Guldtriangeln till Haninge kommun
Priset instiftades 1993 och har sedan 2007 delats ut vartannat år i anslutning till NTF:s kongress för att uppmärksamma kommuner som gjort betydande insatser för ökad trafiksäkerhet.
- GuldTriangeln är NTF:s sätt att lyfta fram goda exempel på kommuners trafiksäkerhetsarbete. Därför är det extra roligt att priset nu går till Haninge kommun. Deras arbete för att göra barnens skolvägar både tryggare och säkrare är ett synnerligen bra exempel på hur man som kommun måste jobba övergripande både med fysiska förändringar i trafikmiljön och beteendepåverkan mot flera målgrupper, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.
Styrelsens motivering:
Haninge kommun får GuldTriangeln för sitt ambitiösa och lyckosamma arbete med att skapa säkrare och tryggare skolvägar och minska antalet resor till och från skolan med bil. Särskilt utmärkande är deras övergripande och systematiska arbetssätt där man redan på beslutsfattande nivå insåg att man måste få till en bred förankring inom kommunen för att lyckas. Insikten om att det krävs fysiska insatser som ökar säkerheten samtidigt som man ökar människors vilja till förändring genom att göra trafikmiljön trevligare och tar fram verktyg som underlättar för barn, föräldrar och skola är ett synnerligen gott exempel på ett väl fungerande kommunalt trafiksäkerhetsarbete.
- Det känns väldigt roligt att få motta det här fina priset för Haninges ambitiösa arbete med säkra skolvägar. Att uppdraget var så tydligt redan från början var väldigt viktig för att vi skulle lyckas. Syftet med uppdraget var att trafikmiljön i skolornas närhet skulle förbättras och att barnens skolvägar skulle vara säkra och trygga samt att resor till och från skolan i högre grad skulle ske utan bil. Åtgärderna skulle innefatta såväl beteendepåverkande åtgärder som fysiska åtgärder, säger Meeri Wasberg, kommunstyrelsens ordförande i Haninge.
Övriga nominerade kommuner som alla gjort betydande insatser för trafiksäkerheten var;
- Stockholms stad – för sitt nytänkande kring projektet Flaskpost för framtiden där skolbarn skapat utsmyckning i en gångtunnel.
- Jönköpings kommun – för sitt Trafiksäkerhetsprogram 2021–2025.
- Södertälje kommun – för sitt arbete med upphöjningar på busstrafikerade vägar för att säkra skolvägar.
- Örnsköldsviks kommun – för sin omfattande undersökning av mellanstadieelevers skolresor.
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seMonica GreenOrdförande
Tel:+46 (0)70-530 42 10green.monica@icloud.comRickard CosiniKommunikationsansvarig
Tel:+46 (0)70-819 01 50rickard.cosini@ntf.seBilder
Om
NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en oberoende och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik. Målet är en säker trafik där ingen dödas eller skadas allvarligt.
NTF ska öka människors, myndigheters, företags och organisationers förmåga och vilja att ställa krav på och själva bidra till varaktiga förbättringar av trafiksäkerheten. Dessutom ska NTF medverka till att ge insikt om trafiksäkerhetens betydelse för folkhälsan.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum