Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent.
- Försäljningen i april höll sig kvar på nästan samma nivå som under föregående år, trots de höga jämförelsetalen från april 2020. Eftersom vi nu jämför försäljningsutvecklingen mot månader förra året som också påverkades av pandemin är jämförelsetalen både under denna och de kommande månaderna höga, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent. Hemleverans ökade med 24,7 procent och upphämtning i butik med 55,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 7,2 procent, vilket är något lägre än under de senaste två månaderna, men fortsatt klart över nivåerna som uppmättes före pandemin.
- E-handeln fortsatte att växa kraftigt även i april, trots att tillväxten var över 100 procent i april i fjol. Tillväxttakten i e-handeln var därmed fortsatt betydligt högre än under en genomsnittlig månad före pandemin. E-handeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln för tredje månaden i rad, avslutar Karin Brynell.
Dagligvaruindex för maj publiceras 15 juni.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0709-80 32 09
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef(fotograf Roberth Björk)
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seKarin BrynellVd(fotograf Roberth Björk)
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

