Allt-i-allo, kläder och sport: E-handelsbranscherna som växt mest under pandemin

E-handeln ökar fortsatt i Sverige och det gångna året har drivit på den digitala omställningen ytterligare. I dag förväntar sig de flesta konsumenter att företag erbjuder möjligheten att handla fysiska produkter online. Svea har genomfört en kartläggning över Sveriges hetaste e-handelsbranscher baserad på statistik från Allabolag.se. Den visar att pandemiåret bidragit till ett trendbrott gällande vilka branscher som ökar mest. Tidigare år har det startats flest e-butiker inom kläder och skor. Men förra året var det istället allt-i-allo-butiker med breda sortiment som det startades flest av. Hela 902 nya e-butiker, en ökning med 74 procent jämfört 2019.
En annan bransch som ökat kraftigt under pandemin är sport- och fritidsbranschen. Förra året slog hela 196 nya sport-och fritidsbutiker upp sina digitala dörrar. En ökning på över 127 procent jämfört med 2019. Vilket gör sport och fritid till branschen med den största procentuella ökningen från år till år. Även e-butiker med hushålls- och inredningsprodukter har blivit betydligt fler, en ökning på 79 procent jämfört med tidigare år.
– Det är glädjande att se att antalet entreprenörer ökat inom många branscher trots rådande utmaningar i omvärlden. Som den största aktören i Norden på skräddarsydda betallösningar kartlägger vi regelbundet den svenska e-handelns utveckling. I år ser vi en tydlig trend mellan svenskarnas förändrade levnadsvanor under pandemin och vilka branscher som gått starkast framåt, säger Emma Lindgren, digital expert på Svea Ekonomi.
Böcker och media – högst snittomsättning
Enligt Sveas kartläggning är e-butiker med böcker och andra mediavaror nätbutikerna som hade högst snittomsättning under 2020, ett snitt på drygt 69 000 kronor. Även datorer och elektronik placerar sig högt på samma lista med en snittomsättning på 48 000 kronor per bolag.
Topplista: Sveriges hetaste e-handelsbranscher
|
|
Antal nya butiker
|
Snittomsättning |
Högsta omsättning |
Procentuell ökning, år mot år |
|
1. Varierat brett sortiment |
902 |
46 647 |
26 468 000 |
74 % |
|
2. Mode & kläder |
707 |
37 830 |
14 999 000 |
34 % |
|
3. Sport- och fritidsutrustning |
196 |
31 500 |
2 249 000 |
127 % |
|
4. Datorer & elektronik |
138 |
48 688 |
2 249 000 |
27 % |
|
5. Inredning, hem och hushåll |
124 |
27 500 |
2 838 000 |
79 % |
|
6. Böcker & andra mediavaror |
89 |
69 078 |
3 999 000 |
53 % |
|
7. Auktioner online |
25 |
1 000 |
25 |
56 % |
Om kartläggningen:
Baserat på data från Allabolag.se har samtliga nystartade e-handelsföretag under 2020 i Sverige kartlagts. Totalt startades 3 536 e-handelsföretag under förra året. E-handelsföretagen har sedan kategoriserats utefter vilka branscher de är verksamma inom. Den totala omsättningen för respektive bransch har dividerats med det totala antalet nystartade e-handelsföretag inom respektive bransch för att få fram snittomsättningen per bransch.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och e-handelsexpert
Tel:+46 (0)707 52 32 90emma.lindgren@sveaekonomi.seBilder

Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
