Schibsteds nya Admarket förenklar annonsköp i en komplex tid

Tjänsten Admarket utvecklas kontinuerligt – och tillsammans med kunderna – för att nå optimal effekt i alla led.
– Vi ser kraftigt förändrade vanor under det här året med pandemi, som bland annat ställer krav på tillgänglighet 24/7. Det är det vi nu skapar förutsättningar för, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.
De förändrade förutsättningarna gäller alla branscher och kunder av alla storlekar, men främst kunder inom SMB-segmentet (Small & Medium Business).
Under året har Schibsted gjort djupintervjuer och löpande dialoger med kunder samt nyligen också genomfört en större enkätundersökning. Resultatet av det arbetet har lett fram till en helt ny version av Schibsteds Self Serve-plattform Admarket.
– 75 procent av våra kunder vill se en ökad tillgänglighet till vårt inventory, data, rapportering och kontroll över sin annonsering under dygnets alla timmar. Med det nya systemet kan vi leva upp till det på ett helt nytt sätt, säger Jenny Ahlbeck, affärsutvecklare för Admarket.
Admarket lanserades i sin första version redan 2018, och är efter förändringen en fullt utvecklad one-stop-shop, där samtliga standardformat finns tillgängliga tillsammans med uppgifter om tillgängligt inventory och för rullande kampanjer uppdateras KPI:erna i realtid.
– Allt fler kunder efterfrågar nu lösningar för att hantera den stundande utfasningen av tredjepartskakor. Eftersom förstapartsdatan från Schibsteds plattformar samlas i en gemensam DMP sedan 2015 vet vi att våra lösningar kommer att fungera även efter cookiedöden. Detta bidrar till intressanta dialoger och många intressanta lanseringar i närtid, säger Jenny Ahlbeck.
Bland annat kan Schibsted nu erbjuda möjligheten för kunder att använda sin egen CRM-data vid annonsering i Schibsteds ekosystem (Schibsted Match) samt utveckling av vilka KPI:er som kunderna själv kan följa upp i realtid.
Allt kan göras direkt i nya Admarket.
– Vi är i början på en spännande resa. När det är så många osäkerhetsfaktorer att ta hänsyn till är det viktigt att vi kan erbjuda ett enkelt och tydligt self service-verktyg för våra kunder som vi vet fungerar både idag och imorgon. Jag är glad att vi dessutom kan utveckla det ytterligare tillsammans med våra kunder, säger Patrik Gudding Product Manager Schibsted Self Serve.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jenny Ahlbeck, Business Developer Admarket. Telefon: 072-744 61 00. E-post: jenny.ahlbeck@schibsted.com.
Patrik Gudding, Product Manager. Telefon: 070-609 90 96. E-post: patrik.gudding@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
