De blir biträdande redaktionschefer när Aftonbladet satsar på journalistiken

Efter ett tufft år, med pandemi och en sviktande marknad, har Aftonbladet fått en väldigt stark start på 2021. Nu satsar Aftonbladet på att utveckla både produkten och journalistiken. Under året kommer fler nya initiativ och rekryteringar att ske för att lyfta Sveriges största nyhetsdestination ytterligare, detta är ett första steg.
– Vi ser att allt fler möjligheter öppnar sig och vi brinner för att ta nya kliv. I det arbetet behöver vi vara fler som tänker strategiskt och som kan utveckla vårt innehåll, vår Plus-journalistik och våra format inom nyheter. Hanna Olsson Berg och Martin Schori har precis det som krävs för att fortsätta ta Aftonbladet framåt. De både kan och vill tänka nytt, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Hanna Olsson Berg kom till tidningen 2013 som chef för samhällsredaktionen. Hon blev därefter nyhetsredaktör på Breaking News-desken och är sedan ett par år breakingchef.
– Jag är enormt glad över att i den här rollen få möjlighet att fortsätta utveckla arbetsplatsen Aftonbladet och de produkter vi levererar, tillsammans med alla kollegor. Aftonbladet är och ska vara en spännande plats, både för läsarna och för oss som jobbar här. Det ena kan inte finnas utan det andra, säger Hanna Olsson Berg.
Martin Schori kom till Aftonbladet som webbredaktör 2012. Efter en kort sejour på KIT var han tillbaka på tidningen 2016, först som utrikesredaktör, senare som nyhetschef. I dag är han både nyhets- och grävchef, samt ställföreträdande ansvarig utgivare.
– I de här tiderna känns det helt fantastiskt att vara med och leda en stor satsning på det vi är bäst på, nyhetsjournalistiken. Vi har Sveriges vassaste journalister och nu kommer svenska folket få ännu mer av dem och det viktiga jobb de gör, varje dag, säger Martin Schori.
De nya rollerna innebär att Hanna Olsson Berg blir ansvarig för den dagliga journalistiken, i en mer övergripande roll än tidigare, och Martin Schori blir chef för all planerad journalistik, inklusive Plusinnehåll för nyheterna. Martin Schori fortsätter också som ställföreträdande ansvarig utgivare.
Med två nya biträdande redaktionschefer, som driver varsin del av nyhetsredaktionen, säkras att Aftonbladet fortsätter att utvecklas, både som tidning och arbetsplats.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, tillträdande biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post:hanna.olsson@aftonbladet.se.
Martin Schori, tillträdande biträdande redaktionschef. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
