1177 Vårdguiden - främsta valet för hälsoråd kring covid-19
Samhällsnyttig, professionell, pålitlig, trygg och en tjänst som förenklar och är smidig. Så beskrivs 1177 Vårdguiden i en undersökning av svenskarnas attityder kring varumärket 1177 Vårdguiden. Undersökningen som gjordes under december 2020, besvarades av drygt 2 000 personer som valts ut i en webbpanel för att motsvara ett tvärsnitt av Sveriges befolkning, med en representativ fördelning mellan ålder, kön och geografi.
Enligt undersökningen känner i stort sett alla till 1177 Vårdguiden. Hela 99 procent har hört talas om varumärket, vilket kan jämföras med förra årets undersökning som låg på 98 procent. Drygt fyra av fem (81 procent) har dessutom ett stort förtroende för 1177 Vårdguiden. Därmed har förtroendet ökat något jämfört med förra året då siffran var 78 procent.
- Det är mycket glädjande att så många uppskattar och litar på 1177 Vårdguiden. Inte minst nu under pandemin då behovet av information och kontakt med vården är extra stort. 1177 Vårdguiden är hela Sveriges samlingsplats med information och tjänster inom hälsa och vård. Det hade inte varit möjligt utan det viktiga samarbetet mellan alla 21 regioner, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera, som är det region- och kommunägda bolaget som ansvarar för 1177 Vårdguiden på regionernas uppdrag.
På frågan vart man i första hand vänder sig om man är orolig för sin egen eller någon annans hälsa, när det gäller stöd och vägledning kring covid-19, svarar 53 procent 1177 Vårdguiden.
1177 Vårdguiden första valet vid sjukdomsfrågor
Om man är sjuk eller någon i familjen är sjuk och vill kontakta vårdpersonal (via telefon, en app, chatt, videosamtal eller e-tjänster) för att fråga om råd, vänder de flesta sig till 1177 Vårdguiden (61 procent). I andra hand (18 procent) kontaktas vårdcentralen. Förra året var det 53 procent som vände sig till 1177 Vårdguiden och 22 procent till vårdcentralen.
Anledningen till att de vänder sig till 1177 Vårdguiden är främst för att de vill få kontakt med kompetent vårdpersonal, tillgängligheten, personlig hjälp samt att det upplevs som tryggt.
Undersökningen visar också att den som blir sjuk och behöver fråga om råd eller få information på internet, i de flesta fall söker information på 1177.se. Endast 10 procent uppger att de i första hand väljer att söka informationen via Google.
Om man är sjuk eller någon i familjen är sjuk och vill kontakta vårdpersonal (via telefon, en app, chatt, videosamtal eller e-tjänster) för att fråga om råd, vänder de flesta sig till 1177 Vårdguiden (61 procent). I andra hand (18 procent) kontaktas vårdcentralen. Förra året var det 53 procent som vände sig till 1177 Vårdguiden och 22 procent till vårdcentralen.
Fler använder e-tjänsterna
Allt fler använder 1177.se och 1177 Vårdguidens e-tjänster. Undersökningen visar att hela 84 procent av de tillfrågade någon gång har besökt webbplatsen 1177.se. Nära 81 procent uppger att det använt e-tjänsterna under 2020. Det är en stor ökning om man jämför med 2019 då 69 procent uppgav att de använt e-tjänsterna och 2018 då bara 60 procent sa att de någon gång använt e-tjänsterna. Det är mer än de som ringer till 1177 på telefon. Enligt undersökningen har 79 procent någon gång ringt till 1177.
Stor kännedom om 1177 Vårdguiden
99 procent har hört talas om 1177 Vårdguiden.
95 (93) procent känner till telefonnumret 1177 för information om hälsa och vård. 79 (75) procent har också någon gång ringt 1177 Vårdguiden på telefon.
93 (88) procent känner till 1177.se som en webbplats med information om hälsa och vård
84 (75) procent har någon gång besökt 1177.se.
61 procent säger att de gärna rekommenderar 1177 Vårdguiden för andra. Detta kan jämföras med 56 procent år 2019.
Om undersökningen
Varumärkesmätningen har genomförts på nationell nivå 2020, 2019, 2018, 2017, 2016 samt 2014. Syftet är att ta reda på allmänhetens bild av tjänsten. Vissa år har extra mätningar också gjorts i några regioner. Undersökningen har utförts som en kvantitativ studie i en webbpanel som består av ca 130 000 svenskar. De 2015 personer som har besvarat undersökningen på nationell nivå har en representativ fördelning mellan ålder, kön och geografi. Även om urval och svarande är representativa med avseende på ålder, kön och region är det alltid för en webbpanel en grundläggande förutsättning att man har tillgång till dator, smartphone eller läsplatta samt internetanslutning. Detta innebär att de som saknar denna tillgänglighet inte har möjlighet att ingå i urvalet. Datainsamlingen genomfördes i december 2020.
Kontakter
Yvonne Edenholm, presschef IneraInera
Tel:+46738623822yvonne.edenholm@inera.seBilder
Om
Det här är Inera
Inera är ett digitaliseringsbolag som bidrar till välfärdens utveckling. Vi är Sveriges digitala ingång till hälsa, vård och omsorg och utvecklar digital infrastruktur för en sammanhållen välfärd.
Inera, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.
Vi har ett nationellt utbud av tjänster, information och kunskapsstöd som är tillgängliga för invånare och välfärdens medarbetare. Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera.
Inera utvecklar och förvaltar även digital infrastruktur – grundfundamentet för en sammanhållen välfärd. Det gör att digitala lösningar kan fungera ihop på nationell nivå och välfärdens aktörer kan samverka på ett effektivt och säkert sätt.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Ineras styrelse utser Patrik Sundström till ordinarie vd20.12.2023 10:07:13 CET | Pressmeddelande
Inera meddelar idag att bolagets styrelse utsett Patrik Sundström till vd. Patrik Sundström har sedan juni 2023 varit tillförordnad vd.
Ny tillförordnad vd för Inera7.6.2023 15:14:53 CEST | Pressmeddelande
Peter Arrhenius lämnar Inera och Patrik Sundström blir ny tillförordnad vd.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade26.1.2023 11:18:09 CET | Pressmeddelande
Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer4.5.2022 15:31:18 CEST | Pressmeddelande
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum