
Platsvarumärken skapar störst intresse för det som ligger närmst invånarna i Öresundsregionen
Crossborder Insight är en rapport från Navet som presenterar gränsöverskridande insikter kring tillväxtfrågor bland Öresundsregionens 4,1 miljoner invånare med stöd av AI. I rapporten analyseras de sju mest välkända platsvarumärkena och deras betydelse för regionen.
Analysen visar att det föreligger störst intresse för de platsvarumärken eller infrastrukturprojekt som ligger närmast invånarna. Exempelvis är ”Öresundsmetron” betydligt mer intressant för svenskar (särskilt i Skåne). Intresset för ”Öresundsbron” är relativt jämnt fördelat mellan de båda länderna medan intresset för Öresundsregionen som varumärke är större bland danskar. Värt att nämna är också svenskarnas extremt låga intresse av ”Greater Copenhagen” som just platsvarumärke.
Totalt är det sju platsvarumärken som analyserats där ”Greater Copenhagen” är det varumärke som invånarna visar störst intresse för i regionen drivet av danskar. “Öresundsregionen” är det näst största med ett stabilt intresse över tid. Varumärken på frammarsch är ”Öresundsmetron”, ”Familjen Helsingborg” och ”Fehmarn Bält-förbindelsen”. Samtidigt har intresset för både ”HH-tunneln” och ”Öresundsbron” minskat över tid.
Vill du veta mer om Crossborder Insight? Gå in på: https://navet.se/news/crossborder-insight-gransoverskridande-insikter-bland-oresundsregionens-41-miljoner-invanare-med-stod-av-ai/
Om rapporten
Genom ett exklusivt partnerskap med Quilt.ai, för den nordiska marknaden, kan Navet nu observera idag, imorgon och gårdagens beteenden, attityd, tonalitet samt avsikt i stor skala. Metodiken hanterar över 250 olika språk. Härefter tolkas det GDPR säkrade materialet av en stab med erfarna antropologer, beteendevetare och analytiker. Metodiken är välbeprövad med ca 200 genomförda uppdrag i världen och i nuläget har en handfull uppdrag levererats på nordiska marknaden. Datainsamlingen i den aktuella Crossborder Insight rapporten omfattar 2018.11-2021.04 ca 2 000 platsannonser och ca 1 miljon sökningar inom valda fokusområden i Öresundsregionen.
Nyckelord
Kontakter
Ulrik SzokolaySenior Business Developer
Tel:0705580914ulrik.szokolay@navet.seBilder
Länkar
Om
Följ Navet AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Navet AB
Installatörsbranschen drabbas av en svag konjunktur, men den gröna omställningen innebär nya möjligheter25.4.2023 08:46:44 CEST | Pressmeddelande
Navet Analytics har tillsammans med Installatörsföretagen tagit fram Marknadsläget våren 2023, en rapport med fokus på utvecklingen för installationsföretagen.
Två år av kraftigt minskade husbyggnadsinvesteringar, enligt Heidelberg Materials14.4.2023 13:49:31 CEST | Pressmeddelande
Efter en nedgång med 12 procent 2022, väntas de påbörjade husbyggnadsinvesteringarna minska med ytterligare knappt 20 procent 2023.
Stora skillnader i byggmaterialförsäljningen under första och andra halvåret 202213.2.2023 09:16:59 CET | Pressmeddelande
Enligt affärskonsulterna Navet sjönk försäljningsvolymen inom den byggrelaterade handeln med 10 procent i fasta priser när 2022 summeras.
Svagt negativ utveckling i Maskinentreprenörernas färska konjunkturrapport19.12.2022 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Varje halvår presenterar Maskinentreprenörerna sin konfidensindikator, MEKO, som speglar stämningsläget i branschen. I november 2022 visar MEKO att stämningsläget är svagt negativt, men från en hög nivå. Prognosen för det kommande halvåret visar på en fortsatt försiktighet i branschen.
Bred nedgång för det offentliga husbyggandet under kvartal 1-312.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Byggandet inom den offentliga sektorn bromsar in