda hjälm. Cykelhjälmsanvändningen är betydligt lägre bland cyklister som upplever sin trafikmiljö som lugn och trygg. Bland de tillfrågade var cykelhjälmsanvändningen 42 % i gruppen som anser sig cykla i en trygg miljö medans 64 % använder hjälm i trafikintensiv miljö som upplevs otrygg.
-Att användningen av cykelhjälm i så hög grad beror på den upplevda säkerheten är förståeligt men det visar även på en allvarlig brist på kunskap kring hur cyklister skadas. Minst 3 av 4 cyklister som skadas i trafiken gör det i en singelolycka som är helt oberoende av trafikintensitet och andra trafikanter. Det är i den gruppen som idag känner sig trygg och säker som ökad cykelhjälmsanvändning skulle kunna ha stor effekt, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
Kontaktperson: Marie Nordén, generalsekreterare NTF 0702 215 965
Fakta om cykelhjälm och cykelsäkerhet;
-2015 dog 17 cyklister i trafiken, 2014 dog 33 cyklister.
-cykelhjälm reducerar huvudskador med 50 procent.
-om alla använde hjälm skulle antalet allvarligt skadade cyklister minska med 10 procent.
-om alla använde hjälm skulle antalet omkomna minska med 25 procent.
Källa: Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2014/2015, Trafikverket.
-75 - 80 procent av alla cyklister som skadas allvarligt gör det i en singelolycka.
Källa: VTI notat 23 - 2013, VTI rapport 801 2013
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seMonica GreenOrdförande
Tel:+46 (0)70-530 42 10green.monica@icloud.comRickard CosiniKommunikationsansvarig
Tel:+46 (0)70-819 01 50rickard.cosini@ntf.seBilder
Dokument
Om
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Pensionerade kvinnor tar tillbaka ratten – NTF och Länsförsäkringar i Jönköping gör det möjligt10.3.2025 09:03:26 CET | Pressmeddelande
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som på grund av olika omständigheter inte kör bil. Satsningen ska främja kvinnors mobilitet och självständighet.
Slask, modd och isfläckar på snöröjda vägar är inte ok – NTF vill minska fallolyckorna27.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring vad god vinterväghållning innebär.
Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum