#Project1Hour: Volkswagen-koncernen med 660 000 medarbetare i den största klimatkampanjen i företagets historia

- På Earth Day 2021 kommer alla medarbetare i Volkswagen-koncernen att under en timme diskutera sitt bidrag till minskad klimatpåverkan
- Under hashtaggen #Project1Hour kan medarbetarna dela sina personliga klimatmål
- Många aktiviteter på anläggningar över hela världen
- Volkswagen-koncernens VD och koncernchef Herbert Diess: ”Jag ser fram emot att få många förslag från våra medarbetare runt om i världen för att ytterligare påskynda våra aktiviteter för minskad klimatpåverkan.”
Från Chattanooga till Peking, från Audi till Volkswagen transportbilar: Med Earth Day den 22 april precis runt hörnet förbereder sig de tolv varumärkena i Volkswagen-koncernen med 660 000 medarbetare för att göra ett starkt ställningstagande. Under #Project1Hour kommer de att under en timme tillsammans lära sig mer om minskad klimatpåverkan och utveckla konkreta förbättringar.
Volkswagen-koncernen har gjort ett tydligt åtagande till Paris-avtalet för klimatet. Företaget strävar efter att vara koldioxidneutralt i balansräkningen 2050. För att uppnå detta fokuserar Volkswagen på elektrifiering av sina produkter och minskade CO2-utsläpp från försörjningskedjan till återvinning.
Men minskad klimatpåverkan handlar också om individuella bidrag. Därför kommer Volkswagen-koncernens medarbetare över hela världen att under arbetstid en timme på Earth Day få mer information om världsklimatet, fastställa sitt eget koldioxidavtryck och reflektera över hur man själv kan minska sitt klimatavtryck.
Det kan handla om att spara energi på arbetsplatsen eller hemma, att välja det mest klimatvänliga resealternativet på affärsresor eller att minska sin köttförbrukning – alla medarbetare kan bidra till att bekämpa klimatförändringarna. De konkreta förslagen för minskat klimatavtryck på arbetsplatsen kommer att samlas in av Volkswagen Group Strategy och därefter genomföras där det är möjligt.
På Volkswagen Group Sverige samlas alla medarbetare i två digitala möten – ett storforum för att få veta mer om klimatfrågan, och i mindre grupper för att reflektera över vad vi själva kan göra för att minska vårt klimatavtryck. Ingen kan göra allt men alla kan göra något – och tillsammans kan vi åstadkomma mycket! Också små bidrag kan ge en stor påverkan. För var och en som deltar i storforumet kommer VGS att plantera ett träd i Vi-skogen – något som motverkar såväl fattigdom som klimatförändringar.
– Detta projekt visar vikten av klimatfrågan och för oss på Volkswagen Group Sverige är det självklart att delta. Det handlar om vår framtid – och då menar jag inte enbart för oss som företag, utan vilken värld vi vill att våra kommande generationer ska växa upp i. Vi hoppas att #Project1Hour ska leda till många nya och inspirerande idéer att ta med sig, säger Claes Jerveland, VD på Volkswagen Group Sverige.
Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernens förklarar tanken bakom #Project1Hour:
– Volkswagen har gjort ett tydligt åtagande om att skydda klimatet med sin strategi och utformningen av produktportföljen. Som företag gör vi goda framsteg mot att erbjuda helt koldioxidfri mobilitet senast 2050.
– Vi ser fortfarande mycket potential i interna processer, våra många organisatoriska enheter och i individuellt beteende för att leverera på vår företagsstrategi och påskynda koldioxidminskningen. Under #Project1Hour tar 660 000 medarbetare tid att reflektera över hur de kan minska klimatavtrycket i sin miljö. Jag ser fram emot att få många förslag från våra medarbetare runt om i världen för att ytterligare påskynda våra aktiviteter för minskad klimatpåverkan.
Bernd Osterloh, ordföranden för koncernens arbetarråd, ägnar också en timme den 22 april åt att ta reda på sitt personliga koldioxidavtryck och stödja #Project1Hour:
– Vi har bara det här jordklotet. Och det är upp till oss att skydda det – åt oss och åt kommande generationer. Därför är det viktigt att vi alla engagerar oss i detta ämne ännu mer aktivt. Vi kommer bara att kunna uppnå hållbarhet och minskad klimatpåverkan genom solidaritet. Precis som våra koncernprinciper säger: "tillsammans är vi oslagbarbara". För oss som anställda i fordonsindustrin är engagemanget för miljön och klimatet inte bara viktigt under den här timmen. Det är en fråga om vår framtida livskraft. #Project1Hour är därför en möjlighet att visa styrkan i våra värderingar: Med mångfald, sammanhållning, mod och beslutsamhet gör vi skillnad.
Georg Kell, talesperson för oberoende Volkswagen Sustainability Council:
– 660 000 medarbetare över hela världen gör detta till den kanske största aktiviteten för klimatskydd med anställda i industrins historia. Men det handlar inte om att vilja bli bättre, större och viktigare än andra. Det handlar om att se oss själva som en del av en global ansvarsgemenskap. Ett samhälle där varje företag och varje individ bidrar till att begränsa de ekologiska konsekvenserna av klimatförändringarna.
#Project1Hour åtföljs av olika aktiviteter på koncernens anläggningar runt om i världen. Exempelvis uppmärksammas projektet med en stor banner och en elbilsparad på Volkswagen-fabriken i Wolfsburg. Volkswagen Sydafrika planterar en 45 diameter stor Volkswagen-logotyp med spekboom som är särskilt koldioxidabsorberande. Audi-teamet i Bryssel skapar ett nytt grönområde i anläggningen medan deras kolleger i Ingolstadt och Neckarsulm deltar i en plogging-kampanj i samband med Earth Day – de samlar skräp medan de joggar. SEAT i Martorell stoppar monteringslinjerna för #Project1Hour. På MAN Bus i Starachowice kan anställda lämna in gamla elektriska apparater vid fabriksporten och få en trädplanta i utbyte. På Ducati diskuterar medarbetare med klimatexperter och Nobels fredspristagare Riccardo Valentini i ett virtuellt stormöte. På vissa anläggningar kommer #Project1Hour att äga rum vid ett senare tillfälle på grund av korttidsarbete.
Inför klimatdagen har anställda från många märken och regioner runt om i världen skickat in kortfilmer som kommer att visas på koncernens globala sociala mediekanaler den 22 april som ett gemensamt åtagande om minskat klimatavtryck. Dessutom kommer många anställda att lägga upp poster om sina privata klimatmål under hashtaggen #Project1Hour den 22 april.
Volkswagen-koncernen kombinerar #Project1Hour med den internationella Earth Day den 22 april. Earth Day lanserades 1970 i USA och återkommer varje år den 22 april. Sedan temadagen inleddes för över 50 år sedan har det blivit en populär miljöaktivitet runt om i världen. Under den allra första Earth Day var 20 miljoner människor involverade i aktiviteter. Numera ligger denna siffra på över 200 miljoner. Earth Day-evenemanget innehåller ett brett utbud av kampanjer och aktiviteter inom det omfattande spannet av miljö- och klimatskydd. Syftet är att arbeta tillsammans för att hitta hållbara lösningar på miljö- och klimatfrågor. Mottot för årets internationella Earth Day är "Restore our earth".
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Dokument
Länkar
Om

Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje
+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se
Volkswagen Group Sverige AB (VGS) är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2020 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 85 844 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 29,4 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde VGS 10 133 lätta transportbilar vilket är 32,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2020.
Följ Volkswagen Group Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB
Inför eCarExpo: Volkswagen Group Sverige ökar elbilsregistreringarna med 104 procent!1.4.2025 15:14:00 CEST | Pressmeddelande
Sveriges största bilimportör, Volkswagen Group Sverige, samlar alla sina märken på elbilsmässan eCarExpo i Älvsjö den 4-6 april. Och när den officiella registreringsstatistiken släpptes idag, visar den att företagets märken ökat sina elbilsregistreringar med hela 104 procent under första kvartalet 2025 jämfört med samma period förra året.
Volkswagen-koncernen levererar solida resultat för 2024 och robusta utsikter11.3.2025 10:08:18 CET | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen har under 2024 tagit viktiga steg i omställningen mot hållbar mobilitet. Med satsningar på elektrifiering, mjukvara och regional tillväxt går koncernen in i 2025 med fokus på lönsamhet och konkurrenskraft. Trots en utmanande marknad har koncernen levererat stabila resultat, med stark tillväxt inom elbilar i Västeuropa.
Volkswagen-koncernen med 9 miljoner leveranser efter starkt fjärde kvartal15.1.2025 09:27:56 CET | Pressmeddelande
9,03 miljoner levererade fordon över hela världen 2024, en minskning med 2,3 procent jämfört med föregående år (9,24 miljoner fordon). 744 800 elbilar levererades globalt 2024, en minskning med 3,4 procent jämfört med föregående år (771 100 fordon).
Volkswagen-gruppen starkast på el i Sverige8.1.2025 13:06:29 CET | Pressmeddelande
När bilåret 2024 summeras kan man konstatera att Volkswagen Group Sverige varit fortsatt etta på såväl den totala bilmarknaden som när det gäller elektrifierade fordon.
Allt klart för framtidens mobilitet: Volkswagen-koncernen och SAIC stärker sitt långvariga partnerskap med ett nytt joint venture-avtal28.11.2024 10:41:22 CET | Pressmeddelande
Milstolpe i strategin "I Kina, för Kina": Volkswagen-koncernen och SAIC Motor förlänger sitt joint venture-avtal under det 40:e året av sitt samarbete fram till år 2040.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum