Cykelhjälm med många funktioner ska öka säkerheten

Det första steget är taget genom studien Kommunicerande cykelhjälm – Funktioner för ökad trafiksäkerhet. Projektet är ett samarbete mellan VTI, Trafikverket, Ericsson, hjälmtillverkaren POC Sports och Veoneer.
Olyckorna kan bli färre och mindre allvarliga om fler använder cykelhjälm. Det som ska göra hjälmen attraktiv är att den kan kommunicera med cyklisten och andra trafikanter.
Metoden för studien har varit arbetsmöten där deltagarna har bidragit med sin speciella expertkunskap. Slutsatsen är att det finns många intressanta koncept att utveckla, varav gruppen har presenterat några idéer som underlag för kommande ansökningar.
Hittills finns endast en rapporterad studie om en cykelhjälm med högteknologiskt kommunicerande funktioner, enligt vad forskarna känner till. Studien visar hur cyklar och bilar kan kommunicera med varandra.
Nya funktioner kan vara allt från varningssignaler, navigationshjälp, grön våg till ett säkrare sätt än att använda mobilen för att ta del av sociala medier. Det ska locka till hjälmanvändning men kan också ta fokus på själva cyklandet. Interaktionen kan ske med röst, knappar på styret, hörlurar eller via ett visir.
Hjälmtillverkaren POC Sports har utvecklat en hjälm med en bakåtriktad lampa som laddas med solceller och lyser vid cykling i mörker. En annan lösning vore en hjälm med fäste för belysning så att cyklisten ska se bättre när det är mörkt.
För att testa olika tekniska möjligheter har forskarna gett förslag på sex användarfall för cykling i stadstrafik och på landsbygd.
– Den stora utmaningen blir att utveckla en systemprototyp som vi kan nyttja för studier av cykelsäkerhet och mobilitet, säger professor Jan Andersson på VTI.
Varken hjälmtillverkare eller cykeltillverkare är experter på elektronik och saknar de resurser som krävs för att utveckla en sådan systemprototyp, menar han.
– Sedan tillkommer kostnaden för kunden, det vill säga vem är villig att betala för denna funktionalitet. Utöver det kommer energiaspekten, de olika enheterna kommer att kräva energi. Nu jobbar vi vidare för att få till ett projekt som kan skapa en sådan systemprototyp.
En fundamental slutsats är den ansats som krävs, menar Jan Andersson. Vägen framåt är troligen att olika prylar kan kopplas fast på hjälmen (click on på engelska) enligt en standardlösning. Sedan tar olika tillverkare fram den del de kan bäst.
– Din pannlampa som du har när du löptränar ska kunna sättas fast på hjälmen. De som utvecklar visir ska enkelt kunna sätta fast den på hjälmen, för att ta några exempel. Det gör att hjälmkostnaden och livslängden inte står och faller med utvecklingen av nya tillbehör. Dessutom ska tillbehören kunna användas i andra situationer, säger han.
Kontakter
Jan AnderssonProfessor
Tel:013-20 42 64jan.andersson@vti.seBilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
