Evias elvägsteknik testas storskaligt på gruvnäringen i australiensiskt pilotprojekt
BluVein är ett samarbete mellan svenska cleantech-bolaget Evias och Australiensiska Olitek och startades för att testa och utveckla Evias teknik specifikt för gruvnäringen. Ett första steg är att BluVein-tekniken ska bli ett kommersiellt system redo att distribueras till gruvor runt om i världen. Första steget är ett pilotprojekt för en demonstrationsanläggning av tekniken i Brisbane, Australien.
– Vi märker ett enormt sug efter ny grön teknik som kan medverka till klimatomställningen. I det här pilotprojektet har vi hittills skrivit avtal med sju större gruvbolag som vill testa vår BluVein-teknik, säger Josephine Adorelle, vd på Evias.
Gruvbolagen som deltar i pilotprojektet är Northern Star Resources, Newcrest Mining, Vale, Glencore, Agnico Eagle, AngloGold Ashanti and OZ Minerals. Projektet kommer att hanteras av Canada Mining Innovation Council (CMIC). Ytterligare några bolag är fortfarande i förhandlingar med BluVein om att delta.
– För att lyckas nå nettonollutsläpp inom gruvdriften behövs en rejäl omställning. När vi arbetar tillsammans med andra gruvföretag, en rad olika OEM-tillverkare och kapabla teknikleverantörer som Evias, som är själva kärnan i BluVein-tekniken, så har vi en god chans att lyckas med transformationen, säger James Oliver, vd för Olitek.
Med tekniken behövs varken batteribyte eller statisk laddning av fordonet, vilket möjliggör att fordonen inte behöver stå still utan kan användas hela tiden. Det innebär också mindre och billigare batterier som inte behöver hålla lika mycket kraft i sig, samtidigt som fordonen kan gå i högre hastigheter. Utöver dessa fördelarå slipper man också hälsovådliga dieselutsläpp i gruvan, något som bidrar till en bättre arbetsmiljö.
BluVein har utformats speciellt för tuffa gruvmiljöer och fungerar lika bra med alla fordonstillverkare. Standardisering av tekniken är avgörande eftersom den tillåter en blandad flotta av gruvfordon, vilket är vanligt vid de flesta gruvverksamheter.
– Evias kommer att driva den gröna omställningen av transportindustrin framåt, och gruvnäringen är en del av den. Förutom att vi får ut en stor effekt i våra skenor är vårt framgångsrecept att vi har lyckats standardisera vår teknik till att fungera med alla fordonstillverkare, berättar Josephine Adorelle.
Läs mer om BluVein https://bluvein.com/
Läs mer om Evias https://evias.se/sv
Nyckelord
Kontakter
Josephine AdorelleVD
josephine.adorelle@evias.seBilder
Om
Följ Evias
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Evias
Pilotprojekt för automatisk laddning av ellastbilar inleds20.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I Örebro kommer svenska cleantechbolaget Evias, ihop med budfirman Budpartner och elfordonstillverkaren Maxus, att testa snabbladdning av lättare eldrivna lastbilar. När lastbilarna körs in till lastkajen ska de laddas automatiskt under tiden att de lastas på och av. Målsättningen är att kunna ladda 80 procent av batteriet – på under tio minuter.
Om elvägsutredningen: ”Behövs större fokus på lättare fordon” menar Elonroad och Evias1.9.2021 20:58:38 CEST | Pressmeddelande
Tidigare i dag presenterade Elisabeth Falemo, särskild utredare för elvägar, ett utlåtande om hur de svenska elvägarna ska regleras och finansieras. Förslaget innebär bland annat en tydlig struktur för införandet av elvägar i Sverige som första land i världen. ”Det är inte fel på förslagen i sig men vi saknar fokus för även lättare arbetsfordon och privatbilismen”, säger Josephine Adorelle, vd på cleantechbolaget Evias, och Karin Ebbinghaus, vd på e-mobilitetsbolaget Elonroad.
Svenska Evias ska elektrifiera världens bilvägar – Sverige först ut4.3.2021 06:06:00 CET | Pressmeddelande
Evias är det svenska cleantech-bolaget som ska elektrifiera världens alla bilvägar. Efter flera års testning och lyckade pilotprojekt lanserar man nu sin teknik globalt, med målet att bli Sveriges nästa stora tech-export. ”Evias kommer att driva den gröna omställningen av transportindustrin framåt”, säger vd:n Josephine Adorelle.