Väder engagerar - Klart tar vädersnacket till en ny nivå

“Hörde att det skulle bli snö till helgen”, eller “Vilket härligt väder vi har, men kanske lite väl varmt ändå”, känner många igen sig i. Vi slänger oss vant med kallprat om väder för att fördriva en stund som kanske annars skulle bli stel och tyst. Andra gånger är vädret högst relevant, som när midsommarlunchen ska dukas upp utomhus, när barnen ska kläs inför en utflykt, eller när vi ska bege oss ut på vägarna med bil.
En undersökning kring hur ofta svenskarna pratar om vädret som Klart tagit fram tillsammans med Väderpanelen* visar att sex av tio tillfrågade pratar om vädret minst en gång om dagen, och nio av tio pratar om vädret flera gånger i veckan. Helst pratar vi med kollegor eller familjen, och ämnet engagerar i de allra flesta åldrar, men åldersgruppen 35 år och uppåt tycker att vädret är mest spännande.
Isbrytare eller intressant information, vädret är ständigt aktuellt. Klart tar därför prat om vädret till en ny nivå. Förutom aktuell prognos idag och 14 dagar framåt finns nu även fördjupande väderartiklar och videor - från klimatfrågor och väderfenomen till hur morgonljuset bidrar till ett starkare välmående eller hur man ska klä sig inför en löptur i kylan.
- Vädret är något som påverkar vår vardag och planering i stor utsträckning. Vår undersökning visar att vädret ständigt är relevant och intressant och att våra användare är intresserade av att lära sig mer. Det gör att vi nu tar steget och satsar än mer på redaktionellt innehåll i vår produkt, säger Helen Orselius, tf vd på Klart
För ytterligare information kontakta:
Helen Orselius, tf vd Klart Vädertjänster, e-post: helen.orselius@schibsted.com
Sophia Torsslow, marketing manager Klart Vädertjänster, e-post: Sophia@klart.se
Om Klart
Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20 000 platser i Sverige, samt ytterligare 180 000 i världen. Klart startades 2009 och ägs idag av mediekoncernen Schibsted. Systerbolag är bland andra aftonbladet.se, svd.se, blocket.se, tv.nu, compricer.se etc.
*Om undersökningen
Väderpanelen är en återkommande undersökning som görs av Klart.se och besvaras av Klarts användare.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

