Lyckat myndighetssamarbete kring att starta och driva företag
– När myndigheterna arbetar tillsammans blir det stora vinster för medborgarna, säger Annika Stenberg, generaldirektör på Bolagsverket.
Det myndighetsgemensamma samarbetet om att starta och driva företag är uppskattat. Det var ett av budskapen från det möte som hölls mellan de myndigheter som är med i samarbetet och som illustreras av portalen för att starta och driva företag, verksamt.se. 20 november 2020 samlades representanter på ledningsnivå från Bolagsverket, Tillväxtverket, Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, PRV och Tullverket för att se resultatet från året. Resultatet visade att verksamt.se har gjort stor nytta bland företagare i Sverige.
För att se det här innehållet från bolagsverket.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
– Vi har sett en stor ökning i hur verksamt.se använts under 2020, säger Ylva Aller, tillförordnad enhetschef på kundmötesenheten på Bolagsverket. Trafiken till sajten har ökat med 20 % i år och hela 73 % tycker att verksamt.se gör det enklare att starta och driva företag. Vi rankades också topp fem av IDG:s genomgång av myndighetssajter där de skrev att ”Verksamt är ett bra exempel på hur samarbete mellan flera aktörer kan skapa riktigt bra värde för användaren!”. Det tycker vi är ett kvitto på ett gott samarbete.
Samarbete skapar effektivisering
Samarbetet mellan myndigheter är viktigt då det finns stora utbyten för samhället i form av förenkling och effektivisering, menar Bolagsverkets generaldirektör Annika Stenberg.
– När myndigheterna arbetar tillsammans blir det stora vinster för medborgarna, säger Annika Stenberg. I samarbetet med att starta och driva företag kan vi samla de tjänster som är till nytta för företagarna och göra det enkelt för dem. Enkelhet för företagarna strävar vi efter i alla sammanhang och det kommer att växlas upp ytterligare i arbetet med Nordic Smart Government.
Den strategiska inriktningen för samarbetet tar sikte mot ett enklare digitalt möte mellan företag och myndigheter i ett ekosystem där myndighetsgemensamma tjänster är ihopvävda med privata aktörer.
– Detta är vad vi på Bolagsverket arbetar för och det följer vår vision, säger Annika Stenberg. Man ska inte behöva ha kontakt med myndigheterna mer än nödvändigt. Vi vill ha ett näringsliv där företagsinformation flödar fritt och skapar värde för samhället och det ska vi som myndigheter skapa förutsättningar för.
Kontakta vår presstjänst för mer information.
Kontakter
Stefan TärnhuvudPressansvarig
Tel:073 181 60 04stefan.tarnhuvud@bolagsverket.seOm
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Pressbilder
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Ökade resurser till Bolagsverket för förenkling och trygghet23.9.2025 13:42:19 CEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2026 (prop. 2025/26:1) att Bolagsverket får ökade resurser. Myndighetens anslag föreslås öka med drygt 80 miljoner kronor till totalt 228,3 miljoner kronor 2026. Bolagsverket får dessutom ett bemyndigande som innebär möjlighet att använda förseningsavgifter för att finansiera det brottsförebyggande arbetet. – Detta är mycket positiva nyheter för Bolagsverket. Både förenkling för företag och vårt brottsförebyggande arbete är viktiga fokusområden. De utökade resurserna ger oss förutsättningar att utveckla vårt arbete på ett långsiktigt och hållbart sätt, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
Bolagsverket tilldelas medel för fortsatt satsning på digital plånbok11.9.2025 16:01:57 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har presenterat nya satsningar för att stötta företag i Sverige, med fokus på regelförenkling och digitalisering. En del är den digitala plånboken, där Bolagsverket tilldelas medel för att fortsätta utveckla en lösning som gör det enklare för företag att identifiera sig och dela information digitalt. – Vi välkomnar regeringens satsning och är glada över att tilldelas medel för arbetet med digitala identitetsplånböcker. Det är en satsning som bygger en ny infrastruktur för tillit där enkelhet och trygghet går hand i hand. Det gör det enklare för företag att växa och stärker svensk konkurrenskraft. Samtidigt bidrar vi till EU:s arbete med digitalisering och säker digital identitet, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
EU tar nästa steg mot digitala plånböcker – Sverige i fokus28.5.2025 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen av EU:s digitala identitetsplånbok tar fart och Bolagsverket leder arbetet tillsammans med andra aktörer. Under två dagar i Stockholm presenterades konkreta framsteg för hur plånboken ska fungera vid resor, betalningar och företagsanvändning.
The progress of the new European Digital Identity Wallet was showcased in Stockholm as a comprehensive and secure digital solution for payments, travel and business27.5.2025 16:04:16 CEST | Pressmeddelande
The EU Digital Wallet Consortium (EWC), a large-scale pilot project for the implementation of the European Digital Identity Wallet, has held its 4th General Assembly in Stockholm. The new digital way of identification, set to launch in 2026, will offer a new way of securely managing and accessing personal identification in areas such as banking, academia, and tourism.
Pressinbjudan: Unik möjlighet till intervju vid stormötet för EU Digital Identity Wallet Consortium15.5.2025 10:56:09 CEST | Pressmeddelande
Torsdagen den 22 maj kl. 10.30 ges journalister möjlighet att intervjua nyckelpersoner från EU Digital Identity Wallet Consortium (EWC) om arbetet med digitala identitetsplånböcker och bevis inom Europa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
