Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.

Centralt i båda projekten är så kallad dubbel användning där nya autonoma tekniska lösningar – både på land och i luften – kan användas såväl i det civila samhället som av Försvarsmakten. Även Nato har pekat ut just transportrobotar och drönare som extra intressanta och kommer genom sin organisation för vetenskap och teknologi att följa arbetet.
Det första projektet – Småskalig logistik längs Vindelälven – stora transportrobotar med dubbel användning –ska utveckla en självkörande bandvagn för att kunna transportera gods på EU-pallar och utveckla transporttjänster på landsbygden där bandvagnarna kan göra nytta. Vid kriser i fredstid kan bandvagnen användas för att köra ut mat och materiel till exempelvis äldreboenden, hemtjänst och äldrevård. I krig kan fordonen tas över och användas av militären.
I projektet ingår också försök med vattentransporter på Holmön utanför Umeå där bandvagnen ska köra vattentankar till de företag och hushåll som inte har eget vatten. Bandvagnarna ska också utrustas med paketskåp för att köra ut paket i kommunerna längs Vindelälven.
– Autonoma transporter är inte science-fiction, de är redan här. Men vi måste se till att tekniken tjänar det samhälleliga syftet att få bort utsläppen, bota transportfattigdom, öka vår konkurrenskraft och stärka vår beredskap, säger projektledaren Pia Kristiansson, utredare på VTI.
Det andra projektet – Accelererad implementering av ett energieffektivt och resilient transportsystem för dubbel användning på landsbygden –kommer bland annat att utveckla flyttbara stationer för start, landning och laddning av drönare. Sådana ”mobila droneports” kan användas både för civila godstransporter och av militären i krig.
– Det är en dubbel nytta där vi samtidigt utvecklar det civila samhället och stärker det svenska försvarets förmåga. Den dubbla användningen gör att militärens behov också blir en drivkraft för civil utveckling, säger Pia Kristiansson.
I det tre-åriga projektet Småskalig logistik längs Vindelälven ingår vid sidan av VTI bland andra även företaget Einride, Försvarshögskolan, Bussgods i Norr, Länsstyrelsen i Västerbottens län, Skellefteå buss, och Skellefteå Science City tillsammans med en rad kommuner. Den sammanlagda budgeten är drygt 75 miljoner kronor, varav 35 miljoner ges som bidrag av Vinnova.
I det två-åriga projektet Accelererad implementering av ett energieffektivt och resilient transportsystem ingår förutom VTI även Bussgods i Norr, Umeå universitet, Lunds universitet, Försvarshögskolan samt Åsele och Dorotea kommun. Projektet finansieras av Energimyndigheten med 16 miljoner kronor.
Nyckelord
Kontakter
Pia KristianssonUtredare
Tel:013-204122Tel:072-2369486pia.kristiansson@vti.seBilder



VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska6.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.
Projekt för levande byar i Motala kommun - och resten av Sverige25.9.2025 08:27:30 CEST | Pressmeddelande
Trygga och attraktiva livsmiljöer där trafiken anpassas mer till människorna och mindre till bilarna. Det är målet för projektet Levande byar på landsbygden där VTI samarbetar med Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland.
Lövhalkan fara för cyklisterna i höst19.9.2025 11:01:37 CEST | Pressmeddelande
Hösten är en fin tid för cykling, men hösten innebär också vissna och nedfallna löv. Om löven får ligga kvar på cykelbanan blir det halt - riktigt halt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum