Västsverige kan ta internationell position inom User Experience
Genom att undersöka engagemang, behov och arbetssätt för en ny effektfull UX*-arena, kan grunden läggas för en större satsning. Förstudien finansieras av Tillväxtverket samt Västra Götalandsregionen och drivs av Visual Arena, Lindholmen Science Park, som tillsammans med Volvo Cars även är initiativtagare.
(*user experience/användarupplevelse)
Framtiden för företag och organisationer i Västsverige innebär ökad tjänstefiering där UX-kompetens blir en viktig konkurrensfördel med användaren i centrum.
Anton Grammatikas, vd på produktdesignstudion Boid, understryker vikten av en arena för UX i Västra Götaland.
– UX-design är viktigt för affärerna. Företag som förstår och använder denna insikt är mer benägna att prestera bättre. En viktig aspekt är att bryta ner silos mellan fysiska och digitala tjänster, och istället tänka enhetliga användarupplevelser. Att leverera det kräver samarbete, så att skapa en arena för UX skulle vara utmärkt för att öka regionens konkurrenskraft och innovationsförmåga, säger Anton Grammatikas.
Volvo Cars – User experience viktigare än någonsin
– Fordonsindustrin är under stor transformation. Ökade krav på elektrifiering, självkörande fordon och uppkoppling gör att hela området kring användarupplevelsen är viktigare än någonsin, säger Thomas Stovicek, som leder UX-teamet inom Volvo Cars.
Genom initiativet för UX Arena siktar Volvo Cars tillsammans med Lindholmen Science Park på att utveckla samarbetet med andra organisationer och att stärka den egna kunskapen för att skapa en ännu bättre användarupplevelse för sina kunder.
Stimulerar både forskning och affärer
En samverkansarena där små och stora företag möts inom UX kan katalysera nya samarbeten både inom forskning och affärer. De större företagen i Västsverige har lång erfarenhet och relativt stora resurser till sitt arbete med UX, men samtidigt saknar de ibland de mindre företagens snabbhet och innovativa arbetssätt. De små företagen å andra sidan har ofta innovativa lösningar men kan sakna kapaciteten att utveckla sin affär eller ens förstå det fulla användningsområdet för sin lösning.
Åsa Andblad, programledare på Visual Arena, ser ett omfattande intresse för den här satsningen och välkomnar intressenter att höra av sig.
– Under förstudien fokuserar vi på att engagera UX-expertis och regionens styrkeområden, så att vi baserat på behov kan gå vidare med ett genomförandeprojekt inom strukturfondsprogrammet Västsverige. Vi kommer se både på nationella och internationella samverkansmöjligheter, samt arbeta för att säkra medfinansiering och hitta rätt affärsmodell för satsningen.
Bakgrund
Förstudien kommer att samla intressegrupper kring User Experience och dess representation inom regionens styrkeområden för samverkan mellan små och medelstora företag, universitet och högskolor, forskningsinstitut och offentlig sektor inom forskning och innovation.
Genom en samverkansarena kan synergier uppnås mellan företag, samhälle och akademi och främja investeringar i produkt- och tjänsteutveckling, samarbeten, projekt, kunskapsspridning, test och inspiration för UX i Västsverige.
Kontakt
Åsa Andblad, programledare, Visual Arena
asa.andblad@lindholmen.se
Vad är User Experience?
Det finns många sätt att se på och beskriva User Experience.
Här är ett: "The term UX" med Don Norman
I Västra Götaland finns områden av särskilt stor betydelse för regionens konkurrenskraft och tillväxtpotential, och strategin ska stärka förutsättningarna för innovativ omställning och hållbar utveckling. Läs mer på sidan 12 i pdf:en Regional utvecklingsstrategi för Västra Götaland 2021 – 2030.
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
Lindholmspiren 3-5, Box 8077
402 78 Göteborg
031-764 70 00http://www.lindholmen.se
Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom styrkeområdena transport, AI, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I över 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.
Följ Lindholmen Science Park
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park
Morgondagens digitala godståg testas i Sverige24.9.2024 12:25:26 CEST | Pressmeddelande
Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.
De får samarbeta med mobilitetsbranschen kring koldioxidutsläpp och säkerhet25.6.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
MobilityXlab, samarbetsplattformen för mobilitetsindustrin med Lindholmen Science Park som värd, har bjudit in fyra innovativa startup att gå med i programmets 13:e antagningsomgång (batch). Biofiber Tech (Sverige), GO TO-U (USA), Terranet (Sverige) och Megasets (Storbritannien) valdes ut av MobilityXlabs partnerföretag för sina lösningar som kan minska koldioxidutsläpp genom biokompositmaterial, förbättra laddningen av elfordon (EV) och utveckla säkerheten inom autonom körning.
MobilityXlab selects four startups to drive transport decarbonization and safety innovations25.6.2024 15:00:00 CEST | Press Release
MobilityXlab, a leading collaboration platform for the mobility industry hosted by Lindholmen Science Park, announces the selection of four innovative startups to join Batch 13. The chosen startups—Biofiber Tech (Sweden), GO TO-U (USA), Terranet (Sweden), and Megasets (United Kingdom)—were selected by MobilityXlab's partner companies for their solutions aimed at advancing transport decarbonization with biocomposite materials, improving electric vehicle (EV) charging, and enhancing development and safety in autonomous driving.
Johan Löfvenholm ny vd för Lindholmen Science Park14.5.2024 12:06:49 CEST | Pressmeddelande
Styrelsen för Lindholmen Science Park AB har utsett Johan Löfvenholm till ny vd för bolaget. Med en gedigen erfarenhet från fordonsindustrin kommer han att starta sitt nya uppdrag i augusti, med fokus på att stärka svensk innovations- och konkurrenskraft.
Storbolag i unikt forskningssamarbete för att eliminera växthusgasutsläpp21.3.2024 09:04:34 CET | Pressmeddelande
Idag tillkännager Boliden, Borgstena, Lindholmen Science Park, Polestar, Sekab, SKF, SSAB, Stora Enso, Volvo Cars och flera universitet ett nytt samarbete – Mission 0 House. Tillsammans har parterna som ambition att utveckla banbrytande teknologier och lösningar som eliminerar utsläpp av växthusgaser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum