Cloetta Sverige AB

CandyKing tar plats på lösgodistronen med nytt kommunikationskoncept

Dela
Cloetta Pick & Mix-varumärket CandyKing tar över tronen i Sverige. Nu lanseras kommunikationskonceptet med ny reklamfilm, den första på 24 år, under payoffen ”Life is Sweet”.

Det nya kommunikationskonceptet ska stärka CandyKing´s varumärke och position som ledande leverantör av lösgodis och bygger på idén om att olika tillfällen inspirerar till olika lösgodisbeteenden som sätter färg på tillvaron.

Split Sthlm, som har det globala uppdraget för CandyKing, står i samarbete med BSmart och BrandEcho bakom den första reklamfilmen på 24 år för lösgodisjätten.

Budskapet är att visa hur vardagliga stunder förhöjs med CandyKing. Reklamfilmen är den första i en serie av flera som belyser hur olika vardagssituationer och personligheter lever upp av lösgodis.

Kampanjen som startar vecka 36, syns bland annat i TV, digitala kanaler och på sociala medier, samt i samarbete med profilerade influencers som Keyyo och gaminggänget 154.

- Det absolut viktigaste är att visa att vi är inkluderande och bevisa att vi faktiskt är något för alla, därför kommer vi använda oss av flera olika kommunikationskanaler och samarbeten för att nå ut och fördjupa relationerna med våra kunder och konsumenter på ett inbjudande sätt, säger Andrea Lindgren, Head of Brand & Concept, Central Pick & Mix. Det ska vara lika roligt att möta CandyKing i olika kanaler, som att välja och äta lösgodis. Det nya konceptet symboliserar variationen och glädjen genomgående i design, uttryck och aktiviteter över året.

I samband med omtaget av varumärkesidentitet*, ny design och kommunikationskoncept lanserar CandyKing en även ny hemsida med förbättrad upplevelse och användarvänlighet, där konsumenterna lättare ska kunna hitta information om godis, butiker, tävlingar och erbjudanden från olika samarbetspartners.

- Jag som så många andra svenskar växte upp med lösgodis, som är ett svenskt fenomen. Med över 500 godisartiklar i vårt sortiment har vi någonting att erbjuda precis alla, självklart även gelatinfria och veganska produkter. Kategorin har tidigare drivits av produkt och pris, men nu flyttar vi fokus till upplevelser och mervärde för både kunder och konsumenter, säger Sara Sturesson, Channel Brand Manager på Cloetta Pick & Mix. Lösviktsgodis är så mycket mer än lördagsgodis för barn, och med den nya identiteten förstärker vi känslan i butik och ut, avslutar hon.

Vi har jobbat med det nya konceptet och lanseringen hela året. Det känns förlösande att äntligen få rulla ut, inte bara i Sverige men också internationellt. Vi är störst i Europa och resan har bara börjat, summerar Andrea Lindgren.

Sedan Cloettas köp av CandyKing är de nu den största leverantören av pick & mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla.

Arbetsgruppen:

Cloetta Pick & Mix
Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix
Sara Sturesson, Channel Brand Manager Pick & Mix

SPLIT
Ruein Golshan, Business Director
Jonna Fyhr, Copywriter
Yong Namm-Lee, Art Director
Kully Samra, Digital Designer
Simon Areskoug, Strategist/Project Manager

BSmart
Produktionspartner

BrandEcho
Björn Levin, Business Director
Sofie Lindholm, Project Manager

PHD
Martin Dehlin, Client Manager

*Det initiala arbetet med varumärkesplattformen och grunden till den nya designen drevs av Cloetta Pick & Mix tillsammans med Seventy Agency och den frilansande Art Directorn Magnus Linehag, som vidareutvecklat designen och bland annat står bakom den nya logotypen.

För mer information, kontakta: andrea.lindgren@cloetta.com

För att se videon från csp.screen9.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.CandyKing - Life is sweet, 19 sek

Kontakter

Bilder

Om

Cloetta Sverige AB
Cloetta Sverige AB
Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö

040-32 42 00https://www.cloetta.se/

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.

Följ Cloetta Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB

Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.

Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande

Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye