Schibsted

Aftonbladets Mat & Dryck blir Godare – slås ihop med tv-kanalen

Dela
Schibsteds tv-kanal Godare och Aftonbladets avdelning Mat & Dryck slås ihop och blir ett. Under namnet Godare satsar tv-kanalen och Aftonbladet nu stort på mat och dryck, där både linjär-tv, digitalt innehåll, socialt och print möter matintresserade svenskar.
Aftonbladet Mat & Dryck blir Aftonbladet Godare. När sajten nu byter namn till Godare är det för att tydliggöra samarbetet med tv-kanalen Godare.
Aftonbladet Mat & Dryck blir Aftonbladet Godare. När sajten nu byter namn till Godare är det för att tydliggöra samarbetet med tv-kanalen Godare.

– Godare är en samlingsplats för alla matintresserade, men också för annonsörer som vill aktivera sina varumärken genom att nå ut brett med sitt innehåll, genom både linjär och digital räckvidd, säger Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG på Schibsted.

Aftonbladets vertikal Mat & Dryck lanserades 2019 och är i dag en av Sveriges största matsajter. I april förra året lanserade Schibsted matkanalen Godare på TV, som även den på kort tid växt sig stor och i dag når 520.000 tittare i veckan (MMS).

På Aftonbladets matsajt finns idag tusentals recept, tips och inspiration för matintresserade och när sajten nu byter namn till Godare är det för att tydliggöra samarbetet med tv-kanalen Godare. Tv-kanalen erbjuder tittarna både avkoppling och inspiration för hemmaköket, oavsett vilken matlagningsnivå som tittaren befinner sig på. I utbudet finns en mix av program som täcker in allt ätbart från Malmö till Mauritius.

– Det är matglädje från olika delar av världen, spännande råvaror, matresor, nyttiga och mindre nyttiga rätter, tårtor, desserter, kött, veganskt, fågel och fisk. Allt du kan tänka dig i matväg, säger kanalens grundare Øivind Lindøe.

Tv-programmen leds av kända matprofiler och utvalda programserier och digitalt anpassade korta videoformat visas nu också på Aftonbladets matsajt Godare.

– Våra läsare älskar att inspireras i sin matlagning och mat är till för att upplevas. Att vi nu tar in tv-kanalen Godare på Aftonbladet ger oss en unikt stark position i kombinationen av att vara både linjärt och online, säger Aftonbladets redaktionschef Lotta Folcker. 

I den nya Godare-satsningen ingår också nyhetsbrev, sociala medier och ett printmagasin.

Linjär-tv-kanalen Godare finns bland annat att se i Telias utbud, hos ComHem, Canal Digital och Telenor.

Några av matprofilerna på tv-kanalen Godare och Godare-sajten:
Markiz Tainton, matkreatör
Sofia Henriksson, matkreatör och vinnare av Sveriges mästerkock 2020
Uppdrag mat med Mauri Hermundsson
Therese Elgquist, matkreatör med tema växtbaserad mat,
Filip Poon, kock och youtuber
Mattias Larsson, kock
Andréa Brändström, bakkreatör
Ayla Canpunar, finalist i Sveriges Mästerkock 2021
Gustav Johansson, matkreatör som driver veganbloggen “Jävligt gott”.

För ytterligare information, vänligen kontakta: 
Lotta Folcker, redaktionschef och ansvarig utgivare för Godare. Telefon: 08-725 20 00/073-6401312. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Øivind Lindøe, grundare och vd, Godare TV, en del av Schibsted. Telefon: +47 99 64 36 20.
Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG. Telefon: 072-855 22 77. E-post: cecilia.bjarkefur@schibsted.com.
 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Aftonbladet Mat & Dryck blir Aftonbladet Godare. När sajten nu byter namn till Godare är det för att tydliggöra samarbetet med tv-kanalen Godare.
Aftonbladet Mat & Dryck blir Aftonbladet Godare. När sajten nu byter namn till Godare är det för att tydliggöra samarbetet med tv-kanalen Godare.
Ladda ned bild
Aftonbladet Mat & Dryck blir Aftonbladet Godare.
Aftonbladet Mat & Dryck blir Aftonbladet Godare.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye