Rapport från Svea visar: Företag haltar inom digital försäljning

Sveas rapport Digital försäljning till företag visar att enbart var tredje företag bedriver digital försäljning och bara 13 procent funderar på att implementera det. Majoriteten, 54 procent, svarar att det helt enkelt inte är aktuellt. Samtidigt menar 59 procent att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning än vad de gjorde för tre år sedan.
– Digitaliseringen har inte enbart förändrat spelplanen för företag med försäljning mot privatkunder. Vi är mer digitala i alla aspekter av våra liv, därför ökar också kraven på B2B-företag. Företagarna själva vittnar även om detta, att det finns en ökad förväntad om digitala lösningar. Men omställningen går långsamt. Risken med att vänta är helt enkelt att bli omsprungen av nya flexibla aktörer som satsar på digital försäljning, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Den största anledningen till att företagen inte bedriver digital försäljning är för att de anser att det inte passar ens erbjudande, det uppger 57 procent. Fyra av tio svarar att det inte passar målgruppen.
– Det finns en utbredd osäkerhet kring om digital försäljning passar ens företag. Istället för att se hinder i den egna verksamheten bör man kartlägga behovet hos kunderna och hur en kan underlätta för dem. Oftast finns det något som kunderna önskar fanns tillgängligt digitalt, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
För ytterligare information, kontakta:
Thomas Svensson, Partner Manager, Svea Ekonomi
Tel: 070-545 66 25
Mejl: thomas.svensson@svea.com
Läs hela rapporten Digital försäljning till företag
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 30 mars till 28 april 2020. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Sker någon del av er försäljning till andra företag digitalt t.ex. webbutik eller återförsäljarsida och liknande?
|
|
Totalt |
|
Ja |
32 % |
|
Nej, men vi funderar på det |
13 % |
|
Nej, och det är inte aktuellt |
54 % |
|
Vet ej |
1 % |
Varför är det inte aktuellt för ert företag att starta digital försäljning?
|
|
Totalt |
|
Digital försäljning passar inte vårt erbjudande |
57 % |
|
Digital försäljning passar inte vår målgrupp |
42 % |
|
Vi ser inget värde i digital försäljning |
11 % |
|
Vi saknar kompetens och\eller resurser |
2 % |
|
Annat |
6 % |
|
Vet ej |
1 % |
Upplever du att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning idag än för 3 år sedan?
|
|
Totalt |
|
Ja, absolut |
44 % |
|
Ja, kanske |
15 % |
|
Nej |
38 % |
|
Vet ej |
3 % |
Hur ser du på utvecklingen av den digitala försäljningen mot företagskunder de närmaste tre åren, när det gäller er verksamhet?
|
|
Totalt |
|
Öka |
54 % |
|
Förbli oförändrad |
44 % |
|
Minska |
0 % |
|
Vet ej |
2 % |
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet.
Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


