tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst

Bland de svenska streaminganvändarna blev SVT Play rankad som årets streamingtjänst. Undersökningen visade att svensken använder i snitt tre streamingtjänster och här svarade 61% av användarna att de föredrar SVT Play. Tätt därefter ligger Netflix, som varannan person uppger att de gärna använder.
Rapporten visar dessutom att varannan svensk lägger en till tre timmar varje dag på att streama film eller serier. Vilket motsvarar två till sex veckors strecktittande dygnet runt på ett år.
- Streamingbarometern är helt klart här för att stanna. Vi guidar över 1,5 miljoner svenskar varje vecka och kan genom det få fram massa spännande data kring hur svenskarna streamar. Därför vill vi skapa en årlig rapport som ger intressanta insikter och transparens inom området för både streamingtjänster och andra medier, säger Lina Femtvik, CMO på tv.nu
Insikterna från rapporten pekar även åt att streamingtjänsterna borde satsa ännu mer på utländskt innehåll och dokumentärer. Det visar sig nämligen att svenska serier inte är vad de flesta föredrar. Över 60% av alla svarar att de helst tittar på utländska serier. Nästintill alla har svarat att de gillar dokumentärer och 53% har valt det som sin favoritgenre. Endast 9% uppger att de inte tittar på dokumentärer.
- Att fler föredrar utländska serier är lite anmärkningsvärt i och med att våra svenska streamingtjänster satsar mycket på lokalt innehåll. Däremot finns det annat innehåll där svenskproducerat står sig starkt såsom t.ex. reality, något som de svenska streamingtjänsterna borde satsa extra på, säger Helena Folcker, VD på tv.nu.
För ytterligare information, kontakta:
Lina Femtvik, CMO på tv.nu, +46 70 665 94 87
Om tv.nu
tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Hygglo, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications, Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Dokument
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

