Cykelhjälm med många funktioner ska öka säkerheten

Det första steget är taget genom studien Kommunicerande cykelhjälm – Funktioner för ökad trafiksäkerhet. Projektet är ett samarbete mellan VTI, Trafikverket, Ericsson, hjälmtillverkaren POC Sports och Veoneer.
Olyckorna kan bli färre och mindre allvarliga om fler använder cykelhjälm. Det som ska göra hjälmen attraktiv är att den kan kommunicera med cyklisten och andra trafikanter.
Metoden för studien har varit arbetsmöten där deltagarna har bidragit med sin speciella expertkunskap. Slutsatsen är att det finns många intressanta koncept att utveckla, varav gruppen har presenterat några idéer som underlag för kommande ansökningar.
Hittills finns endast en rapporterad studie om en cykelhjälm med högteknologiskt kommunicerande funktioner, enligt vad forskarna känner till. Studien visar hur cyklar och bilar kan kommunicera med varandra.
Nya funktioner kan vara allt från varningssignaler, navigationshjälp, grön våg till ett säkrare sätt än att använda mobilen för att ta del av sociala medier. Det ska locka till hjälmanvändning men kan också ta fokus på själva cyklandet. Interaktionen kan ske med röst, knappar på styret, hörlurar eller via ett visir.
Hjälmtillverkaren POC Sports har utvecklat en hjälm med en bakåtriktad lampa som laddas med solceller och lyser vid cykling i mörker. En annan lösning vore en hjälm med fäste för belysning så att cyklisten ska se bättre när det är mörkt.
För att testa olika tekniska möjligheter har forskarna gett förslag på sex användarfall för cykling i stadstrafik och på landsbygd.
– Den stora utmaningen blir att utveckla en systemprototyp som vi kan nyttja för studier av cykelsäkerhet och mobilitet, säger professor Jan Andersson på VTI.
Varken hjälmtillverkare eller cykeltillverkare är experter på elektronik och saknar de resurser som krävs för att utveckla en sådan systemprototyp, menar han.
– Sedan tillkommer kostnaden för kunden, det vill säga vem är villig att betala för denna funktionalitet. Utöver det kommer energiaspekten, de olika enheterna kommer att kräva energi. Nu jobbar vi vidare för att få till ett projekt som kan skapa en sådan systemprototyp.
En fundamental slutsats är den ansats som krävs, menar Jan Andersson. Vägen framåt är troligen att olika prylar kan kopplas fast på hjälmen (click on på engelska) enligt en standardlösning. Sedan tar olika tillverkare fram den del de kan bäst.
– Din pannlampa som du har när du löptränar ska kunna sättas fast på hjälmen. De som utvecklar visir ska enkelt kunna sätta fast den på hjälmen, för att ta några exempel. Det gör att hjälmkostnaden och livslängden inte står och faller med utvecklingen av nya tillbehör. Dessutom ska tillbehören kunna användas i andra situationer, säger han.
Kontakter
Jan AnderssonProfessor
Tel:013-20 42 64jan.andersson@vti.seBilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum