Läkerol vill nå yngre konsumenter med ny design och kommunikationsplattform

Under våren 2019 rullas det ut en ny design för hela Läkerolvarumärket. Det är en världsomspännande förändring som påverkar Läkerol i alla länder där produkten säljs. Designen innebär en tydligare branding som visuellt gör det enklare för konsumenten att hitta och känna igen Läkerol i butikshyllan. Med en stilren kombination av modernt och retro ger de nya askarna en subtil approach med syftet att tilltala även yngre konsumenter.
Bakgrunden till designförändringen är att göra Läkerolvarumärket tydligare, mer modernt och i tiden. Läkerol är ett välkänt varumärke med hög igenkänningsfaktor och genom den nya designen hoppas vi nå ut till en ännu bredare målgrupp. Innehållet i produkterna är samma som tidigare, det är bara förpackningsdesignen som ändras.
– Med en modernare design med hög igenkänningsfaktor, riktar vi oss både till befintliga konsumenter samt till yngre och nya pastillätare. Genom att tydliggöra Läkerol som avsändare på alla våra undervarumärken, ökar vi varumärkesigenkänningen samt bygger samma Läkerol – var du än befinner dig i världen, säger Marie Schelin, Category and Portfolio Manager på Cloetta.
Vid utformandet av designen har en testpanel fått svara på vilken information som är viktigast för dem. Svaret blev att färgen på asken är det absolut viktigaste och det som har högst symbolvärde. Att pastillerna är sockerfria framgår fortsatt tydligt på framsidan av förpackningen.
– Då många köper pastiller på impuls är det viktigt att vi är tydliga i vår kommunikation samt att vårt formspråk gör det enklare att välja Läkerol framför en konkurrerande produkt. Därför har vi ”städat upp” bland designelementen på förpackningen, men behållit färgen på asken. Konsumenterna väljer nämligen ofta Läkerolask efter färg, till exempel ”Jag tar alltid den helröda” (Läkerol Special), fortsätter Marie Schelin.
Större fokus på smak med hjälp av smakhjul
Som komplement till den avskalade designen har ett större fokus riktats mot att tydligare förmedla smak. Förutom en smakbeskrivande text har askarna fått så kallade ”smakhjul” på baksidan av förpackningen, något som är helt nytt. Genom smakhjulen är förhoppningen att vara ännu skarpare i smakbeskrivningen och göra det lättare för konsumenten att förstå hur just deras Läkerolfavorit smakar.
DentaFresh blir Dents
Det är inte bara Läkerol Classic som får en ny kostym, även Läkerol DentaFresh får en uppdaterad design. I samband med det övergripande designarbetet byter Läkerol DentaFresh namn till Läkerol Dents, detta för att ytterligare stärka och förtydliga varumärket samt säkra att konsumenten möts av samma varumärke oavsett var i världen han eller hon befinner sig.
Den nya designen rullas ut efterhand som de gamla förpackningarna byts mot nya. En del varianter av Läkerol Classic kan hittas i butik redan nu och de sista varianterna rullar ut under hösten 2019. Nya Läkerol Dents kommer att synas i butik senare i höst. Det sker också en löpande uppdatering i butik där butiksinredning, displayer och annat butiksmaterial får en förnyad design.
Även Läkerol YUP får en uppdaterad design som börjar rulla ut i butik under år 2020.
Mer information
Vill du veta mer om Läkerols nya design eller kommunikationsplattform är du välkommen att höra av dig till Marie Schelin, Category and Portfolio Manager på Cloetta, via e-mail marie.schelin1@cloetta.se.
Nyckelord
Kontakter
Helena AntonCommunication Project ManagerCloetta Sverige AB
Tel:040-32 42 18helena.anton@cloetta.seBilder





Om
Cloetta Sverige ABBesöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.
Här är höstens lösgodisnyheter från CandyKing16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inget väcker höstpeppen som nyheterna i lösgodishyllan. CandyKing presenterar sex spännande nyheter som garanterat lockar till plock – allt från supersalta sillar och trendande banansmaker till favoriten Zoo i ny spännande kostym.
Kexchoklad fortsätter samarbetet med alpina skidlandslaget – och blir ny sponsor till svenska skicrosslandslaget6.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över två decennier har Kexchoklad® och alpina skidlandslaget haft ett nära samarbete som gjort ett stort avtryck inom svensk idrott. Under 2024 förnyades samarbetet, och med en ny fartfylld säsong runt hörnet utökas partnerskapet med ytterligare en sponsorsatsning – nu även för svenska skicrosslandslaget.
Juleskumsfamiljen presenterar nya medlemmar – Cloetta introducerar nya mixpåsen Juleskum Family Mix2.9.2025 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
De omåttligt populära Juleskumtomtarna föddes redan 1934, när Cloetta började tillverka skumgodis till julen. Originalet av Cloettas Juleskum är en älskad produkt som bidrar till glädjefyllda stunder, år efter år.
Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum