Aftonbladets Mat & Dryck blir Godare – slås ihop med tv-kanalen

– Godare är en samlingsplats för alla matintresserade, men också för annonsörer som vill aktivera sina varumärken genom att nå ut brett med sitt innehåll, genom både linjär och digital räckvidd, säger Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG på Schibsted.
Aftonbladets vertikal Mat & Dryck lanserades 2019 och är i dag en av Sveriges största matsajter. I april förra året lanserade Schibsted matkanalen Godare på TV, som även den på kort tid växt sig stor och i dag når 520.000 tittare i veckan (MMS).
På Aftonbladets matsajt finns idag tusentals recept, tips och inspiration för matintresserade och när sajten nu byter namn till Godare är det för att tydliggöra samarbetet med tv-kanalen Godare. Tv-kanalen erbjuder tittarna både avkoppling och inspiration för hemmaköket, oavsett vilken matlagningsnivå som tittaren befinner sig på. I utbudet finns en mix av program som täcker in allt ätbart från Malmö till Mauritius.
– Det är matglädje från olika delar av världen, spännande råvaror, matresor, nyttiga och mindre nyttiga rätter, tårtor, desserter, kött, veganskt, fågel och fisk. Allt du kan tänka dig i matväg, säger kanalens grundare Øivind Lindøe.
Tv-programmen leds av kända matprofiler och utvalda programserier och digitalt anpassade korta videoformat visas nu också på Aftonbladets matsajt Godare.
– Våra läsare älskar att inspireras i sin matlagning och mat är till för att upplevas. Att vi nu tar in tv-kanalen Godare på Aftonbladet ger oss en unikt stark position i kombinationen av att vara både linjärt och online, säger Aftonbladets redaktionschef Lotta Folcker.
I den nya Godare-satsningen ingår också nyhetsbrev, sociala medier och ett printmagasin.
Linjär-tv-kanalen Godare finns bland annat att se i Telias utbud, hos ComHem, Canal Digital och Telenor.
Några av matprofilerna på tv-kanalen Godare och Godare-sajten:
Markiz Tainton, matkreatör
Sofia Henriksson, matkreatör och vinnare av Sveriges mästerkock 2020
Uppdrag mat med Mauri Hermundsson
Therese Elgquist, matkreatör med tema växtbaserad mat,
Filip Poon, kock och youtuber
Mattias Larsson, kock
Andréa Brändström, bakkreatör
Ayla Canpunar, finalist i Sveriges Mästerkock 2021
Gustav Johansson, matkreatör som driver veganbloggen “Jävligt gott”.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, redaktionschef och ansvarig utgivare för Godare. Telefon: 08-725 20 00/073-6401312. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Øivind Lindøe, grundare och vd, Godare TV, en del av Schibsted. Telefon: +47 99 64 36 20.
Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG. Telefon: 072-855 22 77. E-post: cecilia.bjarkefur@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
