Tillsammans bygger vi upp Sveriges digitala infrastruktur för informationsutbyte och grunddata

Stort behov av digital transformation
Om Sverige ska kunna möta kommande samhällsutmaningar, bibehålla välfärden och nå ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet krävs det att svensk offentlig förvaltning utvecklar nya gemensamma lösningar. Digital infrastruktur är en central del av regeringens digitaliseringspolitik. I slutet av 2019 fick därför Bolagsverket, tillsammans med ett stort antal andra myndigheter, uppdragen att etablera ett nationellt ramverk för grunddata samt en förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte. De två uppdragen genomförs parallellt och i samverkan med varandra.
Skapar nyttor brett i samhället
Ökad tillgång till data och ett ökat informationsflöde mellan aktörer bäddar för stora effekthemtagningar i form av bland annat tidsvinster och lägre kostnader inom det offentliga. Infrastrukturen möjliggör även att nya datadrivna tekniker, så som AI, kan användas för att öka innovationsförmågan och ge bättre service. En fullt utvecklad digital infrastruktur ska underlätta för medborgare och företagare i deras myndighetskontakter, en uppgift ska till exempel bara behöva lämnas en gång.
Nya gemensamma förmågor har byggts upp
Myndigheterna har inom ramen för uppdragen påbörjat etablering av de beståndsdelar som ska ingå i den digitala infrastrukturen. Exempelvis ett ramverk för grunddata, API-hantering och den digitala tjänsten Mina ombud. Tillsammans har man även tagit fram föreslag på två nya förordningar, förutsättningar för finansiering samt en långsiktig plan för hur arbetet ska fortsätta och intensifieras från 2021 och framåt. Nya förmågor har därmed byggts upp för att uppnå ambitionen om nya förbättrade tjänster och infrastruktur, men också smartare arbetssätt och styrning.
Förutsättningar för varaktighet
I delredovisningarna beskriver myndigheterna hur infrastrukturen bör utvecklas, styras och organiseras framåt. Här är ett utdrag:
- Ramverket för grunddata föreslås inkluderas inom den digitala infrastrukturen.
- Tre grunddatadomäner etableras; person, som Skatteverket ansvarar för, företag, som Bolagsverket ansvarar för samt fastighetsinformation och geografisk information som Lantmäteriet ansvarar för.
- Roller och ansvar beskrivs för både helheten av infrastrukturen och dess delar. DIGG föreslås rollen som övergripande ansvarig för den digitala infrastrukturen.
- En nyttoanalys visar vilka nyttor som förväntas uppstå genom den digitala infrastrukturens etablering.
- En långsiktig plan beskriver när olika delar av infrastrukturen kan finnas på plats.
- Ett gemensamt arbete för säker och hållbar informationshantering påbörjas.
- Förslag att regeringen beslutar om två nya förordningar för att hantera det fortsatta arbetet kring infrastrukturen och grunddata i syfte att ge rättsligt stöd för myndigheternas fortsatta arbete.
- Förslag om statlig utredning för att kunna styra offentlig förvaltnings informationsförsörjning genom lagstiftning som ska komplettera förordningsförslagen.
Myndigheterna som samverkar i uppdragen
Nationellt ramverk för grunddata.
Bolagsverket, DIGG – Myndigheten för digital förvaltning, Lantmäteriet, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt Skatteverket.
Förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte.
Bolagsverket, DIGG – Myndigheten för digital förvaltning, Domstolsverket, E-hälsomyndigheten, Försäkringskassan, Lantmäteriet, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Riksarkivet samt Skatteverket.
Dessutom deltar ett flertal andra organisationer i uppdragen som samverkansaktörer, bland andra Sveriges Kommuner och Regioner.
Slutrapportering av de båda uppdragen sker 1 december 2021.
Dokument och länkar
Kontakter
Stefan TärnhuvudPressansvarig
Tel:073 181 60 04stefan.tarnhuvud@bolagsverket.seBilder
Om
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Pressbilder
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Ökade resurser till Bolagsverket för förenkling och trygghet23.9.2025 13:42:19 CEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2026 (prop. 2025/26:1) att Bolagsverket får ökade resurser. Myndighetens anslag föreslås öka med drygt 80 miljoner kronor till totalt 228,3 miljoner kronor 2026. Bolagsverket får dessutom ett bemyndigande som innebär möjlighet att använda förseningsavgifter för att finansiera det brottsförebyggande arbetet. – Detta är mycket positiva nyheter för Bolagsverket. Både förenkling för företag och vårt brottsförebyggande arbete är viktiga fokusområden. De utökade resurserna ger oss förutsättningar att utveckla vårt arbete på ett långsiktigt och hållbart sätt, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
Bolagsverket tilldelas medel för fortsatt satsning på digital plånbok11.9.2025 16:01:57 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har presenterat nya satsningar för att stötta företag i Sverige, med fokus på regelförenkling och digitalisering. En del är den digitala plånboken, där Bolagsverket tilldelas medel för att fortsätta utveckla en lösning som gör det enklare för företag att identifiera sig och dela information digitalt. – Vi välkomnar regeringens satsning och är glada över att tilldelas medel för arbetet med digitala identitetsplånböcker. Det är en satsning som bygger en ny infrastruktur för tillit där enkelhet och trygghet går hand i hand. Det gör det enklare för företag att växa och stärker svensk konkurrenskraft. Samtidigt bidrar vi till EU:s arbete med digitalisering och säker digital identitet, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
EU tar nästa steg mot digitala plånböcker – Sverige i fokus28.5.2025 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen av EU:s digitala identitetsplånbok tar fart och Bolagsverket leder arbetet tillsammans med andra aktörer. Under två dagar i Stockholm presenterades konkreta framsteg för hur plånboken ska fungera vid resor, betalningar och företagsanvändning.
The progress of the new European Digital Identity Wallet was showcased in Stockholm as a comprehensive and secure digital solution for payments, travel and business27.5.2025 16:04:16 CEST | Pressmeddelande
The EU Digital Wallet Consortium (EWC), a large-scale pilot project for the implementation of the European Digital Identity Wallet, has held its 4th General Assembly in Stockholm. The new digital way of identification, set to launch in 2026, will offer a new way of securely managing and accessing personal identification in areas such as banking, academia, and tourism.
Pressinbjudan: Unik möjlighet till intervju vid stormötet för EU Digital Identity Wallet Consortium15.5.2025 10:56:09 CEST | Pressmeddelande
Torsdagen den 22 maj kl. 10.30 ges journalister möjlighet att intervjua nyckelpersoner från EU Digital Identity Wallet Consortium (EWC) om arbetet med digitala identitetsplånböcker och bevis inom Europa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

