Så här blir SvD:s nya sajt – med läsarna i fokus

För ett och ett halvt år sedan inledde Svenska Dagbladet ett stort förändringsarbete för att ta tidningen till en ny position. En del av arbetet har varit att förstå läsarna och vad som krävs för att möta behoven i en digital nyhetsupplevelse.
Och en viktigt insikt är att dagens nyhetssajter sällan möter läsarnas behov.
– För att leverera på målgruppens krav och behov ser vi att vi behöver tänka helt nytt. Det finns ingen att kopiera. Vi försöker nu skapa en förstasida där våra läsare snabbt får koll på det viktigaste, men också förståelse och nya insikter i de avgörande frågor som vi möter i en ganska komplex värld, säger Anna Careborg, chefredaktör.
Det innebär:
- En etta som bygger på aktivt redaktörskap. Många läsare är trötta på det stora flödet av nyheter utan tydlig sortering av vad som är viktigast att ha koll på. För en snabbare och bättre nyhetskoll är urvalet av artiklar som lyfts fram hårdare på nya SvD.se. Ambitionen är en sajt som respekterar läsarnas tid, upplevs mer relevant och värd att återvända till.
- En nyhetssajt på läsarnas villkor. Vad som publiceras när på dygnet styrs mer utifrån kunskap om läsarnas behov, när de vill och har tid att läsa. SvD:s läsare ska självklart snabbt få koll på de viktigaste nyheterna, men den nya förstasidan bygger inte på ett ständigt flöde av nya artiklar och ämnen som många traditionella nyhetssajter.
- En inspirerande mix. Den nya ettan ska svara både mot målgruppens behov av att ha koll på det viktigaste i bruset och senaste nytt men också på deras krav på fördjupningar, flera perspektiv och professionell guidning att lita på. En blandning av ämnen.
Genom de här förändringarna vill Svenska Dagbladet bygga en lika stark digital relation till prenumeranterna som papperstidningen länge har haft.
– Vi känner i dag vår målgrupp ganska väl. Vi vet vad de önskar av en modern nyhetssajt och vilka behov vi behöver fylla. När vi nu lanserar den här nya ettan gör vi det tillsammans med läsarna. Vi har inte alla svar på hur det här kommer att bli, men vi vet att om vi gör det med läsarna kan det bli riktigt bra. Det här är jätteintressant att följa, säger Anna Careborg.
Arbetet med att ta fram nya ettan har letts av Rickard Tornblad, digital produktchef:
– Vi skapar nu en förstasida med en början, en mitt och ett slut. Vi ser förstasidan som en produkt med olika delar som alla gör sitt jobb för att skapa en upplevelse som ska svara mot våra läsares behov och som vi hoppas att de kommer att älska, säger han.
Några av de delar som nu implementerats på förstasidan:
- Temalistor belyser en aktuell händelse ur olika perspektiv. Exempelvis om psykisk ohälsa, apropå intervjun med Meghan Markle och prins Harry, och om ändrade köpbeteenden i coronans spår.
- Varje veckodag får sitt eget ämne som vi vet att SvD:s prenumeranter intresserar sig för. På söndagar artiklar om privatekonomi och karriär, måndagar om träning och hälsa. Det dagliga ämnet får en egen yta, så att det är lätt att hitta och återvända till.
- Ledarredaktionen får en tydlig placering och vinjettering för att tydligt skilja mellan nyheter och opinion. Det gör det också lätt att hitta podden ”Ledarredaktionen”.
- Utvalt från SvD gör det enklare för läsarna att hitta den mest unika journalistiken som bara prenumeranter har tillgång till. Genom detta riskerar läsarna inte att missa fördjupande reportage och omtalad journalistik. Oavsett när de väljer att läsa tidningen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rickard Tornblad,Senior Product Manager, SvD. Telefon: 073-503 31 34. E-post:rickard.tornblad@svd.se.
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04.E-post:maria.rimpi@svd.se
Anna Careborg, chefredaktör och vd, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
