Matförsäljningen till midsommar ökar med runt 900 miljoner kronor

För många dagligvaruhandlare är midsommarveckan ett av årets bästa försäljningstillfällen. Sammanlagt är det den fjärde viktigaste högtiden för försäljning och över en tredjedel av alla handlare uppger dessutom att veckan är viktig för verksamheten.
Likt föregående år har pandemin en effekt på våra konsumtionsvanor och resebeteende under sommarmånaderna, vilket gynnar hela detaljhandeln. I sällanköpsvaruhandeln märks det av att allt fler spenderar semesterveckorna hemma, då delbranscher som byggvaruhandeln och sporthandeln förväntas att fortsatt gå bra. Även vädret har en inverkan på vad vi handlar under semestern.
- Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Handeln skapar 11 500 sommarjobb
För många unga är ett arbete inom handeln det första klivet in på arbetsmarknaden. Ofta sker det genom sommarjobb, vilket är en möjlighet att få arbetslivserfarenhet. Svensk Handels rapport visar på att var tredje butik kommer att ta in extrapersonal under sommaren och totalt väntas 11 500 sommarjobb skapas, vilket är en liten ökning jämfört med föregående år. Men även här finns en tydlig pandemieffekt. Sommaren 2019 anställdes 19 000 personer för att arbeta under sommarmånaderna.
- Det är glädjande att fler nu ges möjlighet att extrajobba i sommar, men samtidigt ser vi att pandemin fortsatt sätter sina spår. Det blir därför inte lika många unga som vanligt som får möjlighet att arbeta inom handeln och skaffa sig nyttig arbetslivserfarenhet, säger Johan Davidson.
Inhemsk och utländsk turism väntas öka
Såväl inhemsk som utländsk turism är viktiga inkomstkällor för många handlare under sommarmånaderna. Föregående års ”svemester” ser ut att förstärkas, då ännu fler planerar att semestra i Sverige i år, jämfört med föregående år. Avskaffade inreserestriktioner för turister från Danmark, Norge och Finland gör även att den utländska turismen förväntas öka något.
- Att inreserestriktionerna nu lättats är efterlängtat, inte minst för gränshandeln som lidit oerhört under pandemin. Däremot lär vi få vänta ytterligare på en ökning av besökare från övriga Europa, säger Johan Davidson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder


Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
