Paulina Neuding tillbaka på SvD:s ledarsida

Fram till i höstas var Paulina Neuding kolumnist på Svenska Dagbladets ledarredaktion, en roll hon lämnade i samband med att hon gick in i uppdraget att vara chefredaktör för det nya tidningsprojektet Bulletin.
– Jag var med och startade Bulletin men valde att sluta som chefredaktör några veckor efter lansering. Det var en tung och kraftigt lärorik erfarenhet, men nu känns det mycket roligt och hedrande att vara tillbaka på Svenska Dagbladet, säger hon.
Paulina Neuding är känd för Svenska Dagbladets läsare som en orädd skribent och journalist, som bland annat påvisat förekomsten av ökad otrygghet för olika yrkesgrupper, som exempelvis bibliotekspersonal, ambulansförare och anställda vid akutmottagningar. Hon har också skrivit om nya uttryck för kränkningar av kvinnofriden i Europa, som massövergreppen i Köln och Stockholm.
I det nya uppdraget ska hon främst arbeta med Ledarsidans sommarsamtal, en intervjuserie som kommer att ha tyngdpunkten på internationella röster.
– Vi kommer att presentera spännande tänkare och hoppas att det ska väcka många nya idéer hos läsarna, säger Paulina Neuding om intervjuserien, som inleds den 22 juni.
– Paulina Neuding har en osviklig förmåga att fånga upp brännande samhällsfrågor, och läsarna kan se fram emot en spännande blandning av perspektiv i vår sommarserie, som vi hoppas ska roa, beröra och utmana, säger Tove Lifvendahl.
Tidigare i år rekryterades Peter Wennblad till Svenska Dagbladets ledarredaktion som biträdande chef och innan dess Lena Andersson som fast krönikör, Mattias Svensson som ledarskribent och Andreas Ericson som redaktör för politikpodden ”Ledarredaktionen”.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se.
Paulina Neuding, ledarskribent E-post: paulina.neuding@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum