Aftonbladets Mat & Dryck blir Godare – slås ihop med tv-kanalen

– Godare är en samlingsplats för alla matintresserade, men också för annonsörer som vill aktivera sina varumärken genom att nå ut brett med sitt innehåll, genom både linjär och digital räckvidd, säger Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG på Schibsted.
Aftonbladets vertikal Mat & Dryck lanserades 2019 och är i dag en av Sveriges största matsajter. I april förra året lanserade Schibsted matkanalen Godare på TV, som även den på kort tid växt sig stor och i dag når 520.000 tittare i veckan (MMS).
På Aftonbladets matsajt finns idag tusentals recept, tips och inspiration för matintresserade och när sajten nu byter namn till Godare är det för att tydliggöra samarbetet med tv-kanalen Godare. Tv-kanalen erbjuder tittarna både avkoppling och inspiration för hemmaköket, oavsett vilken matlagningsnivå som tittaren befinner sig på. I utbudet finns en mix av program som täcker in allt ätbart från Malmö till Mauritius.
– Det är matglädje från olika delar av världen, spännande råvaror, matresor, nyttiga och mindre nyttiga rätter, tårtor, desserter, kött, veganskt, fågel och fisk. Allt du kan tänka dig i matväg, säger kanalens grundare Øivind Lindøe.
Tv-programmen leds av kända matprofiler och utvalda programserier och digitalt anpassade korta videoformat visas nu också på Aftonbladets matsajt Godare.
– Våra läsare älskar att inspireras i sin matlagning och mat är till för att upplevas. Att vi nu tar in tv-kanalen Godare på Aftonbladet ger oss en unikt stark position i kombinationen av att vara både linjärt och online, säger Aftonbladets redaktionschef Lotta Folcker.
I den nya Godare-satsningen ingår också nyhetsbrev, sociala medier och ett printmagasin.
Linjär-tv-kanalen Godare finns bland annat att se i Telias utbud, hos ComHem, Canal Digital och Telenor.
Några av matprofilerna på tv-kanalen Godare och Godare-sajten:
Markiz Tainton, matkreatör
Sofia Henriksson, matkreatör och vinnare av Sveriges mästerkock 2020
Uppdrag mat med Mauri Hermundsson
Therese Elgquist, matkreatör med tema växtbaserad mat,
Filip Poon, kock och youtuber
Mattias Larsson, kock
Andréa Brändström, bakkreatör
Ayla Canpunar, finalist i Sveriges Mästerkock 2021
Gustav Johansson, matkreatör som driver veganbloggen “Jävligt gott”.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, redaktionschef och ansvarig utgivare för Godare. Telefon: 08-725 20 00/073-6401312. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Øivind Lindøe, grundare och vd, Godare TV, en del av Schibsted. Telefon: +47 99 64 36 20.
Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG. Telefon: 072-855 22 77. E-post: cecilia.bjarkefur@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum