Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Årets idrottsledare i Västerbotten – Jenny Holmqvist, Korpen Lycksele

Varje år delar RF-SISU Västerbotten ut utmärkelsen Årets ledare till någon som under året har haft stor betydelse för utvecklingen inom den egna idrotten, idrotten i allmänhet eller den egna föreningen. För 2020 går priset till Jenny Holmqvist, ledare i Korpen Lycksele Gymnastik.

Motiveringen lyder:

"Med tusen idéer och ett driv som matchar har Jenny Holmqvist stor betydelse för såväl sin förening som utvecklingen av hela idrotten. Att få alla med på tåget, och stanna där under hela resan, är en självklarhet för Jenny som varit drivande i att bredda verksamheten för att fler i alla åldrar ska få möjligheten att idrotta tillsammans – vare sig det gäller barngymnastik eller att skapa rörelserikedom för gymnasieungdomar. Hennes engagemang sprider sig också i föreningen genom en kontinuerlig satsning på unga aktiva att kliva vidare och axla ansvaret som ledare och domare, och på så sätt säkra möjligheten till ett livslångt idrottande för alla."

Motor i en förening som vill nå fler

Jenny är sedan många år verksam på flera sätt i Korpen Lycksele Gymnastik, som ledare, domare och har även varit styrelseaktiv. Hopprep är det hon arbetat mest med där hon både är utbildare nationellt och domare på såväl nationell som internationell nivå. Inom hopprep har hon även egna meriter i form av VM- och EM-medaljer. De senaste åren har hennes engagemang främst funnits inom barn- och ungdomsverksamheten där föreningen arbetat aktivt för att bredda sig och nå nya målgrupper. Från att i princip enbart fokusera på hopprep bedriver föreningen idag barngymnastik, bamsegympa, parkour/tricking och truppgymnastik, och har på bara några år gått från 3 träningsgrupper till 17. På den resan har Jenny Holmqvist dragit ett stort lass i rollen som aktivitetsledare och som organisationsledare.

– Vår ambition som förening är att de aktiva ska få träna och tävla utifrån sina egna förutsättningar, och vi vill nå som många som möjligt, för vi vet ju att det är alldeles för många som slås ut för tidigt, säger Jenny.

Ett viktigt verktyg för Jenny i det arbetet har varit rörelserikedom.

– Det som sägs inom rörelserikedom är det som verkligen fungerar, konstaterar hon.

Värnar om att behålla och utveckla personer i föreningen

Jenny ser även ett stort värde i att behålla personer inom föreningen och försöker inspirera till att börja engagera sig som exempelvis ledare eller domare.

– Eftersom gymnastiken inte har någon jättelång historia i Lycksele är det väldigt viktigt att motivera de personer som idag är engagerade. Jag älskar ju verkligen min idrott och vill såklart att fler ska upptäcka den, och då är en viktig pusselbit för mig att se till att människorna inom vår verksamhet trivs och tycker att det är roligt, så att vi kan fortsätta växa och nå ännu fler.

Att Jenny har ett brinnande engagemang för idrotten och sin förening finns det inga tvivel kring. Men vad är det då som driver henne?

– Min drivkraft som ledare är att se den där utvecklingen hos individer; att få se den där 7-åringen växa upp och som vuxen kanske agera som domare. Den resan är helt fantastisk!

– Idrotten har ju varit min föjeslagare under hela mitt liv, den har utmanat mig, men också stärkt mig. Jag ser föreningslivet som en stor samhällskraft då vi samlar, engagerar och utvecklar människor. Jag vill så gärna att fler förstår och kan/får delta i den här starka kraften som idrotten utgör, oavsett om du ska vinna VM-guld eller ”bara” spela Korpfotboll.

Mer om Jenny Holmqvist:

Bor: Lycksele

Aktiv just nu: Som ledare inom Korpen Lycksele Gymnastik

Startade sitt eget idrottande: I Sävar IK och Korpen Sävarådalen

Egna idrottsliga meriter: Individuellt VM-brons och EM-brons i hopprep. Flertalet EM-medaljer i lagsammanhang inom hopprep, däribland två EM-guld.

Ledaruppdrag inom idrotten: Har varit ledare sedan ungdomsåren. Startade som simskoleledare och barngymnastikledare och har sedan 2004 haft ledaruppdrag inom Korpen.

Tips till andra ledare: Identifiera din drivkraft!

För mer information, kontakta:

Jenny Holmqvist, 070-273 76 75, ledare, Korpen Lycksele Gymnastik.

Linn Lundström, 070-308 84 24, marknads- och kommunikationschef, RF-SISU Västerbotten

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Se filmen med JennyFler videor

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

RF-SISU Västerbotten är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund i Västerbotten.

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna