FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.

Rapporten ”Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln” visar att de nordiska länderna präglas av små befolkningar, långa avstånd och behovet av storskalig logistik. Ett fåtal stora aktörer står för merparten av försäljningen men tusentals butiker i varierande storlek bidrar till ett stort och varierat butiksnät. Butikerna fyller dessutom en bredare roll som lokal servicepunkt och mötesplats.
– Den svenska dagligvaruhandeln är inte unik, utan del av en nordisk struktur. Gemensamma förutsättningar som logistik, transportkostnader och kostnadsnivåer gör att storskalighet i grossistledet är en förutsättning för lönsamhet. Samtidigt skapar det välutbyggda butiksnätet närhet och service även i glesbygd, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Rapporten visar också att de nordiska marknaderna kännetecknas av högt konsumentskydd, stark reglering och liknande prisstrukturer. Samtliga nordiska länder ligger över EU-snittet i prisnivå för livsmedel, men Sverige har de lägsta priserna i regionen.
– Skillnaderna mellan de nordiska marknaderna blir tydliga i gränshandeln, där de svenska butikernas lägre priser lockar stora kundströmmar från våra grannländer, säger Karin Brynell.
Gränshandeln i Sverige är ett exempel på den nordiska dagligvarumarknadens dynamik. Bara i Strömstad omsätter dagligvaruhandeln 6,5 miljarder kronor, varav 85 procent kommer från norska kunder. Haparanda sticker också ut som ett viktigt centrum för finska konsumenter. Under 2024 ökade försäljningen i de svenska gränskommunerna med 7 procent.
Rapporten ”Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln” finns tillgänglig för nedladdning på Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.
Idag, fredag den 19 september, presenterar Svensk Dagligvaruhandel rapporten i ett webbinarium: Grannarna runt middagsbordet - en nordisk utblick över dagligvaruhandeln. Webbinariet kan ses i efterhand här.
Om rapportserien Fakta om maten
Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen. Rapporterna produceras av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström, på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel. Tidigare rapporter finns att läsa här.
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
Stabil volymutveckling i dagligvaruhandeln i augusti19.9.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,6 procent i augusti 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum