Solceller driver hissar och tvättstugor vid Järvafältet

I kanten av det nu grönskande Järvafältet finns en av Einar Mattssons hundra fastigheter, Åvinge 2 i Tensta. Som Stockholms största privata hyresbostadsägare står energiförsörjningen i husen för en stor påverkan och kostnad. Därför installerades solceller på det största av hustaken. Solelen kommer totalt att generera cirka 105 000 kWh per år, vilket är tillräckligt med el för att täcka en stor del av fastighetens energibehov.

– Här ville vi utmana oss själva genom att i utvalda delar göra dessa äldre hus fristående från elnätet med förnybar energi. Det befintliga beståndet är den största delen av fastighetsbeståndet och måste när det ges möjlighet göras mer hållbara. Solenergin som genereras räcker för att driva ventilation, allmänbelysning, hissar och tvättstugor. Det är en väl avvägd kompromiss med tanke på att installationen blir en tämligen stor tillkommande investering. Eftersom vi under renoveringen ändå hade en projektorganisation för ombyggnation och renovering på plats klarade vi av att göra den, förklarar Martin Fors, fastighetschef på Einar Mattsson.

Än så länge är det ganska ovanligt att installera solceller i äldre flerbostadshus. Under projekteringen förde Einar Mattsson dialog med Stockholms stad kring att solels-installationen förändrar stadsbilden något och byggnadens tidstypiska karaktär. Till slut så kom man fram till en gemensam ståndpunkt och Einar Mattsson kunde installera solcellerna.

Utöver att sänka energianvändningen och därmed förbättra hållbarheten och driftnettot får koncernen också mer kompetens inom solels-området.

– Som stor privat fastighetsägare behöver vi lära känna ny teknik och hur man bäst applicerar den i industriell skala. Genom projektet i Tensta drar vi installationsmässiga lärdomar som vi kan få nytta av i fortsättningen. Vi lär oss både mer om solceller och om att koppla på ytterligare installationer i befintliga fastigheter. Den kunskapen är mycket värd för oss som bolag. Vi tar ytterligare ett steg i vår egen hållbarhets- och utvecklingsresa, avslutar Martin Fors.

”Det är alltid lika spännande att hitta sätt att förbättra sig själv och resultaten” — fredagsporträttet med Cecilia Thand23.2.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

Omtyckt, serviceminded och kommunikativ är några av alla positiva attribut kring ROT-projektledare Cecilia Thand. Med stort intresse kring hållbarhet och en outsinlig källa av energi och positivism är det enkelt att samarbeta med Cecilia. Kärleken till äldre hus är påtaglig och antalet konserter hon besökt är slående. Lär känna Cecilia i dagens fredagsporträtt:

Från återbruk till förberedande av solceller – modernisering av balkonger och tak på Lilla Essingen21.2.2024 05:55:00 CET | Nyheter

På Lilla Essingen äger Einar Mattsson-koncernen flera fastigheter och på två av dem har tak och balkonger renoverats. Vi har även förstärkt och förberett taken för att kunna montera solceller. Balkongerna på Strålgatan 7 har återfått sitt historiska utseende med veckad plåt samtidigt som dagens säkerhetskrav uppfyllts och nytt ytskikt lagts på. På Strålgatan 11 kunde balkongerna återbrukas.

”Vi är ett transparent, trovärdigt bolag med stor omtanke och lång erfarenhet” — fredagsporträttet med Niklas Svensson16.2.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

Med en lugn och trygg blick möter du Niklas Svensson, en av våra entreprenadingenjörer. Med en fot i skärgården, ibland som kapten på en båt, och den andra bland byggkranar, så balanserar Niklas upp livet. Han är stolt över Einar Mattssons högkvalitativa bostäder och koncernens långsiktighet. Här berättar han mer om sitt jobb och sig själv i dagens fredagsporträtt: