
Aktiv tysk-svensk handel i coronavirusets spår

Med en varuhandel värd över 151 miljarder kronor kom Tyskland på andra plats bland Sveriges största exportländer under förra året, hack i häl efter Norge. Jämfört med 2019 minskade den svenska exporten med 4,9 procent. Dessutom har Tyskland varit Sveriges största importland i många år, så även 2020 när det importerades tyska varor till ett totalvärde på nästan 250 miljarder kronor. Totalt minskade importen från Tyskland med 6,7 procent.
Svenska kläder och textilvaror efterfrågade i Tyskland
Varukategorin där exporten från Sverige till Tyskland ökade mest under 2020 är jordbruks- och jaktprodukter som växte med 33,4 procent jämfört med året innan. Efterfrågan på svenska kläder steg med 7,8 procent och även produkter inom kategorin läder, läder- och skinnvaror upplevde en ökad efterfrågan på hela 24,4 procent. Därtill växte exporten av svenska textilvaror (+12,9 procent).
Tittar man på kategorierna med störst omsättning inom den svenska exporthandeln till Tyskland ökade farmaceutiska basprodukter och läkemedel kraftigast (+8,4 procent). Kategorin kemikalier och kemiska produkter växte något (+2,8 procent).
Sämre gick det däremot för några av de omsättningsmässigt största kategorierna, exempelvis minskade motorfordon, släpfordon och påhängsvagnar med 8,9 procent. Den viktiga kategorin metaller minskade redan 2019 men avslutade 2020 med en ytterligare tillbakagång på -4,9 procent. Ett stort tapp kan även fastställas i den värdemässigt mindre varukategorin stenkolsprodukter och raffinerade petroleumprodukter (-58,2 procent).
Bra år för tyska skogsprodukter och tysk läkemedelsindustri
En blick åt andra hållet visar att flertalet branscher i Tyskland kan glädjas över en ökad export till Sverige. Den omsättningsmässigt viktiga kategorin elapparatur växte till exempel med 7,3 procent. Försäljningen av tyska farmaceutiska basprodukter och läkemedel steg kraftigt redan under 2019 och fortsatte att öka under 2020 (+7,9 procent). Även efterfrågan på tyska skogsbruksprodukter och tjänster i anslutning till skogsbruk ökade kraftigt (+24,2 procent).
Coronakrisens negativa effekter blir dock tydliga när man studerar de största varukategorierna: Metaller minskade med hela 22 procent, gruppen motorfordon, släpfordon och påhängsvagnar med 10,1 procent. Även den svenska importen av övriga maskiner, som omfattar till exempel jord- och skogsbruksmaskiner, maskiner för metallbearbetning, verktygsmaskiner och maskiner för allmänt ändamål, sjönk (-9,2 procent).
Dessutom minskade importen av andra transportmedel som till exempel fartyg och båtar, rälsfordon och luftfartyg (-21,9 procent) som hade visat en kraftig uppgång under 2019.
Minskad tjänsteexport och -import
Tittar man på den svenska tjänstehandeln ligger några länder före Tyskland. Svensk tjänsteexport till Europas största ekonomi nådde en fjärdeplats med en försäljning på knappt 44 miljarder kronor, en minskning med 4,3 procent jämfört med 2019. USA, Storbritannien och Norge är länderna som intar pallplatserna i tjänsteexportstatistiken.
Å andra sidan är tjänsteimporten från Tyskland större med ett värde på 61 miljarder kronor, men även här blir coronapandemins effekt tydlig: Jämfört med 2019 minskade tjänsteimporten med 10 procent. Storbritannien och USA exporterar fler tjänster till Sverige än Tyskland.
Sammantaget visar de tysk-svenska handelssiffrorna för 2020 coronapandemins negativa effekt på handeln men också styrkan i den tysk-svenska affärsrelationen: Tyskland är fortsatt Sveriges viktigaste handelspartner.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seValle WigersRegionansvarig Västsverige
Tel:031-65 93 01valle.wigers@handelskammer.seBilder
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.