Tv-menyn på Telia TV och Play utökas med kanalen Godare

Godare är en helt ny kanal i Sverige som är dedikerad till alla matälskare och syftar till att erbjuda både avkoppling och inspiration för hemmaköket, oavsett vilken matlagningsnivå som tittaren befinner sig på. I utbudet finns en mix av spännande program som täcker in allt ätbart från Malmö till Mauritius.
– Vi strävar både efter att öka mångfalden och lyfta fram nya trender inom matlagning, till exempel återspeglas även det växande intresset för vegetarisk och vegansk mat i vårt innehåll. Att nu få lansera vår kanal för alla tv-tittare hos Telia är en av de största händelserna i vårt bolag och betyder otroligt mycket för oss, säger Øivind Lindøe, grundare och vd på Godare.
I den nya kanalen har realityprogram, tävlingar och kändisar valts bort till förmån för en inspirerande bredd, där tittaren kan följa med till de bästa matställena i Italien eller få tips på hur man lyckas med den indiska korman. Kanalen är också tänkt att ge många spännande svar på den svåra och återkommande frågan ”Vad ska vi äta till middag?”.
– Under 2020 såg vi att underhållning fick en allt viktigare roll hos våra kunder, då både tv-tittandet och streamingen ökade. Därför känns det fantastiskt kul att vi nu kryddar med nytt innehåll som våra kunder efterfrågar. Från Sverige till världen, från gourmet till gatumat. Med kanalen Godare kan familjens alla finsmakare njuta av flera goda stunder tillsammans – med mer mat, mer underhållning och ännu mer inspiration, säger Henrik Lönnevi, konsumentchef på Telia.
Från april kan Telias tv-tittare se Godare på alla skärmar, både hemma i soffan och i farten via Play.
Godare, Schibsteds renodlade TV-kanal för mat och dryck, lanserades den 1 april 2020. Tv-kanalen riktar sig till foodies i alla åldrar. Godare distribueras både linjärt och i playtjänster. Utöver i Telias utbud finns Godare bland annat hos ComHem, Canal Digital och Telenor. Utvalda program visas även på Aftonbladet och på Godares egen hemsida.
Några goda alternativ på Telia TV och Telia Play under april och maj:
Filip Poon: I denna serie får vi inspireras av matkreatören Filip Poon, där han lagar rätter som är perfekta när man letar efter något extra gott!
Mariz inspirerar: Markiz Tainton skapar recept som får det att vattnas i munnen. Hon bjuder med dig på en smakrik resa där olika matkulturer möts på tallriken. Välkommen till TV-programmet där kärleken alltid är kryddan.
Jävligt Gott: Entreprenören och matbloggaren Gustav "Jävligt Gott" Johansson ställer sig frågan ”Visst är det lite underligt att Sverige ännu inte har fått sig ett riktigt bra veganskt matlagningsprogram?” och djupdyker därför i den veganska husmanskosten i en ny tv-serie.
Thess Växtbaserade mat: Matprofilen Therese Elgquist tar dig med på en matresa där grönsaker och näringsrik växtbaserad mat är i fokus.
Water Heart Food: Palisa Andersons barnsdomsminnen kring thailändsk mat väcks till liv när hon besöker spännande profiler från Australiens kulinariska värld. Trots olika bakgrunder är mathistorierna slående lika – mer än hon först anade.
Jimmy Shu’s Taste of the Territory: Kändiskocken Jimmy Shu ger sig ut på en kulinarisk resa genom norra territoriet i Australien för att pröva lokala råvaror och spännande gatumat. Längs med vägen bekantas han också med områdets mest fascinerade matkreatörer.
Luke Street Food: I denna serie får vi följa med Luke Nguyen på ett äventyr längst med Asiens gator. Han är på jakt efter de bästa matstånden i Saigon, Bangkok och Kuala Lumpur och lär känna lokalbefolkningen och dess gatumat.
Under 2020 utsågs Telias tv-tjänst till den bästa enligt en oberoende undersökning genomförd av TV-Nyheterna och Nordic Bench. Telias tv-tjänst tog samma år även hem sin sjätte raka vinst i SKI, svenskt kvalitetsindex.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Widmark, kommersiellt ansvarig, Godare. Telefon: +46 708 626197 E-post: karin.widmark@schibsted.com.
Øivind Lindøe, vd, Godare TV, en del av Schibsted. Telefon:l +47 99 64 36 20
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum