Bankgemensamt initiativ för en mer hållbar byggbransch

SBAB samverkar i ett gemensamt initiativ med sex andra banker för att bidra till en mer hållbar byggbransch. Gemensamma riktlinjer kommer implementeras hos respektive bank under slutet av 2021.

Ekonomisk brottslighet och illegal arbetskraft i byggbranschen innebär stora negativa effekter för samhället, bland annat genom uteblivna skatteintäkter och bristande kontroll av att mänskliga rättigheter respekteras på byggarbetsplatser. Som kreditgivare till bygg- och fastighetsbolag har banker, genom villkoren vid kreditgivning, möjlighet att göra skillnad.

Som en del av bankernas samhällsansvar samverkar nu Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SBAB, SEB, Sparbankerna och Swedbank för att tillsammans med bygg- och fastighetsbolagen ytterligare bidra till en mer hållbar byggbransch.

- Med detta initiativ utvecklar vi vår hållbara kreditgivning och arbetar än mer för en hållbar byggbransch. Tillsammans med byggbranschen stärker vi med detta initiativ vårt bidrag till att minska riskerna för ekonomisk brottslighet i byggprojekt och på byggarbetsplatser. Initiativet innebär att vi kommer att ställa ytterligare krav i våra kreditvillkor vid finansiering av byggprojekt. Kraven innebär bland annat att alla personidentiteter och arbetsgivarsamband på en byggarbetsplats måste säkerställas via systemlösningar och att digital rapportering sker till banken, att underentreprenörer på en byggarbetsplats ska vara föranmälda och kontrollerade samt att kredittagaren ska kunna genomföra kontroller av sådant som skalskydd och arbetsmiljö på arbetsplatsen. Tillsammans med våra kunder i form av byggbolag och bostadsutvecklare tar vi nu ett ökat ansvar för att än mer bidra till en hållbar byggbransch och bostadsmarknad, säger Klas Danielsson, VD SBAB.

Varje bank har sedan tidigare tydliga processer för att motverka att bankens produkter och tjänster utnyttjas för ekonomisk brottslighet. Initiativet handlar om att i bankernas kreditprocess ställa ytterligare krav mot låntagaren. Som en del av detta har bankerna kommit överens om gemensamma riktlinjer som ska beaktas i kreditgivningen till bygg- och fastighetsbolag. Dessa syftar bland annat till att säkerställa att låntagaren har kontroll över produktionen, uppnå ökad styrning över vilken arbetskraft som nyttjas i alla leverantörsled, samt se till att de underleverantörer som anlitas lever upp till gällande regelverk.

- Vi välkomnar alla initiativ som verkar för sunda konkurrensvillkor och en schysst byggbransch. Byggföretagen har nolltolerans mot fusk och oegentligheter på arbetsmarknaden. Ett hållbart samhällsbyggande förutsätter god samverkan mellan olika aktörer. Bankernas initiativ är en viktig pusselbit i detta gemensamma arbete, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD Byggföretagen.

Claes Thunblad, Nationell Samordnare Sund konkurrens, Byggföretagen
E-post: claes.thunblad@byggforetagen.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

”Snart till salu” gynnar mäklare och säljare – på köparnas bekostnad12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förmarknaden för bostäder växer när allt fler objekt läggs ut som ”snart till salu”. Enligt en ny undersökning bland landets storstadsmäklare drivs utvecklingen främst av att säljarna vill prova marknaden men endast är beredda att flytta om de får ett riktigt bra bud. Att säljarna kan minimera tiden mellan köp och försäljning uppges vara ytterligare ett skäl. Ett annat att det är ett sätt för mäklarna att knyta till sig osäkra säljare. Vinnarna tycks därmed vara säljare och mäklare. Köpare däremot får jobba hårdare då det krävs en mer aktiv insats nu för att hitta en ny bostad.

Temperaturen kryper uppåt på bostadsmarknaden – men långt kvar till normal vårvärme11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen för mars visade fortsatt stigande temperatur på bostadsmarknaden. Liksom i februari drevs temperaturökningen i huvudsak av kortare försäljningstider. Läget är dock sammantaget alltjämt kyligt i Sverige som helhet liksom i alla tre storstadsområdena. Ett fortsatt mycket stort utbud och många återpubliceringar av annonserna gör att den normala vårvärmen på bostadsmarknaden låter vänta på sig. Villamarknaden är något mindre kall än den för lägenheter.

Så ser svenskarnas drömmar om fritidshus ut – skärgård, vatten och året-runt-standard10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett lättskött hus nära vattnet som går att utnyttja året runt. Ja, så ser önskelistan ut för fritidshus enligt en ny undersökning från SBAB. Intressant nog finns vissa könsskillnader i prioriteringarna. Män värderar modern standard med diskmaskin och vattentoalett högre än kvinnor, de sätter även högre värde på att huset ligger avskilt och privat. Kvinnorna däremot, prioriterar närheten till sin vanliga bostad och en trädgård, högre än män.

70 procent av mäklarna tror på ökad efterfrågan på bostäder28.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges storstadsmäklare tror på en starkare efterfrågan på bostäder under årets andra kvartal. Senast optimismen var i närheten av så stor var inför det första kvartalet av 2020, före pandemin. Dessutom tror nästan hälften av mäklarna på stigande bostadspriser vilket är den högsta andelen på tre år, enligt SBAB:s undersökning Mäklarbarometern. De främsta skälen till våryran på bostadsmarknaden är sannolikt ett uppdämt behov av att flytta och en tro på en lägre styrränta.