Konsumenterna ändrar sina beteenden – men påverkas inte av coronakontext

När pandemin slog till mot Sverige i början på mars förra året inledde Schibsted en långsiktigt och omfattande studie för att öka kunskapen kring hur konsumenter, annonsörer och varumärken påverkas av den oro och rädsla som följer med en global pandemi.
Åtta studier har hittills genomförts och 17 836 personer har deltagit i undersökningen, som nu summeras i en åttonde rapport.
– Studierna har hjälpt oss att snabbare förstå de nya utmaningar som uppkom under 2020 och vilka nya möjligheter som skapades. Studierna har bidragit till att vi kan komma med väl grundade insikter och rekommendationer till våra kunder, dels hur de ska agera på en förändrad mediescen, men också hur hur deras kunders mediebeteende har förändrats, säger Jan Montwill, Digital Director på Mindshare.
Undersökningarna visar på tydliga förändringar i konsumentbeteende till följd av pandemin. De största förändringarna skedde under våren 2020 när de första restriktionerna trädde i kraft. Allt fler konsumenter började då spendera mer tid på nätet, e-handeln ökade explosionsartat och många branscher anpassade sig snabbt och ställde om till mer digitala lösningar.
– Majoriteten av konsumenterna som har förändrat sina köpbeteenden tror också att förändringarna är bestående. Det här kommer förmodligen innebära att vi bli allt mer digitala framöver och att företag kommer behöva vara otroligt lyhörda och anpassa sig efter nya kundbehov och efterfrågan, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services.
En av de främsta insikterna som gjorts i studierna är att det många befarade – att en corona-kontext skulle påverka synen på varumärket – inte blev fallet.
– Vi ser att närheten av coronarelaterat innehåll inte har påverkat synen på varumärken negativt, säger Ioanna Pyrzas.
Samtliga åtta studier har delats med branschen. Studierna har genomförts i Schibstedpanelen, numera Nordiska mediepanelen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ioanna Pyrzas, Insight Specialist, Schibsted Marketing Services. Telefon: 070-023 32 42. E-post: ioanna.pyrzas@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
