Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark
![](/data/images/00746/5135d87e-3d18-4ac7-8c3d-001c37f71b01-w_720.jpg)
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent.
- Försäljningen i april höll sig kvar på nästan samma nivå som under föregående år, trots de höga jämförelsetalen från april 2020. Eftersom vi nu jämför försäljningsutvecklingen mot månader förra året som också påverkades av pandemin är jämförelsetalen både under denna och de kommande månaderna höga, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent. Hemleverans ökade med 24,7 procent och upphämtning i butik med 55,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 7,2 procent, vilket är något lägre än under de senaste två månaderna, men fortsatt klart över nivåerna som uppmättes före pandemin.
- E-handeln fortsatte att växa kraftigt även i april, trots att tillväxten var över 100 procent i april i fjol. Tillväxttakten i e-handeln var därmed fortsatt betydligt högre än under en genomsnittlig månad före pandemin. E-handeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln för tredje månaden i rad, avslutar Karin Brynell.
Dagligvaruindex för maj publiceras 15 juni.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0709-80 32 09
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef(fotograf Roberth Björk)
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seKarin BrynellVd(fotograf Roberth Björk)
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juni 202412.7.2024 09:13:34 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i juni var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är betydlig lägre än i maj. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. I över ett halvår har vi haft en avtagande prisökningstakt på livsmedel, men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss på en ny högre prisnivå och att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i juni11.7.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent under juni 2024 jämfört med motsvarande period föregående år, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande
- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede
FAKTA OM MATEN: Kampen om köpkraften18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har sen 50-talet gått från cirka 40 000 matbutiker till idag knappt 4 000. Trots det har de flesta konsumenter tillgång till ett flertal livsmedelsbutiker och ofta olika koncept, öppettider, servicenivå, pris och utbud. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Positiv försäljningsutveckling för dagligvaruhandeln i maj18.6.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under maj 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum