If: Ännu en hemmasommar väntar efter ett starkt första kvartal

– Vi gör ett bra resultat, och sådana resultat uppstår inte av sig själva. God service, relevanta produkter och bra skadehantering är avgörande för att åstadkomma det i kvartal efter kvartal, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.
Nu förbereder han organisationen på ytterligare en vår och sommar när många i Norden ska tillbringa semesterperioden i sina hemländer.
– Förra året såg vi en enorm ökning i försäljningen av båtförsäkringar, försäkringar av fritidshus och andra typiska semesterprodukter, och likaså av husdjur. Vi har redan sett en stor ökning av liknande efterfrågan i år, och vi är också väl förberedda på att hjälpa alla som har otur och drabbas av en skada, säger Thorsrud.
Han tillägger att If anpassat produktportföljen, bland annat genom att erbjuda specialistrådgivning till villaägare som planerar byggprojekt och genom att förbättra villkoren för hund- och kattförsäkringen.
Koncernresultat för första kvartalet
Nordens största försäkringsbolag gör ytterligare ett starkt resultat under det första kvartalet 2021.
- Totalkostnadsprocenten för Q1 är 81,5 (83,7 under Q1 2020). Coronaeffekter utgjorde 3 procent av detta.
- Tekniskt resultat för kvartalet är 2 193 MSEK (1 924)
- Premieintäkten under kvartalet var 18 229 MSEK (18 480)
- If har totalt en premietillväxt på 2,6 procent för kvartalet. En negativ marknadsutveckling inom arbetsskadeförsäkringar i Finland, till följd av arbetslöshet, minskar den sammanlagda tillväxten.
- Investeringsresultatet visar en vinst under första kvartalet på 572 MSEK (-387)
– Coronaeffekterna beror bland annat på färre bilskador, till följd av att det är mindre trafik på vägarna än normalt. Internt ser vi också en effekt av minskad mötes- och reseverksamhet, säger koncernchef Morten Thorsrud.
Det svenska resultatet
I Sverige och de andra nordiska länderna har If god förnyelsegrad, nöjda kunder och tillväxt i kundstocken. Kunderna blir allt mer digitala, och under kvartalet har 15 procent fler loggat in på ”Mina sidor” för att hantera sina försäkringar själva.
- Mätt i premieintäkt är tillväxten 5,1 procent i Sverige under Q1 2021.
- Det tekniska resultatet landade på 1 046 MSEK (1 169 MSEK under Q1 2020).
- Totalkostnadsprocenten var 74,5 (71,0)
Nyckelord
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-792 70 40press@if.seBilder

Om
If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.
If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Flest antal sjukskrivningar på grund av stress på två decennier – se regionala siffror19.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan början av 2010-talet har antalet stressrelaterade sjukskrivningar ökat. I slutet av förra året var antalet sjukskrivna till följd av stress högre än på nästan två decennier, visar statistik från Försäkringskassan. – Arbetsgivare måste bli bättre på att skapa en hållbar arbetsmiljö, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.
Stenskottssäsongen är här – så stor är risken att drabbas i din region13.3.2025 09:48:57 CET | Pressmeddelande
Under våren ökar risken för stenskott och glasskador på vindrutan. En sammanställning från If visar att risken för att drabbas av stenskott under bilkörningen varierar stort beroende på var i landet man bor. – Gotlänningar löper minst risk att få rutan förstörd av grus och sten, trafikanter runt Stockholm och Uppsala är värst drabbade, säger If:s motorexpert Johan Granholm.
If varnar för ökat antal fysiska bedrägerier mot äldre19.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Ett flertal If-kunder har den senaste tiden utsatt för fysiska bedrägerier där gärningspersonerna gör hembesök och utger sig från att komma från bland annat If. De drabbade kunderna är främst äldre personer. – Vi vill understryka att varken vi eller andra seriösa aktörer gör hembesök på det sätt som sker i dessa fall, säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If.
Backventil den mest hållbara åtgärden enligt unikt forskningsprojekt18.2.2025 08:02:00 CET | Pressmeddelande
Tillsammans med forskningsinstituten CICERO och IVL Svenska Miljöinstitutet har If låtit undersöka hur hållbara olika åtgärder är för att skydda hem mot extrem nederbörd och för att förebygga skador. Analysen visar att backventilen är den åtgärd som mest sannolikt både minskar kostnader och utsläpp.
If uppmanar till försiktighet under sportlovet – knäskador ökar markant13.2.2025 14:13:28 CET | Pressmeddelande
Under sportlovet ökar risken för skador, för såväl barn som vuxna. Några av de vanligaste skadorna under perioden, enligt Ifs skadestatistik, är snedvridet knä och fraktur på knä eller ben. – De flesta av oss ställer sig på ett par skidor endast ett fåtal gånger per år, så var rädd om dig och överskatta inte din förmåga, säger Ifs personskadechef Jenny Grimstig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum