Svenska institutet samlar aktörer för att marknadsföra Sverige som handels- och investeringsnation
Sverige är världsledande i den gröna industriomställningen och ligger i topp globalt när det gäller implementeringen av Parisavtalet. Regeringen har också ett uttalat mål att bli det första fossilfria välfärdslandet. 2020 rankades Sverige på plats två över världens mest innovativa länder enligt FN:s Global Innovation Index. Att dessa är några av Sveriges främsta styrkor visar internationella jämförelser. Nu presenterar Svenska institutet ett sätt att kommunicera kring dessa på ett gemensamt och sammanhållet sätt för myndigheter, ambassader, regioner och intresseorganisationer.
Materialet inom ramen för Pioneer the possible innehåller berättelser, bilder, filmer och sociala mediekampanjer att använda i fysiska och digitala möten. I framtagandet av Pioneer the possible har SI samarbetat nära med bland andra Business Sweden, Tillväxtverket, Vinnova, svenska regioner och intresseorganisationer som Svenskt Näringsliv. Genom att ha en bred samling kring hur Sverige beskrivs som ett land att handla med och investera i kan Sverige stärka sin attraktionskraft och locka fler aktörer hit.
- Pioneer the possible är ett tydligt sätt att visa vad Sverige har att erbjuda inom innovation och hållbar utveckling. Genom det här konceptet vill vi erbjuda aktörerna som arbetar med handels- och investeringsfrågor att samlas under ett paraply som visar hur starkt Sverige är på det här området, men också för att skapa ytterligare intresse för Sverige, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
- Kommunikationen inom området har tidigare byggts på att visa vad Sverige har åstadkommit, nu flyttar vi fokus till att visa vart Sverige är på väg. Det har varit ett givande arbete med att få ihop aktörerna och se vilken vilja det finns att öka synligheten för Sverige i dessa frågor, säger Karin Kärr projektledare vid Svenska institutet.
Första tillfället då konceptet kommer att användas är vid Business Swedens evenemang Sweden Impact day i Barcelona 30/6.
Nyckelord
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum