Hjärnfonden

Nu behövs en storsatsning på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - förkortad version

Dela
Tiotusentals elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har gått på sommarlov. Men alldeles för många lämnar skolåret utan fullständiga betyg och med sänkt självförtroende. De flesta har inte fått det stöd de har rätt till i skolan och når därför inte kunskapsmålen. Därför behövs nu en kraftfull nationell satsning där regeringen avsätter en NPF-miljard i höstens stadsbudget, så att alla elever ges lika möjligheter.

Var fjortonde elev uppskattas ha en diagnos som ADHD, Tourettes syndrom, autism-spektrumtillstånd där Aspergers syndrom ingår. Det innebär att två till tre elever per klass har svårigheter som ofta inte syns på ytan, men som gör att de är i behov av särskilt stöd. Ytterligare många elever har liknande svårigheter utan att ha en diagnos

Majoriteten av lärare saknar tillräckliga kunskaper för att bemöta elever med NPF-diagnoser. Endast någon enstaka procent av lärarna på lärarutbildningen ansåg att de fått kunskaper om hur man arbetar med elever med NPF-diagnoser.

Regeringsbeslutet om obligatoriska NPF-kurser och nya examensmål för speciallärar- och specialpedagogutbildningen är ett steg framåt. Men det räcker inte. Alla lärare måste kunna hantera olika beteenden och inlärningssvårigheter.

Misslyckande i skolan leder ofta till utanförskap senare i livet. Därför behövs nu en storsatsning på att elever med NPF ska klara skolan. Med en NPF-miljard kan kommunerna och ansvariga myndigheter få resurser för att vidta ett antal viktiga åtgärder:

  • NPF-lyftet: en bred nationell utbildningssatsning på kunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer för lärare, rektorer och annan skolpersonal.
  • Fortbildning av specialpedagoger och speciallärare som inte påverkas av de nya examensmålen.
  • En NPF-samordnarfunktion på varje skola, som kan samordna insatserna mellan lärare, speciallärare, kuratorer, skolsköterskor, skolpsykologer och andra.
  • Krav på individuella planer med anpassade insatser för alla elever med NPF som följs upp så att de når längre i sin kunskapsutveckling.
  • Anpassade lokaler, arbetsmiljö i skolan och större nyttjande av existerande pedagogiskt stöd.

Låt oss se fram emot en skolavslutning då alla elever med NPF kan få sjunga med i Den blomstertid nu kommer med samma glädje och tillförsikt som andra elever!

Anna Hemlin, generalsekreterare Hjärnfonden
Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap, föreståndare för KIND Center of Neurodevelopmental Disorders, på Karolinska Institutet
Anki Sandberg, ordförande för Riksförbundet Attention
Jiang Millington, skribent, debattör och aktiv i föräldranätverket Barn i Behov
Georgios Karpathakis,grundare och verksamhetschef, Underbara ADHD
Hélène Benno, generalsekreterare Min Stora Dag
Caroline Enström, tf generalsekreterare Stiftelsen Friends
Lena Fenryr, ordförande föreningen Kung Över Livet

Kontakter

Bilder

Om

Hjärnfonden
Hjärnfonden
Stora Nygatan 26
11127 Stockholm

08-501 65 599https://www.hjarnfonden.se/

Hjärnfonden arbetar för ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fritt från hjärnans sjukdomar. Det är genom att bidra till forskning som vi kan förändra livet för ännu fler människor. 

Följ Hjärnfonden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hjärnfonden

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye