Bookis tar in 60 miljoner - Stort intresse för online-bokhandeln i investeringsrunda

- Ursprungligen skulle vi samla in 35 miljoner i denna runda, men upptäckte ett ökat intresse under hela våren. Så det slutade med att vi fick in sammanlagt 60 miljoner, säger vd och grundare Arne-Morten Willumsen.
Schibsted ökar sin andel
Av de nära 60 miljoner investerar Schibsted 31 miljoner, Luxor Capital Group 20 och Alexander Hars 8,4.
- För ett drygt år sedan investerade vi i Bookis för första gången och potentialen vi såg då ser nu ännu mer lovande ut nu. Teamet har ett genuint engagemang för att skapa en mer hållbar bokindustri, något som användarna också anammar. Trots ett kaotiskt pandemiår har Bookis haft en fantastisk utveckling och vi är väldigt glada över att kunna fortsätta följa företaget i denna nya och spännande tillväxtfas, säger Christian Horn Hanssen, investment manager på Schibsted Growth.
- Bookis är en investering i en mer resurseffektiv framtid. Jag är stolt över att backa detta fantastiska team, säger Alexander Hars, investerare.
Ingen av grundarna eller befintliga ägare säljer aktier i den här omgången.
- Vi har fokuserat på att skaffa tillväxtkapital för företaget. Pengarna gör att vi kan trycka på gaspedalen ännu hårdare, både med nyanställningar och en ökad marknadsföringsbudget, säger Willumsen.
Tydlig hållbarhetsprofil
I förra rundan investerade bland annat Kahoot-grundaren Johan Brand genom fonden We Are Human Nordic. För Brand och hans fond är hållbarhetsperspektivet särskilt viktigt. Willumsen säger att detta har varit viktigt för andra investerare och att bolaget är övertygat om att cirkulär ekonomi kommer att vara en viktig drivkraft inom e-handel under de kommande åren. Dessutom kommer böcker som underhållningsmedium att utvecklas, där fysiska böcker väntas få en starkare plats.
- Det är inte möjligt att ta in kapital om du inte har en tydlig hållbarhetsprofil. Bokindustrin har varit en miljöförstörare och det är hög tid att fysiska böcker också blir en del av den cirkulära ekonomin, säger Willumsen.
Kraftig tillväxt
Bookis har vuxit snabbt i både Sverige och Norge. I Norge har bolaget gått från 60 000 till 165 000 användare på bara ett år. I Sverige har Bookis vuxit sedan augusti 2020 från cirka 1000 användare till över 40 000 användare idag.
- Vårt koncept är skalbart och bevisar att Bookis funkar på flera marknader. Med ett distributionsnätverk som gör det möjligt att sända iväg sina böcker direkt från hemmet löser vi ett stort problem för säljaren, säger Willumsen.
Anställer upp till 20 personer
Sedan början har de två grundarna byggt en säker och bra organisation som präglas av effektivitet och ett tydligt fokus på resultat i verksamheten
- På Bookis arbetar vi inte dygnet runt utan gnetar på när vi är på jobbet, så att fritiden kan bedrivas som man vill övrig tid. Vi ser fram emot att hitta fler gnetare som kan bidra till ytterligare tillväxt, säger medgrundare och verksamhetschef Lasse Brurok.
Inledningsvis kommer Bookis att anställa både en CFO och CPO. De kommer att ha ledande roller när Bookis ska växa vidare.
- Vi kommer att anställa inom både marknadskommunikation och produktutveckling. Dessutom kommer vi att anställa fler som riktar sig till författare. I framtiden kommer vi att ha en roll som hjälper författare att återta kontrollen över sitt eget intellektuella arbete, säger Brurok.
Om investerarna
Schibsted som består av digitala varumärken och har 5 000 anställda äger flera ledande nyhetsmedier och marknadsplatser i Norden. Dessutom investerar koncernen i nya digitala bolag som har potential att leverera tillväxt och värde över tid som kan bli nya affärsområden. I april 2020 investerade Schibsted 12 miljoner i Bookis och är största investerare i bolaget.
Luxor Capital Group är en New York-baserad hedgefond och en erfaren investerare i bland annat marknadsplatser och distributionslösningar. Bland annat är de den största ägaren i Play Magnus (Magnus Karlsens schackapp) och investerade också nyligen i Tise, en marknadsplats för begagnade kläder.
Alexander Hars är en svensk bolagsgrundare och har sålt flera framgångsrika företag. Han har investerat i över 25 företag och som styrelseordförande noterade han nyligen Desenio på den svenska börsen, ett bolag som nu finns i 36 länder.
Faktaruta om Bookis
Grundare: Arne-Morten Willumsen (VD) och Lasse Brurok (COO)
Affärsidé: Gör det enkelt att dela kunskap och berättelser för alla.
205 000 användare varav 40 000 i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications, Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum