Audi med "Dream Team" till Dakarrallyt.

Mattias Ekström/Emil Bergkvist (Sverige), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger (Frankrike) och Carlos Sainz/Lucas Cruz (Spanien) kommer att köra för Audi i världens tuffaste rally den 2-14:e januari 2022. “Det är inte en överdrift att prata om ett ”dream team”,” säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport. “Stéphane är den mest framgångsrika föraren i Dakar någonsin. Carlos är flerfaldig Dakar-vinnare och rallyvärldsmästare. Med Mattias har vi redan firat många framgångar. Han är en av världens mest mångsidiga förare. Förutom fart, bidrar alla med extremt mycket know-how och motivation till vårt team. Detsamma gäller deras kartläsare som spelar en allt viktigare roll i Dakar-rallyt.”
“I slutändan är det förarna och deras kartläsare som gör skillnaden i Dakarrallyt,” säger Andreas Roos, som är ansvarig för fabriksengagemanget inom Audi Sport. “Det är betryggande att vi kommer att ha tre förarteam på högsta nivå. Vi kan bocka av det. Nu är det upp till oss att slutföra utvecklingen av vår innovativa bil och starta energirevolutionen i terrängrallyt i januari.”
“Under Dakarrallyt är teamwork och tillförlitlighet avgörande,” säger Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport. ”Du behöver ett tight team, en superpålitlig bil och ett pålitligt förarteam. Du kan inte köra på gränsen hela tiden under Dakarrallyt. Rätt strategi är avgörande. Jag är väldigt glad att vi kommer ha tre namnkunniga och starka team som tävlar för oss. Vi känner deras kvaliteter väldigt väl.”
Mattias Ekström (42) har tillbringat nästan hela sin karriär med de fyra ringarna och tog hem mästerskapstiteln i DTM två gånger (2004 och 2007). 2016 tog Ekström VM-guld i rallycross med sitt eget team EKS och han är även fyrfaldig mästare i Race of Champions. Under 2021 tävlar han för CUPRA i den nya eldrivna offroad-serien Extreme E och debuterade även i Dakarrallyt i år.
“Dakar kommer definitivt att bli ett av de mest spännande äventyren i min karriär,” säger Ekström. “Att tackla det här spännande projektet tillsammans med teamet, som jag firade mina största framgångar med, är fantastiskt. Även om jag blir 43 i år känner jag mig som en junior jämfört med Carlos och Stéphane. I den här sporten behöver du massor av erfarenhet inom alla områden. Jag har fortfarande mycket att lära men jag ser verkligen fram emot det.”
Kartläsare blir Emil Bergkvist (26), själv juniorvärldsmästare i rally 2018. ”Mattias har alltid varit en idol för mig och alla motorsportentusiaster i Sverige känner till honom,” säger Bergkvist. ”När jag själv slutade köra ringde jag honom och frågade om jag kunde arbeta i hans team. Nu är jag hans kartläsare. Det är en ära för mig att kunna jobba med Mattias och vara en del av det här fantastiska projektet med Audi.”
Stéphane Peterhansel (55) är “Mister Dakar” och en levande legend i sin sport. Fransmannen har vunnit världens tuffaste ökenrally 14 gånger, med sex segrar på motorcykeln och åtta i bil. “Jag älskar naturen och det vackra landskapet,” säger Peterhansel. “Under Dakarrallyt reser vi till fascinerade platser som du aldrig skulle se annars. Dakar är ett av de sista äventyren i världen. Och det är på väg mot en radikal förändring: framtiden är elektrisk. Om tio år kommer alla köra elbilar. Dakar är ett extremt test av tekniken. Vi vill bli det första teamet att vinna Dakarrallyt med en elektrisk drivlina. Jag ser fram emot att tackla detta väldigt ambitiösa projekt med Audi.”
“Det är en ny era. Hela världen går mot elektrisk mobilitet och motorsporten måste göra detsamma,” säger Peterhansel’s kartläsare Edouard Boulanger (42). “Audi tar med sig mängder av erfarenhet från Le Mans och Formula E och startar inte från noll. Historien har visat att när Audi gör något inom motorsport, gör de det på rätt sätt. Att få vara en del av Audi-teamet är ytterligare ett viktigt steg i min karriär och ett stort ansvar. Jag vill inte svika förväntningarna.”
Boulanger har lärt känna Dakarrallyt under många år i olika funktioner. 2021 startade han tillsammans med Stéphane Peterhansel för första gången och vann rallyt direkt. “Jag har beundrat Stéphane sedan jag var barn,” säger Boulanger. Han är den bästa inom sporten”
Carlos Sainz (59) är också en levande legend. Spanjoren är tvåfaldig rallyvärldsmästare (1990 och 1992) och har vunnit Dakarrallyt tre gånger hittills: 2010, 2018 och 2020. “Vid 59 är jag fortfarande hungrig annars hade jag inte tagit den här nya utmaningen,” säger Sainz. “Redan som barn var det min dröm att blir rallyförare. Min passion är oförändrad.”
Audi har alltid varit något väldigt speciellt för “El Matador”. “Audi quattro förändrade rally-VM för alltid,” säger Sainz. “Nu försöker vi med något liknande till Dakarrallyt. Ingenjörerna har mycket större frihet i Dakarrallyt än i andra racingserier. Jag har fullt förtroende för Audi-ingenjörerna och kommer med min erfarenhet försöka hjälpa dem att utveckla en snabb och framgångsrik bil. Dakar är den ultimata utmaningen för en elektrisk drivlina. Det är ett fantastiskt, extremt projekt. Jag ser fram emot att testa bilen för första gången. Det jag sett hittills inger förtroende.”
Sainz kommer att dela bil med Lucas Cruz (46). “2021 är mitt 20:e år i sporten,” säger Cruz. “Jag har tävlat i Dakarrallyt med olika förare innan Carlos frågade mig om jag ville jobba tillsammans med honom hos Volkswagen 2009. Ett år senare vann vi Dakar tillsammans för första gången och tre gånger till sedan dess.”
“Carlos är superprofessionell,” säger Cruz. “Han har bara ett mål: att vinna. Han kräver att alla andra är lika fokuserade som han är: mekaniker, ingenjörer, kartläsare. Vi har en bra relation. Jag har ett lugnande inflytande i bilen. Att jobba med honom är ett stort nöje.”
Cruz är också fascinerad av iden att köra Dakarrallyt med en elektrifierad drivlina. “Audi är den första tillverkaren som startar med en sådan bil,” säger spanjoren. “Det är viktigt och positivt för vår sport att ta steget och lita på ny energi i världens tuffaste motorsportevenemang.
Det är väldigt komplicerat i Dakarrallyt. Audi vågar göra något som ingen annan gjort tidigare. Det är framtiden.”
För mer information:
- Presskit Audi i Dakarrallyt
- Bilder förarpresentation Dakar Rally
- Bilder hemmareportage Mattias Ekström
- Bilder hemmareportage Stéphane Peterhansel
- Bilder hemmareportage Carlos Sainz
- Footage
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder





Länkar
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum