Cloetta Sverige AB

Läkerol vill nå yngre konsumenter med ny design och kommunikationsplattform

Dela
Sedan starten 1909 har Läkerolasken funnits i flera olika varianter och lagom till att den anrika pastillen firar 110-årsjubileum får den en uppdaterad kostym. I samband med designuppdateringen lanseras också en ny kommunikationsplattform med ambitionen att återintroducera Läkerol som den diskreta och tillåtande pastillen som gör varje stund lite härligare – när som helst och var som helst.

Under våren 2019 rullas det ut en ny design för hela Läkerolvarumärket. Det är en världsomspännande förändring som påverkar Läkerol i alla länder där produkten säljs. Designen innebär en tydligare branding som visuellt gör det enklare för konsumenten att hitta och känna igen Läkerol i butikshyllan. Med en stilren kombination av modernt och retro ger de nya askarna en subtil approach med syftet att tilltala även yngre konsumenter.

Bakgrunden till designförändringen är att göra Läkerolvarumärket tydligare, mer modernt och i tiden. Läkerol är ett välkänt varumärke med hög igenkänningsfaktor och genom den nya designen hoppas vi nå ut till en ännu bredare målgrupp. Innehållet i produkterna är samma som tidigare, det är bara förpackningsdesignen som ändras.

– Med en modernare design med hög igenkänningsfaktor, riktar vi oss både till befintliga konsumenter samt till yngre och nya pastillätare. Genom att tydliggöra Läkerol som avsändare på alla våra undervarumärken, ökar vi varumärkesigenkänningen samt bygger samma Läkerol – var du än befinner dig i världen, säger Marie Schelin, Category and Portfolio Manager på Cloetta.

Vid utformandet av designen har en testpanel fått svara på vilken information som är viktigast för dem. Svaret blev att färgen på asken är det absolut viktigaste och det som har högst symbolvärde. Att pastillerna är sockerfria framgår fortsatt tydligt på framsidan av förpackningen.

– Då många köper pastiller på impuls är det viktigt att vi är tydliga i vår kommunikation samt att vårt formspråk gör det enklare att välja Läkerol framför en konkurrerande produkt. Därför har vi ”städat upp” bland designelementen på förpackningen, men behållit färgen på asken. Konsumenterna väljer nämligen ofta Läkerolask efter färg, till exempel ”Jag tar alltid den helröda” (Läkerol Special), fortsätter Marie Schelin.

Större fokus på smak med hjälp av smakhjul
Som komplement till den avskalade designen har ett större fokus riktats mot att tydligare förmedla smak. Förutom en smakbeskrivande text har askarna fått så kallade ”smakhjul” på baksidan av förpackningen, något som är helt nytt. Genom smakhjulen är förhoppningen att vara ännu skarpare i smakbeskrivningen och göra det lättare för konsumenten att förstå hur just deras Läkerolfavorit smakar.

DentaFresh blir Dents
Det är inte bara Läkerol Classic som får en ny kostym, även Läkerol DentaFresh får en uppdaterad design. I samband med det övergripande designarbetet byter Läkerol DentaFresh namn till Läkerol Dents, detta för att ytterligare stärka och förtydliga varumärket samt säkra att konsumenten möts av samma varumärke oavsett var i världen han eller hon befinner sig.

Den nya designen rullas ut efterhand som de gamla förpackningarna byts mot nya. En del varianter av Läkerol Classic kan hittas i butik redan nu och de sista varianterna rullar ut under hösten 2019. Nya Läkerol Dents kommer att synas i butik senare i höst. Det sker också en löpande uppdatering i butik där butiksinredning, displayer och annat butiksmaterial får en förnyad design.

Även Läkerol YUP får en uppdaterad design som börjar rulla ut i butik under år 2020.

Mer information

Vill du veta mer om Läkerols nya design eller kommunikationsplattform är du välkommen att höra av dig till Marie Schelin, Category and Portfolio Manager på Cloetta, via e-mail marie.schelin1@cloetta.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Läkerol Original 2019
Läkerol Original 2019
Ladda ned bild
Läkerol Makes People Talk 2019
Läkerol Makes People Talk 2019
Ladda ned bild
Läkerol logo 2019
Läkerol logo 2019
Ladda ned bild
Läkerol A 2019
Läkerol A 2019
Ladda ned bild

Om

Cloetta Sverige AB
Cloetta Sverige AB
Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö

040-32 42 00https://www.cloetta.se/

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.

Följ Cloetta Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB

Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.

Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande

Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye