CandyKing storsatsar med nytt butikskoncept och lyfter glädjen i de små stunderna

Det nya 360-graderskonceptet ska lyfta hela lösgodiskategorin och ytterligare stärka CandyKing´s varumärke. CandyKing satsar stort på inspirerande shoppingupplevelser både fysiskt och digitalt samt nya ställösningar i butik. Man introducerar också start & stopp-konceptet nationellt, vilket innebär att det finns ett tydligt shoppingflöde i lösgodishyllan och att skoporna alltid hålls fräscha genom rengöring efter varje användning.
– Vi vill lyfta hela kategorin eftersom det som finns ute i butik i dag är ganska generiskt. Vi vill förändra detta genom att erbjuda en helt annan upplevelse, det ska vara lika roligt att möta CandyKing i olika kanaler som att välja och äta lösgodis. Det bästa med lösgodis är att det finns något för alla och att det går att skapa en favoritmix för varje tillfälle. Vi fördjupar relationerna med konsument och fokuserar på upplevelsen både i och utanför butik för att sätta fart på kategorin igen, det är nyckeln, säger Mattias Jönsson, BU Director Pick & Mix Sverige.
Under hösten kommer CandyKing att synas i allt från tv-reklam till sociala medier. Man jobbar också med nischade influencers och lanserar en ny hemsida där konsumenterna lättare ska kunna hitta information om godis, butiker, tävlingar och erbjudanden från olika samarbetspartners.
– Kategorin har tidigare drivits av pris men nu flyttar vi fokus till härliga upplevelser för både kunder och konsumenter, före och under besöket, samt hela vägen hem till soffan, säger Sara Sturesson, Channel Brand Manager på Cloetta Pick & Mix. Vi erbjuder ett smörgåsbord av aktiviteter och material till våra kunder, och skapar mervärde genom att aktivera sortimentet på ett inbjudande och rolig sätt för slutkonsument. Vi har en ambitiös plan för de kommande åren, med start nu i Sverige, där mediemixen består av alltifrån bred kommunikation i TV till trafik- och säljdrivande koncept på lokal nivå. Hylla, förpackning och kommunikation – en helhetsupplevelse, avslutar Sara.
Som en del av konceptet har man också tagit fram en ny och modern design som ska förtydliga varumärkets identitet och särskilja sig gentemot konkurrenterna. Designen har även blivit nominerad till Svenska Designpriset 2020 i tre olika kategorier. Även fler unika produktsamarbeten och limited editions är att vänta.
– I år ser vi fram emot att få presentera flera nyheter och ett antal exklusiva samarbeten i vårt sortiment. Vi är störst i Europa och satsar stenhårt på fortsatt utveckling av kategorin, säger Laura Rytkölä, Head of Assortment, Central Pick & Mix.
Sedan Cloettas köp av CandyKing är de nu den största leverantören av pick & mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla.
För mer information, kontakta:
mattias.jonsson@cloetta.se
För att se videon från www.mynewsdesk.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.CandyKing - Life is sweet, 5 sek
Nyckelord
Kontakter
Helena AntonCommunication Project ManagerCloetta Sverige AB
Tel:040-32 42 18helena.anton@cloetta.seBilder
Länkar
Om

Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Ahlgrens bilar Syrlig Frukt – en klassiker i smakrik nytappning!6.2.2025 09:45:00 CET | Pressmeddelande
År 1953 ville Ahlgrens godisfabrik i Gävle tillverka marshmallows, men resultatet blev inte som de hade tänkt sig. Istället blev det skumgodisbitar som liknade bilar och smakade fantastiskt gott. Därmed var Ahlgrens bilar – Sveriges mest köpta bil född! Nu, 72 år senare, presenterar Ahlgrens bilar sin senaste familjemedlem – Syrlig Frukt.
Visa uppskattning med nya Gott & Blandat With love från Malaco!6.2.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en perfekt mix av kärleksfulla och smakrika godisbitar i gåvoförpackning – en fin present att ge till någon som förtjänar lite extra uppskattning.
Närmare varannan svensk har känt oro för andedräkten – Cloetta Sverige introducerar mintpastillen Mynthon Zip Mint för omedelbar effekt6.2.2025 09:15:00 CET | Pressmeddelande
Önskan om en fräsch andedräkt är åldersöverskridande, och oro kopplat till dålig andedräkt uppstår framför allt i sociala situationer där vi umgås med andra. Detta framkommer i en färsk undersökning framtagen av Kantar Media på uppdrag av Cloetta Sverige. Därför är Cloetta Sverige extra glada över att introducera den sockerfria mintpastillen Mynthon Zip Mints, i smakerna Mint och Salmiac, på den svenska marknaden. Mynthon är sedan tidigare en stor favorit bland konsumenter i Finland, och från och med vecka 7 2025 kommer pastillen även finnas tillgänglig i Sverige.
Vårnyheterna från CandyKing är här – nu lanseras nio nya lösgodisbitar!6.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Väntan är äntligen över, nu lanserar CandyKing hela nio nya godisbitar och bland vårens nyheter kan tre bitar exklusivt plockas hos CandyKing: Sura Cola-Mango-flaskor, Cookie Dough Fudge och Djungelvrålklubban! Nyheterna finns att hitta i butik från och med vecka 7.
Malaco med Gott & Blandat fortsätter som stolt samarbetspartner när Melodifestivalturnén 2025 drar igång!30.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Malaco Gott & Blandat lanserades år 1979 och blev snabbt en godisfavorit som uppskattas av hela familjen. Idag är Gott & Blandat en av Malacos mest populära produkter, och hela Sveriges favoritgodisblandning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum