Ännu ett förlorat år för cykelsäkerheten…

-De stora förlorarna är cyklisten och kommunerna som jobbar för ökad cykling. Vi kommer inte nå de trafiksäkerhetsmål som finns uppsatta inför 2020 och det beror dels på den dåliga cykelhjälmsanvändningen men även på att den nödvändiga anpassningen av trafikmiljön utifrån ett ökande antal cyklister går för sakta, säger NTFs generalsekreterare Marie Nordén.
Tre av tio vuxna använder hjälm när de cyklar men användningen varierar kraftigt beroende på var man bor. I Stockholm använder nästan sju av tio hjälmen och i Göteborg är det mer än varannan, vilket drar upp den nationella användningen. I Sörmland, Östergötland, Gävleborg, Halland, Kalmar, Kronoberg. Norrbotten, Västmanland och Örebro län använder inte ens två av tio vuxna cyklister hjälm. (Se dokumentation för total cykelhjälmsanvändning fördelat per län)
Användningen bland barn under 15 år som omfattas av cykelhjälmslagen är högre men långt ifrån alla barn använder hjälm. Nationellt använder 58 procent hjälm. Även bland barn är användningen högre i Stockholm där nästan åtta av tio använder hjälm, vilket kan jämföras med Örebro län där tre av fyra barn bryter mot hjälmlagen.
Detta kan jämföras med hjälmanvändningen på moped som mäts samtidigt. Där har vi inte samma regionala skillnader och den totala användningen för riket är 96 procent.
Samtidigt som cykelhjälmsanvändningen är låg ökar antalet rapporterat skadade cyklister med undantag för 2015 då det på grund av dålig rapportering till STRADA från i första hand sjukvården saknas olycksrapporter.
-Att just sjukvårdens olycksrapportering fungerar tillfredställande är väldigt viktigt för gående och cyklister då dessa olyckor annars riskerar att försvinna ur statistiken. För att prioritera rätt behöver samhället veta hur många som skadas, var olyckorna sker och vad de beror på. Tyvärr är bristerna i olycksrapporteringen bara ytterligare ett exempel på hur nedprioriterat det varit med åtgärder för en säkrare cykling, säger NTFs generalsekreterare Marie Nordén.
Att cykla har idag nästan blivit det farligaste man kan göra i trafiken. Under årets första sex månader har sju cyklister fått sätta livet till och ytterligare 175 har skadats allvarligt och över 4000 skadats totalt. Eftersom huvudet är så ömtåligt leder slag mot huvudet oftare till svårare skador. En ökad cykelhjälmsanvändning skulle med andra ord ha stor effekt på just gruppen dödade och svårt skadade.
Kontaktperson: Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seMonica GreenOrdförande
Tel:+46 (0)70-530 42 10green.monica@icloud.comRickard CosiniKommunikationsansvarig
Tel:+46 (0)70-819 01 50rickard.cosini@ntf.seBilder

Dokument
Om
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Pensionerade kvinnor tar tillbaka ratten – NTF och Länsförsäkringar i Jönköping gör det möjligt10.3.2025 09:03:26 CET | Pressmeddelande
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som på grund av olika omständigheter inte kör bil. Satsningen ska främja kvinnors mobilitet och självständighet.
Slask, modd och isfläckar på snöröjda vägar är inte ok – NTF vill minska fallolyckorna27.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring vad god vinterväghållning innebär.
Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum