Volkswagen-koncernen levererar solida resultat för 2024 och robusta utsikter
Volkswagen-koncernen har under 2024 tagit viktiga steg i omställningen mot hållbar mobilitet. Med satsningar på elektrifiering, mjukvara och regional tillväxt går koncernen in i 2025 med fokus på lönsamhet och konkurrenskraft. Trots en utmanande marknad har koncernen levererat stabila resultat, med stark tillväxt inom elbilar i Västeuropa.

– Under 2024 har Volkswagen-koncernen satt en avgörande strategisk kurs. Med innovativa, emotionella produkter. Med banbrytande strategiska beslut. Under 2025 kommer vi att fortsätta att fokusera på ett konsekvent genomförande. I takt med att vår omställning tar fart ökar Volkswagen-koncernen sin styrka. Vår fortsatta modelloffensiv, regionalt anpassade produkter för våra marknader runt om i världen och starka partners utgör grunden för en hållbar positiv utveckling. Med upptrappningen av prisvärd e-mobilitet, vår autonoma fordonsflotta och battericellsproduktionen i Tyskland visar Volkswagen upp europeisk innovation för världen – som den globala ledaren av fordonsteknik. Oliver Blume, VD Volkswagen-koncernen
– I en utmanande konkurrensmiljö uppnådde vi ett anständigt ekonomiskt resultat 2024. Vår framtidsutsikt speglar de globala ekonomiska utmaningarna och de djupgående förändringar som sker i branschen. Vi håller förbränningsmotorer tekniskt konkurrenskraftiga, vi investerar samtidigt i elektriska modeller och mjukvara och vi fortsätter att stärka vår regionala närvaro – med en tydlig tillväxt- och investeringsstrategi i USA. För att uppnå detta är det avgörande att vi fortsätter att erbjuda våra kunder mycket attraktiva fordon, samtidigt som vi konsekvent sänker kostnaderna och ökar lönsamheten. Detta kommer att vara vårt fokus under de kommande månaderna och åren. Arno Antlitz, CFO och COO för Volkswagen-koncernen
En omsättning på 324,7 miljarder euro under 2024 är en viss ökning från 2023 (322,3 miljarder euro). Koncernens omsättning ökade något jämfört med föregående år tack vare en positiv utveckling inom Financial Services-verksamheten. Omsättningen inom fordonsverksamheten uppgick till 265,9 miljarder euro och var något lägre än föregående år, främst på grund av minskade volymer.
Rörelseresultatet uppgick till 19,1 miljarder euro för 2024, vilket var 15 procent lägre än 2023 (22,5 miljarder euro). Försäljningsmarginalen uppgick till 5,9 procent. Minskningen av rörelseresultatet drevs av en betydande ökning av de fasta kostnaderna, inklusive extraordinära kostnader på totalt 2,6 miljarder euro netto, särskilt för omstrukturering.
Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 21,7 miljarder euro för 2024. Justerat för icke-operativa poster såsom omstruktureringskostnader och frigörande av avsättningar samt före värderingseffekter uppgår marginalen för 2024 till 6,7 procent.
Nettokassaflöde på 5,0 miljarder euro i fordonsdivisionen för 2024 (10,7 miljarder euro). Nettokassaflödet för fordonsdelen var som förväntat lägre än föregående år, främst på grund av fortsatt höga investeringar och det minskade rörelseresultatet; ett stabilt nettokassaflöde på 1,7 miljarder euro under Q4 2024 med stöd av en minskning av rörelsekapitalet.
9,0 miljoner sålda fordon under 2024, 3,5 procent lägre än för 2023 (9,4 miljoner fordon). Tillväxten i Sydamerika kunde inte fullt ut kompensera för nedgången i Kina. fordonsförsäljningen i Nordamerika och Europa på samma nivå som föregående år.
Orderingången för helt eldrivna fordon i Västeuropa ökade med 88 procent under 2024. Orderingången i Västeuropa med betydande medvind från en utökad och föryngrad produktportfölj: BEV nästan fördubblades (+88 procent), total tillväxt +15 procent.
Styrelsen och koncernledningen föreslår en utdelning på 6,30 euro per stamaktie och 6,36 euro per preferensaktie, vilket motsvarar en minskning med 30 procent jämfört med föregående år. Utbetalningskvoten motsvarar cirka 30 procent.
Utsikter för 2025
Volkswagen-koncernen förväntar sig att omsättningen kommer att överstiga föregående års siffra med upp till 5 procent. Försäljningsmarginalen på omsättningen för koncernen förväntas uppgå till mellan 5,5 och 6,5 procent.
Inom fordonsdivisionen förväntar sig koncernen en investeringskvot på mellan 12 och 13 procent år 2025. Fordonsdivisionens nettokassaflöde för 2025 förväntas uppgå till mellan 2 och 5 miljarder euro. Detta inkluderar kassautflöden för investeringar för framtiden samt för omstruktureringsåtgärder från och med 2024. Nettolikviditeten i fordonsdivisionen förväntas uppgå till mellan 34 och 37 miljarder euro 2025. Det är fortfarande koncernens mål att fortsätta sin robusta finansierings- och likviditetspolicy.
Utmaningar kommer särskilt att uppstå på grund av en miljö som kännetecknas av politisk osäkerhet, ökande handelsrestriktioner och geopolitiska spänningar, den ökande konkurrensintensiteten, volatila råvaru-, energi- och valutamarknader samt strängare utsläppsrelaterade krav.
Anm.: Justeringar av rapporteringslogiken från och med januari 2025 kommer bland annat att leda till en mer exakt redovisning av Fordonsdivisionens försäljningsintäkter. I matematiska termer kommer detta att leda till en lägre investeringskvot, nämligen med 130 punkter till 13,0 procent under 2024.
Baserat på den justerade rapporteringslogiken förväntar vi oss att investeringskvoten i Fordonsdivisionen kommer att minska till mellan 12 och 13 procent år 2025 till cirka 10 procent år 2027. För detaljer, se sidan 180 i årsredovisningen för 2024.
Mer information om varumärkesgrupperna
Brand Group Core (Volkswagen personbilar, Volkswagen transportbilar, Škoda, SEAT/CUPRA).
Ökad omsättning jämfört med föregående år; Försäljningsmarginalen minskade något till 5,0 procent, delvis på grund av högre fasta kostnader och omstruktureringskostnader
Brand Group Progressive (Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati). Rörelseresultatet minskade betydligt till 3,9 miljarder euro, främst på grund av omstruktureringskostnader relaterade till anläggningen i Bryssel och restvärdeseffekter samt intensiv konkurrens och den nuvarande modelloffensiven. Försäljningsmarginalen uppgick till 6,0 procent
Brand Group Sport Luxury (Porsche). Svag minskning av omsättningen, starkt nettokassaflöde; Rörelseresultatet minskar till 5,3 miljarder euro på grund av ett stort antal modelllanseringar, lägre försäljningsvolymer och högre kostnader för material, utvecklings-tjänster och digitalisering. Försäljningsmarginalen är fortsatt stabil på 14,5 procent.
Brand Group Trucks (TRATON Group: MAN, Scania, Navistar, Volkswagen Truck & Bus). Omsättningen ökade något till 46,2 miljarder euro tack vare en positiv marknads- och produktmix och bättre enhetspriser. Försäljning av fordon på samma nivå som föregående år, underliggande försäljningsmarginal på 9,1 procent.
CARIAD. Starkt ökad omsättning till 1,3 miljarder euro på grund av högre licensintäkter från ökade fordonsvolymer med Cariad-programvara; En rörelseförlust på 2,4 miljarder euro på samma nivå som föregående år. En anpassning av verksamheten planeras.
Group Mobility. Liten ökning av kontraktsvolymerna; Rörelseresultatet uppgick som förväntat till 3,1 miljarder euro, vilket var betydligt lägre än föregående år. Nedgång på grund av högre riskkostnader och normalisering av priserna på begagnade bilar.
Länk till samtliga dokumenten från Volkswagen-koncernens årliga presskonferens hittar du nedan.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Dokument
Länkar
Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, VW Transportbilar och Porsche.
Följ Volkswagen Group Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen-koncernen med 9 miljoner leveranser efter starkt fjärde kvartal15.1.2025 09:27:56 CET | Pressmeddelande
9,03 miljoner levererade fordon över hela världen 2024, en minskning med 2,3 procent jämfört med föregående år (9,24 miljoner fordon). 744 800 elbilar levererades globalt 2024, en minskning med 3,4 procent jämfört med föregående år (771 100 fordon).
Volkswagen-gruppen starkast på el i Sverige8.1.2025 13:06:29 CET | Pressmeddelande
När bilåret 2024 summeras kan man konstatera att Volkswagen Group Sverige varit fortsatt etta på såväl den totala bilmarknaden som när det gäller elektrifierade fordon.
Allt klart för framtidens mobilitet: Volkswagen-koncernen och SAIC stärker sitt långvariga partnerskap med ett nytt joint venture-avtal28.11.2024 10:41:22 CET | Pressmeddelande
Milstolpe i strategin "I Kina, för Kina": Volkswagen-koncernen och SAIC Motor förlänger sitt joint venture-avtal under det 40:e året av sitt samarbete fram till år 2040.
Snabbare, smidigare, effektivare: Rivian och Volkswagen Group tillkännager lanseringen av sitt joint venture14.11.2024 12:28:26 CET | Pressmeddelande
Nytt joint venture (JV) med en total transaktionsstorlek på upp till 5,8 miljarder dollar kombinerar styrkan hos båda partnerna för att skapa banbrytande mjukvaru- och elektronikarkitekturer och skala upp elfordonsplattformar och arkitekturer.
Volkswagen-koncernens niomånadersresultat påverkades av högre fasta kostnader och omstruktureringsavsättningar30.10.2024 14:17:36 CET | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen presenterar delårsrapporten för januari-september 2024 den 30 oktober.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum