Raoul Grünthal lämnar Schibsted

- Det har varit en fantastisk resa inom Schibsted, i en koncern som är i konstant utveckling. Jag har hela tiden drivits av övertygelsen att entreprenörskap och intraprenörskap är helt avgörande för att långsiktigt skapa värde och tillväxt i koncernen. Bolag som Blocket, Prisjakt, Leboncoin och Lendo är exempel på den innovativa kraft som skapas i sådana miljöer och där magi uppstår när de sedan förs samman med Schibsteds alla styrkor, säger Raoul Grünthal.
Grünthal började på Schibsted 2006. Han har haft ett antal ledande befattningar, bland annat som VD för Svenska Dagbladet och koncernchef för Schibsted Sverige. I sin nuvarande roll som EVP (Executive vice president) och chef för affärsområdet Next har han också lett koncernens ambitiösa investeringar inom Financial Services, liksom de växande verksamheterna inom distribution och venture, där han också medverkat i ett antal framgångsrika startup-investeringar.
- Jag lämnar ett offensivt Schibsted, med stark tillväxtkraft och kompromisslöst fokus på användarna av våra tjänster. Det har såklart varit spännande att uppleva och driva på den digitala omställningen i mediebranschen. Att utveckla Schibsteds venture-satsning har också varit väldigt kul och givande, liksom att delta i den internationella expansionen av våra digitala marknadsplatser, som resulterade i börsnoteringen av vårt dotterbolag Adevinta, som idag är en världsledande marknadsplatskoncern. Framförallt har jag fått arbeta med så många begåvade kollegor genom åren. Schibsted kommer alltid betyda något speciellt för mig, säger Raoul Grünthal.
Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund hyllar Raoul Grünthals insatser.
- Raoul har under sin tid inom Schibsted gjort en formidabel insats i flera olika roller. De senaste åren har han lett ett område som har levererat stark tillväxt och goda resultat som nu är väl rustat och klart för att byggas vidare på, säger Skogen Lund.
- Raoul är en stor visionär och strateg. I koncernledningen har jag särskilt värdesatt hans kombination av gedigen erfarenhet och förmåga att tänka utanför boxen. Hans insiktsfulla observationer blir ofta vägledande för resten av gruppen, säger Kristin Skogen Lund.
Raoul Grünthal kommer att fortsätta i sin nuvarande roll fram till den 1 juli och kommer därefter att vara tillgänglig som rådgivare i koncernen under hösten.
- Vi är redan igång och planerar framåt. I god tid före sommaren kommer jag kunna presentera hur ledningen för Next skall se ut när Raoul lämnar, säger koncernchefen.
Raoul Grünthal vill i nuläget inte avslöja vad han kommer att ägna sig åt efter Schibsted.
- Jag får komma tillbaka till det. Nu är det hundra procent fokus på Schibsted fram till slutet av juni. Jag hoppas också att det kommer att vara möjligt att träffa kollegor på kontoret snart! Jag saknar verkligen det, säger han.
För ytterligare information, kontakta:
Raoul Grünthal, VD Schibsted Sverige, 08-514 249 91
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications, Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum