Ny Sifo: Fyra av tio svenskar vill flyga mindre även efter pandemin

Under coronapandemin har antalet flygresor minskat dramatiskt. En Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt visar nu att efterfrågan på flygresor kommer att vara fortsatt lägre än innan pandemin. Fyra av tio svenskar, 39 procent, vill flyga mindre efter pandemin än före. Färre än en av fem, 17 procent, vill flyga mer.

– Under det gångna året har vi tvingats skaffa nya vanor och beteenden, inte minst när det gäller våra flygresor, vilket är bra för klimatet. Vi kan i vår undersökning se att många nu vill välja bort flyget även i framtiden, vilket tyder på en minskad efterfrågan för flyget och att ett nytt samhälle är på väg att växa fram, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Coronapandemin har påverkat flyget dramatiskt. Enligt siffror från Trafikanalys var resorna i inrikesflyget 60 procent färre i mars 2021 jämfört med i mars 2019, och resorna med utrikesflyg var under samma period 78 procent färre. Framtiden för Bromma och många andra flygplatser är nu oviss och många ställer sig frågan hur resandet kommer se ut när coronapandemin släppt greppet.

Enligt Sifo-undersökningen, som gjorts på uppdrag av Naturskyddsföreningen, vill fyra av tio flyga mindre efter pandemin än de gjorde innan. Hela 22 procent av svenskarna uppger att de vill flyga mycket mindre och 17 procent att de vill flyga något mindre. Färre än en av fem (17 procent) uppger att de vill flyga mer.

– Det är glädjande att så många människor säger att de inte vill flyga lika mycket som de gjorde innan pandemin. En minskad efterfrågan är ett steg på vägen mot klimatmålen. Men det krävs också att regeringen slutar subventionera flygande, inför klimatdeklarationer för långresor och satsar på hållbara alternativ som tåg, säger Johanna Sandahl.

Såväl kvinnor (28 procent) som män (15 procent) vill flyga mycket mindre efter pandemin och äldre svarar i högre grad än yngre att de vill flyga mindre.

Fakta: Om undersökningen

Sifo-undersökningen genomfördes under perioden 19–22 mars 2021 i form av en webbaserad undersökning och bygger på 1 124 intervjuer bland svenska allmänheten. Frågeställningarna var:

”Ta ställning till följande påstående om ditt liv efter coronapandemin jämfört med före pandemin: Jag vill resa med flyg: mycket mer, lika mycket, något mer, något mindre, mycket mindre, vet ej.”

EU:s naturrestaureringslag klubbad – trots att Sverige röstade nej17.6.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande

Efter mycket debatt och motstånd röstade EU:s miljöråd idag igenom naturrestaureringslagen, tack vare att Österrike i sista stund bestämde sig för att rösta ja. Lagen innebär att EU:s medlemsländer ska restaurera 20 procent av EU:s land och hav till 2030 och alla ekosystem som är i behov av det till 2050. Ett mycket glädjande besked enligt Naturskyddsföreningen, som beklagar dock att Sveriges regeringen röstade nej.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!