Läkerol vill nå yngre konsumenter med ny design och kommunikationsplattform

Under våren 2019 rullas det ut en ny design för hela Läkerolvarumärket. Det är en världsomspännande förändring som påverkar Läkerol i alla länder där produkten säljs. Designen innebär en tydligare branding som visuellt gör det enklare för konsumenten att hitta och känna igen Läkerol i butikshyllan. Med en stilren kombination av modernt och retro ger de nya askarna en subtil approach med syftet att tilltala även yngre konsumenter.
Bakgrunden till designförändringen är att göra Läkerolvarumärket tydligare, mer modernt och i tiden. Läkerol är ett välkänt varumärke med hög igenkänningsfaktor och genom den nya designen hoppas vi nå ut till en ännu bredare målgrupp. Innehållet i produkterna är samma som tidigare, det är bara förpackningsdesignen som ändras.
– Med en modernare design med hög igenkänningsfaktor, riktar vi oss både till befintliga konsumenter samt till yngre och nya pastillätare. Genom att tydliggöra Läkerol som avsändare på alla våra undervarumärken, ökar vi varumärkesigenkänningen samt bygger samma Läkerol – var du än befinner dig i världen, säger Marie Schelin, Category and Portfolio Manager på Cloetta.
Vid utformandet av designen har en testpanel fått svara på vilken information som är viktigast för dem. Svaret blev att färgen på asken är det absolut viktigaste och det som har högst symbolvärde. Att pastillerna är sockerfria framgår fortsatt tydligt på framsidan av förpackningen.
– Då många köper pastiller på impuls är det viktigt att vi är tydliga i vår kommunikation samt att vårt formspråk gör det enklare att välja Läkerol framför en konkurrerande produkt. Därför har vi ”städat upp” bland designelementen på förpackningen, men behållit färgen på asken. Konsumenterna väljer nämligen ofta Läkerolask efter färg, till exempel ”Jag tar alltid den helröda” (Läkerol Special), fortsätter Marie Schelin.
Större fokus på smak med hjälp av smakhjul
Som komplement till den avskalade designen har ett större fokus riktats mot att tydligare förmedla smak. Förutom en smakbeskrivande text har askarna fått så kallade ”smakhjul” på baksidan av förpackningen, något som är helt nytt. Genom smakhjulen är förhoppningen att vara ännu skarpare i smakbeskrivningen och göra det lättare för konsumenten att förstå hur just deras Läkerolfavorit smakar.
DentaFresh blir Dents
Det är inte bara Läkerol Classic som får en ny kostym, även Läkerol DentaFresh får en uppdaterad design. I samband med det övergripande designarbetet byter Läkerol DentaFresh namn till Läkerol Dents, detta för att ytterligare stärka och förtydliga varumärket samt säkra att konsumenten möts av samma varumärke oavsett var i världen han eller hon befinner sig.
Den nya designen rullas ut efterhand som de gamla förpackningarna byts mot nya. En del varianter av Läkerol Classic kan hittas i butik redan nu och de sista varianterna rullar ut under hösten 2019. Nya Läkerol Dents kommer att synas i butik senare i höst. Det sker också en löpande uppdatering i butik där butiksinredning, displayer och annat butiksmaterial får en förnyad design.
Även Läkerol YUP får en uppdaterad design som börjar rulla ut i butik under år 2020.
Mer information
Vill du veta mer om Läkerols nya design eller kommunikationsplattform är du välkommen att höra av dig till Marie Schelin, Category and Portfolio Manager på Cloetta, via e-mail marie.schelin1@cloetta.se.
Nyckelord
Kontakter
Helena AntonCommunication Project ManagerCloetta Sverige AB
Tel:040-32 42 18helena.anton@cloetta.seBilder





Om

Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Ahlgrens bilar Syrlig Frukt – en klassiker i smakrik nytappning!6.2.2025 09:45:00 CET | Pressmeddelande
År 1953 ville Ahlgrens godisfabrik i Gävle tillverka marshmallows, men resultatet blev inte som de hade tänkt sig. Istället blev det skumgodisbitar som liknade bilar och smakade fantastiskt gott. Därmed var Ahlgrens bilar – Sveriges mest köpta bil född! Nu, 72 år senare, presenterar Ahlgrens bilar sin senaste familjemedlem – Syrlig Frukt.
Visa uppskattning med nya Gott & Blandat With love från Malaco!6.2.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en perfekt mix av kärleksfulla och smakrika godisbitar i gåvoförpackning – en fin present att ge till någon som förtjänar lite extra uppskattning.
Närmare varannan svensk har känt oro för andedräkten – Cloetta Sverige introducerar mintpastillen Mynthon Zip Mint för omedelbar effekt6.2.2025 09:15:00 CET | Pressmeddelande
Önskan om en fräsch andedräkt är åldersöverskridande, och oro kopplat till dålig andedräkt uppstår framför allt i sociala situationer där vi umgås med andra. Detta framkommer i en färsk undersökning framtagen av Kantar Media på uppdrag av Cloetta Sverige. Därför är Cloetta Sverige extra glada över att introducera den sockerfria mintpastillen Mynthon Zip Mints, i smakerna Mint och Salmiac, på den svenska marknaden. Mynthon är sedan tidigare en stor favorit bland konsumenter i Finland, och från och med vecka 7 2025 kommer pastillen även finnas tillgänglig i Sverige.
Vårnyheterna från CandyKing är här – nu lanseras nio nya lösgodisbitar!6.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Väntan är äntligen över, nu lanserar CandyKing hela nio nya godisbitar och bland vårens nyheter kan tre bitar exklusivt plockas hos CandyKing: Sura Cola-Mango-flaskor, Cookie Dough Fudge och Djungelvrålklubban! Nyheterna finns att hitta i butik från och med vecka 7.
Malaco med Gott & Blandat fortsätter som stolt samarbetspartner när Melodifestivalturnén 2025 drar igång!30.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Malaco Gott & Blandat lanserades år 1979 och blev snabbt en godisfavorit som uppskattas av hela familjen. Idag är Gott & Blandat en av Malacos mest populära produkter, och hela Sveriges favoritgodisblandning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum