Schibsted investerar tungt i PodMe
I maj 2019 investerade Schibsted för första gången i PodMe och har sedan dess ökat sina investeringar i flera omgångar.
Podcastlyssnandet har vuxit kraftigt de senaste åren och etablerats som både underhållningsform och informationsmedium. Potentialen för tillväxt och utveckling är enorm och konkurrensen växer därför.
- Vi har följt PodMes utveckling över tid och är djupt imponerade av den resa och tillväxt som företaget har gått igenom, både vad gäller teknik, affärsmodell, kreativitet och premiuminnehåll. Tillsammans har vi nu möjlighet att stärka positionen inte bara i Sverige, men också i Norge och på fler marknader, säger Pontus Ogebjer, investment manager på Schibsted.
Schibsted får nu 91 procent av ägarskapet, medan grundarna Johan Strömberg och Niklas Julin, som också har varit med från början, kommer att behålla 9 procent av aktierna.
- Johan Strömberg och hans team har gjort en fantastiskt resa och vi har stark tro på att de ska fortsätta växa bolaget. PodMe kommer fortsatt vara ett eget bolag med Johan som vd vilket är helt centralt för att vidareutveckla bolaget, fortsätter Pontus Ogebjer
PodMe har för närvarande 21 anställda i Sverige och Norge, och planerar att fortsätta anställa för att realisera sin ambitiösa tillväxtstrategi.
Ännu bättre partner och tjänst för PodMes kreatörer och fans
- Det känns fantastiskt att Schibsted går in som majoritetsägare i PodMe. Nu får vi en stark ägare som bidrar med betydande resurser och kunskap kring vår affär. Schibsteds position som medieföretag i Norden är urstark och vi ser en mängd synergier kring innehåll, marknadsföring och den digitala affären. Jag och PodMe-teamet är riktigt taggade att fortsätta resan mot att skapa den bästa platsen att vara på för både kreatörer och podcastfans, säger Johan Strömberg, vd och grundare på PodMe.
PodMe är en mycket framgångsrik investering för Schibsted, som har som strategi att investera i företag och branscher med potential att leverera stort värde över tiden - och som kan växa till nya, starka affärsområden. Där kan Schibsted som ägare bidra med starkt tillväxt och skalning.
- PodMe är ett fantastiskt exempel på förverkligandet av just denna strategi. Vi såg en tillväxtpotential och investerade tidigt i ett team med en spännande produkt. Nu är det dags för både grundarna och Schibsted att gå in i en ny fas där gemensam målbild och synergier är centralt. Vi tror att detta ger de bästa förutsättningarna för ytterligare tillväxt och utveckling, avslutar Pontus Ogebjer.
Om PodMe
PodMe är en podcastplattform som tillhandahåller såväl gratis- som Premium podcasts. PodMe finns tillgängligt både på web, i App Store och Google Play. PodMe lanserades 2017 och erbjuder premiumpodcasts såsom Rättegångspodden, Fördomspodden, En Mörk Historia och originalproduktionerna Bakom Galler, Sanning eller Konspiration, Fängelsepodden m fl.
För mer information, kontakta:
Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted
Tfn: 070-525 21 47
Johan Strömberg, VD och grundare på PodMe
Tfn: 070-441 06 75
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications, Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
