Vend

Konsumenterna ändrar sina beteenden – men påverkas inte av coronakontext

Dela
Annonsering i en corona-kontext påverkar inte synen på varumärket. Det är en av de insikter som görs i de studier Schibsted låtit genomföra sedan pandemin slog till mot världen. En annan är en explosionsartad förändring hos konsumenterna – som av allt att döma kommer att bestå.
Vi ser att närheten av coronarelaterat innehåll inte har påverkat synen på varumärken negativt, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services som låtit göra undersökningen.
Vi ser att närheten av coronarelaterat innehåll inte har påverkat synen på varumärken negativt, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services som låtit göra undersökningen.

När pandemin slog till mot Sverige i början på mars förra året inledde Schibsted en långsiktigt och omfattande studie för att öka kunskapen kring hur konsumenter, annonsörer och varumärken påverkas av den oro och rädsla som följer med en global pandemi.

Åtta studier har hittills genomförts och 17 836 personer har deltagit i undersökningen, som nu summeras i en åttonde rapport

– Studierna har hjälpt oss att snabbare förstå de nya utmaningar som uppkom under 2020 och vilka nya möjligheter som skapades. Studierna har bidragit till att vi kan komma med väl grundade insikter och rekommendationer till våra kunder, dels hur de ska agera på en förändrad mediescen, men också hur hur deras kunders mediebeteende har förändrats, säger Jan Montwill, Digital Director på Mindshare.

Undersökningarna visar på tydliga förändringar i konsumentbeteende till följd av pandemin. De största förändringarna skedde under våren 2020 när de första restriktionerna trädde i kraft. Allt fler konsumenter började då spendera mer tid på nätet, e-handeln ökade explosionsartat och många branscher anpassade sig snabbt och ställde om till mer digitala lösningar. 

– Majoriteten av konsumenterna som har förändrat sina köpbeteenden tror också att förändringarna är bestående. Det här kommer förmodligen innebära att vi bli allt mer digitala framöver och att företag kommer behöva vara otroligt lyhörda och anpassa sig efter nya kundbehov och efterfrågan, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services.

En av de främsta insikterna som gjorts i studierna är att det många befarade – att en corona-kontext skulle påverka synen på varumärket – inte blev fallet.

– Vi ser att närheten av coronarelaterat innehåll inte har påverkat synen på varumärken negativt, säger Ioanna Pyrzas. 

Samtliga åtta studier har delats med branschen. Studierna har genomförts i Schibstedpanelen, numera Nordiska mediepanelen.


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ioanna Pyrzas, Insight Specialist, Schibsted Marketing Services. Telefon: 070-023 32 42. E-post: ioanna.pyrzas@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Vi ser att närheten av coronarelaterat innehåll inte har påverkat synen på varumärken negativt, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services som låtit göra undersökningen.
Vi ser att närheten av coronarelaterat innehåll inte har påverkat synen på varumärken negativt, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services som låtit göra undersökningen.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Vend
Vend
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Vend

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vend

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye