tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst

Bland de svenska streaminganvändarna blev SVT Play rankad som årets streamingtjänst. Undersökningen visade att svensken använder i snitt tre streamingtjänster och här svarade 61% av användarna att de föredrar SVT Play. Tätt därefter ligger Netflix, som varannan person uppger att de gärna använder.
Rapporten visar dessutom att varannan svensk lägger en till tre timmar varje dag på att streama film eller serier. Vilket motsvarar två till sex veckors strecktittande dygnet runt på ett år.
- Streamingbarometern är helt klart här för att stanna. Vi guidar över 1,5 miljoner svenskar varje vecka och kan genom det få fram massa spännande data kring hur svenskarna streamar. Därför vill vi skapa en årlig rapport som ger intressanta insikter och transparens inom området för både streamingtjänster och andra medier, säger Lina Femtvik, CMO på tv.nu
Insikterna från rapporten pekar även åt att streamingtjänsterna borde satsa ännu mer på utländskt innehåll och dokumentärer. Det visar sig nämligen att svenska serier inte är vad de flesta föredrar. Över 60% av alla svarar att de helst tittar på utländska serier. Nästintill alla har svarat att de gillar dokumentärer och 53% har valt det som sin favoritgenre. Endast 9% uppger att de inte tittar på dokumentärer.
- Att fler föredrar utländska serier är lite anmärkningsvärt i och med att våra svenska streamingtjänster satsar mycket på lokalt innehåll. Däremot finns det annat innehåll där svenskproducerat står sig starkt såsom t.ex. reality, något som de svenska streamingtjänsterna borde satsa extra på, säger Helena Folcker, VD på tv.nu.
För ytterligare information, kontakta:
Lina Femtvik, CMO på tv.nu, +46 70 665 94 87
Om tv.nu
tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Hygglo, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications, Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Dokument
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum