Handelns brottsutsatthet ökar: ”Kriminaliteten största hotet”
Nästan 4 av 10 handlare utsattes för en stöld den senaste veckan och var fjärde handlare drabbades av hotfullt beteende från en besökare eller kund enbart den senaste månanden. Det är den näst högsta siffra som uppmäts sedan Trygghetsbarometern startade sina mätningar för tre år sedan.
– Brottsligheten som drabbar handelns företag blir allt grövre och utvecklingen går dessvärre åt fel håll. För många handlare är den växande kriminaliteten och ökade otryggheten det enskilt största hotet mot företagets framtid, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.
Svenskt Näringslivs mätning av det lokala företagsklimatet bekräftar bilden. Handeln sticker ut som den bransch där företagen upplever sig vara mest negativt påverkade av brott och otrygghet. Nästan hälften av handlarna vill att kommunen prioriterar brott och otrygghet i högre utsträckning.
– På vissa platser är situationen så pass allvarlig att butiker och annan nödvändig samhällsservice riskerar att försvinna. Priset för att driva sitt företag vidare blir helt enkelt för hög. Vi måste bryta den negativa utvecklingen innan det är för sent, säger Per Geijer.
Motvärnsrånen fortsätter att öka
Svensk Handels Trygghetsbarometer visar också att de så kallade motvärnsrånen, där hot eller våld används i samband med stöld, fortsätter att öka. I Trygghetsbarometern för andra kvartalet anger 13 procent av handlarna att de utsatts enbart den senaste månaden.
– Det är en oroande utvecklig, inte minst eftersom vi vet att brotten mot handeln ofta är en inkörsport till grövre kriminalitet, säger Per Geijer.
Trygghetsbarometern mäter handlarnas utsatthet för stölder, hot, våld och bedrägerier. Säkerhetsindex är det sammanfattande måttet på butikernas utsatthet för brott. Under andra kvartalet var nästan varannan handlare (45 %) utsatta för minst ett av brotten den senaste månaden.
Nyckelord
Kontakter
Hans Tjernström CarraroPresschef
Tel:+46 767 81 86 96hans.tjernstrom@svenskhandel.seSvensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Lansering av initiativet ”Handelslandet Sverige för Ukraina”16.5.2025 10:22:03 CEST | Pressmeddelande
I över tre år har Ukraina befunnit sig i fullskaligt krig mot en angripare som agerar i strid med folkrätten. Med kriget följer stora kostnader. Främst i form av mänskligt lidande men också av ekonomisk karaktär. Därför presenteras idag ett gemensamt initiativ vid namn Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse15.5.2025 11:42:34 CEST | Pressmeddelande
Vid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel. Därutöver valdes Anders Görling, CFO för IKEA Svenska Försäljnings AB, Kicki Kopsch, vd för Y. Carlstedt AB, Henrik Kroon, kommersiell utvecklingschef för Hennes & Mauritz GBC AB, samt Anders Torell, vd för Coop Sverige AB in i Svensk Handels styrelse.
Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln14.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt. Modeföretagen hoppas nu på fortsatt medvind in i sommaren.
Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln13.5.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln. Avtalen följer märket med ett avtalsvärde på totalt 6,4 procent över 24 månader.
Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande
Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum