Cloetta Sverige AB

CandyKing lanserar ny design och nomineras i Svenska Designpriset

Dela
Cloetta Pick & Mix har pensionerat lösgodisvarumärket Karamellkungen, CandyKing tar över tronen på lösgodismarknaden. Nu lanseras den nya designen som ska förtydliga varumärkets identitet och särskilja sig gentemot konkurrenterna. Den nya identiteten kammar direkt hem tre nomineringar i Svenska Designpriset 2020.

Den nya designen ska stärka CandyKing´s varumärke och förflytta varumärket från tidigare ”utbud och pris” till värdebaserade upplevelser för såväl handlare som shoppers och konsumenter. CandyKing vill samtidigt stärka positionen som ledande leverantör av lösgodis. Den visuella identiteten har i många år varit oförändrad och med omtaget av nya designen siktar CandyKing på en tydlig modernisering anpassad för både fysiska och digitala enheter. Nu är man nominerad till Svenska Designpriset i kategorierna Identitet Redesign, Identitet Förpackning och Grafisk Identitet Hantverk.

Det initiala arbetet med varumärkesplattformen och grunden till den nya designen drevs av Cloetta Pick & Mix tillsammans med Seventy Agency och den frilansande Art Directorn Magnus Linehag, som vidareutvecklat designen och bland annat står bakom den nya logotypen. Han beskriver arbetet såhär:

- Ledorden i arbetet med logotypen har varit lust, lekfullhet och variation utan att tappa siktet på varumärkets målgrupp i alla åldrar. Målet har varit en uppdaterad och mognare logotyp där nutidens breda kanalutbud stått för inspirationen. Logotypen kan varieras från diskret avsändare på ett storformatstryck i varumärkets fulla färgstyrka och mönsterbredd, till att i nästa kanal stå själv och ta all uppmärksamhet i såväl statisk som animerad form.

Seventy Agency utvecklar vidare: - Vi inspirerades av CandyKing’s ambition att ta en tydlig ledarroll och bygga varumärke i en kategori som annars som helhet har gått åt motsatt håll. Vi ville skapa en identitet som speglar tillfället och känslan av att avnjuta plockgodis, något som så många har en stark relation till. Så tillsammans med målgruppen tog vi fram ett brett visuellt uttryck fyllt med starka färger, livliga mönster, uttrycksfullt bildspråk och personliga budskap som förmedlar en riktig “Sweet Experience”, säger Marie Dahl, Strategic Lead.

Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix, fyller på:

- Från ett varumärkesperspektiv finns det en utmaning med att kunderna inte alltid ser eller förstår skillnaden mellan de olika aktörerna. När vi skulle dra i gång vårt designarbete insåg vi snabbt att vi måste särskilja oss och hitta en design som vi kan skydda och som håller över tid. Jag är därför väldigt nöjd och stolt över att vi lyckats ta fram en design som förmedlar vår identitet, som kommer hålla över tid och nå vår breda målgrupp. Med vår nya identitet visar vi att vi är ett varumärke som står för glädje, kunskap och viljan att våga och sticka ut i allt vi gör. Nomineringarna i Svenska Designpriset ger oss ett direkt kvitto på att vi tänkt rätt, avslutar hon glatt.

Röstningen, som är öppen för alla, startar den 7 september på www.svenskadesignpriset.se Konsumenterna kan redan nu upptäcka CandyKing’s nya design i vissa butiker, kampanj i sociala medier samt på den nya hemsidan där man lättare ska hitta information om godis, tävlingar och samarbeten.

Sedan Cloettas köp av CandyKing är de nu den största leverantören av pick & mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla. Se mer på www.candyking.se

Arbetsgruppen:

Cloetta Pick & Mix
Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix

Seventy Agency
Strategic Lead/Client Manager; Marie Dahl
Creative Lead; Jojo Brännström, Carolina Zell
Design Director; Anna Sotowska
Designers; Louise Adolfsson, Rita Alton
Copy; Kalle Holmbom

Magnus Linehag, Frilans-AD

För mer information, kontakta:
andrea.lindgren@cloetta.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Candyking logo
Candyking logo
Ladda ned bild
Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix
Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix
Ladda ned bild

Länkar

Om

Cloetta Sverige AB
Cloetta Sverige AB
Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö

040-32 42 00https://www.cloetta.se/

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.

Följ Cloetta Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB

Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.

Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande

Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye