Lotta Folcker blir affärsområdeschef för Sportbladet

– Sportbladet är helt unikt, med Sveriges skarpaste sportjournalister, en härlig förmåga att tänka nytt och passionerade och engagerade läsare. Det ger oss stora möjligheter att bli ännu starkare både i produkten och affären, säger Lotta Folcker.
Sportbladet står nu i startgroparna för en intensiv EM- och OS-sommar. Sveriges största sportsatsning började som en rosa tidning för över tjugo år sedan men är nu en ledande digital sporttjänst i alla kanaler. Med nyhetsjournalistik, reportage, intervjuer, granskningar och analyser har Sportbladet byggt en oslagbar position. Satsningen på live, video, rättigheter, poddar och nya digitala tjänster har gett landets sportälskare en ännu större rosa hemvist. Nu tar Sportbladet ett nytt steg och blir ett eget affärsområde.
– Chefen för det nya affärsområdet Lotta Folcker är en erfaren journalist och mediechef med bred kompetens både inom video, digital utveckling och affär. Hon är uppskattad ledare och en riktig vinnarskalle. Det gör henne osedvanligt väl lämpad att leda Sportbladet när vi nu vill lyfta både sportjournalistiken och varumärket till en ännu viktigare del av Aftonbladet, säger Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd för Aftonbladet.
Lotta Folcker har de senaste tre åren lett Aftonbladet Labs framgångsrika digitala satsningar inom feature, poddar och nya affärsmodeller. Hon har en gedigen publicistisk bakgrund och var under flera år affärsområdeschef för Aftonbladet TV. Hon var tidigare länge på TV4 och chef för TV4 Nyhetsmorgon, hon har varit reporter på DN, SvD och Folkbladet i Norrköping. Hon har också jobbat på Europaparlamentets medieavdelning och har en examen i statsvetenskap.
– Sportjournalistiken vilar tryggt i redaktionen, med våra starka profiler, reportrar och redaktörer. Så även om jag en gång i tiden började som reporter på sporten på Folkbladet ser jag nu fram emot att framför allt tillföra mina andra erfarenheter till Sportbladet, säger Lotta Folcker.
De senaste åren har Sportbladet vässat journalistiken och breddat det kommersiella erbjudandet.
– Men det finns så mycket mer i Sportbladet. Jag ser stora möjligheter, inte minst för journalistiken inom vår Plustjänst, i Play och andra betaltjänster men också för annonsmarknaden där det finns många fler kunder som kan upptäcka sporten och det engagemang som vår journalistik driver, säger Lena K Samuelsson.
Lotta Folcker tillträder efter sommaren, den 1 september och sitter i Aftonbladets ledningsgrupp. Flera nya tjänster på redaktion och affärssidan kommer att tillsättas på Sportbladet under 2021.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, tillträdande affärsområdeschef, Sportbladet. Telefon: 08-725 20 00 /073-6401312 E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.
Om Sportbladet
Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport i alla kanaler och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets 3,5 miljoner dagliga läsare och tittare.
Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en starkt relation med läsarna.
Sportbladets rosa papperstidning kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.
Aftonbladet grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs i dag av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
