Andelen behöriga lärare ökar
- Det är glädjande att andelen behöriga lärare ökar i nästan alla skolformer. Men vi behöver fortfarande fler utbildade och legitimerade lärare, inte minst i skolor med stora utmaningar. Alla elever har rätt till en utbildad och skicklig lärare, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
Grundskolan – sju av tio lärare behöriga
I grundskolan är andelen lärare med legitimation med behörighet i minst ett av sina undervisningsämnen 70,9 procent. Det är en viss ökning jämfört med föregående läsår då andelen behöriga lärare var 70,1 procent. Behörigheten är generellt högre bland lärare som undervisar i de lägre årskurserna. Högst andel behörighet bland lärarna finns i ämnena svenska, matematik samt idrott och hälsa medan teknik och svenska som andraspråk har lägst andel behörighet.
Gymnasieskolan – relativt hög behörighet bland lärare
Även i gymnasieskolan ökar andelen behöriga lärare något; till 82,4 procent jämfört med 81,6 procent läsåret innan. Högst andel behöriga lärare finns i ämnena historia, svenska och biologi med omkring 90 procent behöriga lärare. Lägst andel behöriga lärare har ämnena svenska som andraspråk, 46 procent, och teknik, 53 procent.
2016/2017 |
2017/2018 |
2018/2019 |
2019/2020 |
2020/2021 |
|
Grundskolan |
71,4 |
71,4 |
70,5 |
70,1 |
70,9 |
Gymnasieskolan |
79,6 |
80,6 |
81,4 |
81,6 |
82,4 |
Förskoleklass – högst andel behöriga lärare
Det är fortsatt förskoleklass som har högst andel behöriga lärare och förskollärare med cirka 86 procent. Det är en ökning med 1,7 procentenheter jämfört med föregående läsår.
Högre andel behöriga lärare i kommunala skolor
Lärarbehörigheten är högre i kommunala skolor jämfört med fristående skolor. I kommunala grundskolor är 72,2 procent av lärarna behöriga, i de fristående skolorna är motsvarande siffra 62,1 procent. Inom gymnasieskolan är 85,4 procent av de kommunalt anställda lärarna behöriga medan de fristående skolorna har en lärarbehörighet på 75 procent.
- De allra flesta lärare trivs med sitt arbete och tycker att det är meningsfullt. Vi måste se till att de får goda förutsättningar att göra sitt viktiga arbete. Jag tror också att det behövs många olika vägar in i läraryrket, inte minst för dem som redan har en utbildning, säger Peter Fredriksson.
Lärarassistenter – en starkt ökande yrkesroll
Läsåret 2020/21 hade 4 500 personer en tjänst som lärarassistent vilket motsvarar 3 300 heltidstjänster. Det är drygt 700 fler heltidstjänster än föregående läsår, vilket motsvarar en ökning med 28 procent. Sedan läsåret 2017/18 har antalet lärarassistenter ökat med närmare 1 600 heltidstjänster, eller motsvarande 90 procent. Det finns inga formella utbildnings- eller kompetenskrav för yrkesrollen lärarassistent, utan det är upp till respektive rektor att avgöra vilken kompetens som krävs för att få anställning som sådan.
Ta del av PM Pedagogisk personal i skola och vuxenutbildning läsåret 2020/21
Fakta om behörighet och lärarlegitimation
För att en lärare ska få tillsvidareanställning och självständigt kunna sätta betyg krävs legitimation. Kravet på legitimation för lärare och förskollärare infördes i skollagen 2011 och legitimationerna utfärdas av Skolverket. För att få lärarlegitimation krävs en behörighetsgivande lärarexamen. För att få undervisa krävs både legitimation och behörighet i minst ett undervisningsämne.
Relaterat
Skolverkets lägesbedömning 2020 om situationen och utvecklingen i skolväsendet
Prognosen över behovet av lärare och förskollärare
Kontakt
För frågor till Peter Fredriksson, kontakta presstjänsten på 08-527 333 00.
För frågor om statistiken, kontakta undervisningsråd Karin Zetterberg Grünewald 08-527 339 14.
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Många elever får inte den hjälp de behöver i skolan24.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En tredjedel av eleverna uppger att de inte får tillräckligt med hjälp i skolan när skolarbetet känns för svårt. Av lärarna är det många som också upplever begränsade förutsättningar för att ge tillräckligt stöd och stimulans till alla elever. Det visar den tredje delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Skolverket trycker och distribuerar ersättningsprov till skolorna13.3.2025 10:08:03 CET | Pressmeddelande
Ersättningsproven för årskurs 9 och gymnasieskolan, samt ersättningsprovet i engelska för årskurs 6, trycks och distribueras till skolorna. Skolverket lättar även på reglerna kring ersättningsproven för årskurs 6 i svenskämnena den närmaste tiden vilket gör det möjligt att skriva ut eller kopiera upp proven några dagar före provdagen. De beskeden kommer Skolverket med idag.
Skolverket stänger ner provtjänsten för nationella prov för våren 20257.3.2025 16:01:37 CET | Pressmeddelande
Flera fel har uppdagats med provplattformen där digitala nationella prov skulle ha genomförts från och med mars i år. Skolverket har därför beslutat om att stänga ner provtjänsten för våren 2025. Eleverna kommer därför att använda ersättningsprov istället.
Många elever upplever bristande studiero i skolan6.3.2025 08:01:00 CET | Pressmeddelande
Endast hälften av eleverna i grundskolan och gymnasieskolan upplever att de i allmänhet kan koncentrera sig på lektionerna. Det visar den andra delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Färre förskollärare på förskolor med störst behov10.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum