Lysekil i topp när ofrivilliga turister får välja

Inom ramen för sin nya Svemestersatsning lanserade i veckan Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden en guidebok som tagits fram efter samtal med några av alla ofrivilliga turister som blev strandsatta i Sverige våren 2020 när pandemin tog fart. Den går under namnet ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige”, och syftet är att ge svenskarna tips på nya platser att upptäcka – sedda utifrån utländska besökares perspektiv. (Avsnittet om Bohuslän finns på sidorna 8-11) Guiden är huvudsakligen digital, men ska också tryckas upp i en mindre upplaga.
Den italienska illustratören Giorgia Bigazzi och hennes pojkvän, tjeckiske Jakub Tuma, skulle ha säsongsarbetat i Finland under våren 2020 – men valde istället när pandemin kom att stanna i Sverige – detta för att inte riskera att separeras vid gränserna i sina respektive hemländer. Totalt blev de kvar i Sverige i 59 dagar, då de reste runt på olika platser i landet. Och av alla ställen de besökte och upplevde var alltså Lysekil nummer ett.
— Det är en otrolig rymd ute på klipporna. Våren tar verkligen med sig en otrolig färgpalett till den svenska kvällshimlen. Och de där små lila blommorna började slå ut i skrevorna, en så fin kontrast till den röda, gnistrande graniten. Poetiskt, nästan. Och väldigt inspirerande, säger Giorgia Bigazzi.
Utöver guideboken, som samlar 50-talet restips från hela Sverige utifrån 11 ofrivilliga turisters perspektiv har Visit Sweden också tagit fram ytterligare en digital upplevelseguide med över 600 tips. Förutom materialet från Lysekil har Turistrådet Västsverige varit med och bidragit med innehåll från hela Västsverige. I denna, som hela tiden fylls på, finns i nuläget runt 60 västsvenska upplevelser.
I den digitala upplevelseguiden väljer man om man vill ”In till staden” eller ”Ut till landet”, om man känner för ”Puls” eller ”Avkoppling” samt om man reser med eller utan barn. Utifrån dessa premisser genereras ett antal förslag utifrån var i landet man befinner sig.
— Pandemin har gjort att marknadsföringen mot den svenska målgruppen är mer intensiv än någonsin. Det finns en stor efterfrågan på semesterupplevelser i anslutning till där man bor, eller lite längre bort, men ändå inom Sverige. Vi i Västsverige tycker att det känns väldigt spännande att vara en del av Visit Swedens satsning, säger Fredrik Lindén, VD Turistrådet Västsverige.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.De ofrivilliga turisternas guide till Sverige - om LysekilFler videor
Nyckelord
Kontakter
Ann-Charlotte CarlssonMarknadschef
Tel:031-818359ann-charlotte.carlsson@vastsverige.comBilder
Länkar
Om
Turistrådet VästsverigeBergslagsgatan 2
40544 Göteborg (Gothenburg)
+46 (0)31-81 83 00http://www.turistradet.com
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.
Följ Turistrådet Västsverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Turistrådet Västsverige
Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott13.11.2025 15:14:09 CET | Pressmeddelande
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet). Priserna delades ut idag i samband med Turistrådsdagen 2025 på biograf Bergakungen i Göteborg.
”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten2.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
På fredag den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor, ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen under en tid när det finns kapacitet för detta. Först ut är ”Smaka på Bohuslän”, en tiodagars temavecka där paket och upplevelser med Bohusläns unika råvaror står i centrum.
Brödfabriken i Jonsered har Västsveriges bästa kanelbulle 20251.10.2025 07:03:54 CEST | Pressmeddelande
Västsveriges bästa kanelbulle 2025 serveras på Brödfabriken i Jonsered. Det står klart efter en omröstning bland följarna i destinationen Västsveriges sociala medier och på vastsverige.com inför Kanelbullens dag på lördag. Bakom utmärkelsen står Turistrådet Västsverige.
World of Volvo Västsveriges kandidat till Stora Turismpriset 202524.9.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Turistrådet Västsverige har nominerat World of Volvo som Västra Götalands läns kandidat till Stora Turismpriset 2025. Priset delas ut den 3 december i Stockholm i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan.
Island of Light växer – nu blir ljusfestivalen på Smögen hela tio dagar27.8.2025 14:23:31 CEST | Pressmeddelande
I september förvandlas Smögen till en spektakulär scen för ljus, konst och natur. Den internationellt hyllade Island of Light återvänder för sjätte gången och bjuder i år på ett helt nytt format – tio dagar av ljuskonst den 5–14 september 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

